Kort sagt:

+ Fleksibel bensinmotor

+ Mer sportslig enn dieselversjonen

+ Fine materialvalg

+ Lettere enn forgjengeren


- Noe høyt priset

- Begrenset takhøyde

- Få oppbevaringsplasser inni

- Usikker annenhåndsverdi

Renault er neppe fornøyd med markedsandelen de hadde i Norge 1. mars, nemlig 0,5 prosent av personbilsalget. Da var kombibilen Megané fortsatt sjefen med 68 solgte, mens Laguna fulgte med fattige 55 så langt i år. Hovedkonkurrentene i den tøffe mellomklassen, er markedslederne Volkswagen Passat (396 solgte), Ford Mondeo (351) og Toyota Avensis (286). Landsmennene Peugeot og Citroën er i tilsvarende utfordrerposisjoner, førstnevnte med 407 og sistnevnte som straks kommer til Norge med nye C5.

Laguna kjører harmonisk og trygt, og har et interiør det er lett å trives i, men har samtidig ikke like mye plass og like sportslige egenskaper som de nærmeste konkurrentene. Men bensinversjonen føles hakket mer sportslig i oppførselen enn turbodieselen.

Kjøreegenskaper

Laguna kjører presist, og som fører har du god kontakt med underlaget og det som måtte skje under kjøreturen. Renault har på en fin måte klart å kombinere fin styrefølelse og underholdende kjøreegenskaper med overbevisende komfort. Veigrepet er hele tiden stødig. Fordelen med bensinversjonen - kontra diesel - er at den er lettere i fronten. Dermed føles den også lettere på tå, og understyringstendensen er ikke like tydelig her. Derfor oppfattes den også intuitivt som mer sportslig.

Motor

Bensinmotoren yter 140 hestekrefter ved 6000 omdreininger, og har et maksimalt dreiemoment på 195 Nm ved 3750 omdreininger. Til tross for at maksimalt dreiemoment ligger såpass høyt, har motoren et overraskende godt bunndrag som minsker behovet for å gire ofte. Effektkurven er jevn, med en liten punch opp mot makseffekten, og motoren er turtallsvillig. I likhet med dieselversjonen står utvekslingen godt til motoren, og giroverføringen er uvanlig fast til å befinne seg i en fransk bil. Det gir pluss i kjøreboka.

Ytelser

Lagunaen akselererer fra 0 til 100 kilometer på 9,3 sekunder, et friskt tall i denne klassen. I motsetning til dieselmotoren med 130 hestekrefter, trengs mer utstrakt bruk av girspaken ved forbikjøringer, men motoren oppleves likevel kraftfull til tross for at den ikke har mer enn 140 hestekrefter å by på. Vi har ikke gjennomført konkrete sammenlikninger med konkurrenter med tilsvarende motorisering, men denne bensinmotoren står seg godt mot tilsvarende selvpustende motorer, og oppleves som mer underholdende å kjøre enn dieselversjonen av Laguna.

Eksteriør

Laguna har et utseende som skiller den fra resten av gjengen, særlig i fronten. Stygg andunge eller frekk? Men sett fra siden er Laguna en smekker stasjonsvogn. Kjøperen må imidlertid lide plassmessig for hekkdesignet; den hellende taklinja stjeler plass både i høyden og helt bakerst. Dermed sniker bagasjevolumet seg bare så vidt over 500 liter, og det er rundt regnet ti prosent mindre enn de største i klassen.

Interiør

Det er behagelig inne i Laguna, særlig i testbilen med skinnseter (utstyrsnivå Privilège). Renault har fått mer og mer sving på interiør, noe som også viser seg i mindre modeller som Clio, og Laguna er intet unntak. Eneste ulempe foran, er at takhøyden er noe snau. Materialvalgene fornøyer jevnt over, og gir et elegant inntrykk. Førerplassen er oversiktlig og instrumenteringen er grei å få tak på. Bagasjerommet kunne ha vært noen prosenter større. Designet kompliserer barnevognfrakt en god del.

Komfort

Laguna i bensinversjon oppleves som komfortabel og støysvak, unntatt ved akselerasjon, og når motoren dras ut ellers. Verken vind- eller veistøy forstyrrer dette bildet, noe som tilsier at det er gjort en god støydempingsjobb. Understellet er fint i stand til å håndtere vei av typisk norsk landeveiskvalitet, og sittekomforten er slik den bør være, særlig foran; der er det seter med god støtte både oppe og nede, og skinnsetene er meget tiltalende (koster 7000 kroner ekstra).

Sikkerhet

Hos EuroNCAP fikk Laguna fem stjerner for sikkerheten til voksne i bilen, fire for barnesikkerhet og to for sikkerheten til fotgjengere ved påkjørsel. I Laguna finner vi blant annet seks kollisjonsputer (to ekstra mot tillegg i pris), aktive beltestrammere, elektronisk bremseassistent, ISOFIX-fester for barnesete og ESP.

Pris/utstyr

Renault Laguna 2,0 dCi stasjonsvogn, med høyeste utstyrsnivå (kalt Privilège), koster fra 378 800 kroner. Med i prisen følger for eksempel DVD-basert navigasjon og et flott stereoanlegg med CD-veksler, parkeringssensor bak, cruisekontroll og skinnseter med elektronisk justering. Bi-xenonlys koster 6000 kroner og parkeringssensor foran 2000 kroner. Vår testbil var godt utstyrt, men prisen - 411 000 kroner - er i stiveste laget. At bruktmarkedet for dieselmotorer er hett, innebærer jo at annenhåndsverdien for bensin er mer usikker. Renault oppgir selv et blandet forbruk på 0,8 liter per mil for denne motoren. Vi landet nærmere literen, men uten å ha spesielt forbruksfokus.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Bensinmotorer er - og vi må nesten si dessverre - i utakt med dagens nybilmarked. Gitt økonomiske vurderinger er kjøp av dieselmotorer fortsatt klart mest gunstig, men totalt sett oppleves bensinversjonen av Laguna som en mer komplett bil enn med diesel som drivkilde. Komforten er den samme, men 2,0 16V-versjonen gir det lille ekstra av kjøredynamikk i sportslig retning. Fornuften, på de aller fleste måter, tilsier dieselmotor. Men hjertet begjærer nettopp denne versjonen av Laguna.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!