Slik er nye Toyota Avensis
Vi kjører nye Toyota Avensis, en bil som garantert vil være blant neste års bestselgere.
Milano, Italia: Akkurat nå lanseres den nye Toyota Avensis for pressen. Og akkurat nå er Milano omtrent som Oslo vinterstid; veiene er dekket av snø og slaps, og det kommer store mengder nedbør. Altså er det nesten som å kjøre Avensis hjemme i Norge.
Toyota Avensis har lenge vært en storselger i Norge. Kombinasjonen av ryddige kjøreegenskaper, greie utstyrsnivåer, trivelige motorer, pene priser - og ikke minst et særdeles godt kvalitetsrykte - har gjort den til et attraktivt valg.
Så pålitelig er bilen din - stor kvalitetsundersøkelse med alle merker
Elementer som luksusfølelse og sporty kjøreegenskaper har den ikke hatt så mye av, men så er jo ikke dette en biltype som vanligvis kjøpes for moro skyld, heller.
Kommer snart!
29. januar skal den helt nye Avensis lanseres i Norge, og vi er altså på plass i Milano for å prøvekjøre nykommeren. Det første som slår oss, er at den både ser bedre ut, og kjennes bedre og mer påkostet ut enn noen gang. Mens de to tidligere generasjonene er ganske så anonyme, har Toyotas europeiske utviklingsavdeling - som står bak svært mye av både design og konstruksjon av bilen - gitt den et friskere utseende enn vi har sett fra Toyota til nå. Den er mer markant, fra alle kanter. En slags designblanding av Mazda 6 og Ford Mondeo, kanskje, men i våre øyne vellykket.
Tester av storselgeren VW Passat finner du her

Mer godfølelse og mer plass
Den er også blitt større enn før, i hvert fall litt. Lengden og bredden er økt med fem centimeter, mens høyden er den samme som på den utgående versjonen. Resultatet er hyggelig innvendig plass, både foran og bak, og bagasjerommet - som i stasjonsvogna tar unna 543 liter, eller 1609 liter om du legger ned baksetene - er større enn i modellen som nå forsvinner og stort nok for de aller fleste.
Også førermiljøet er bedre og flottere enn vi noen gang har sett det i en Toyota. Ergonomien er fin, kvalitetsfølelsen veldig god, og selv om det myke avløses av litt hard plast her og der - som i de fleste konkurrentene - gir det hele et godt og påkostet inntrykk. Vi savner litt bedre lårstøtte i de elektrisk justerbare skinnsetene, men alt i alt er sitteposisjonen god. Toyota selv ønsker å anse de best utstyrte Avensis-utgavene som en slags innstegspremiumbil, og de er ikke så veldig langt unna.
På utstyrslista finner vi også ting som tidligere har vært forbeholdt dyrere biler, som elektrisk justering av rattet, og et kollisjonsforberedende system som blant annet inkluderer filholdingsassistent som automatisk styrer for deg, adaptiv cruisekontroll, og funksjoner som strammer setebeltene og slikt om bilen merker at en ulykke er i ferd med å skje. Dette Pre-crash-systemet er imidlertid kun tilgjengelig på dieselutgaven med automatgir.
Behagelig å kjøre

Toyota Avensis er en behagelig bil å kjøre. Den oppleves som komfortabel og forutsigbar - selv med glatte dekk på ordentlig glatt vei var den trivelig å ha med å gjøre, og særlig stabiliteten, stødigheten og ryddigheten imponerer. Og på tross av at verken fronten eller hekken synes i særlig grad fra førerplassen, er den lett å manøvrere og parkere. Støynivået er behagelig lavt, og selv på brostein er det lite lyd å høre.
Hele motorrekken fra den utgående Avensis er finpusset til den nye, med blant annet mindre forbruk og utslipp som resultat. Dette gir jo fine utslag på avgiftene og på driftskostnadene. Alle motoralternativene har "Toyota Optimal Drive", en funksjon som viser deg hvor økonomisk du kjører ved hjelp av en liten "eco"-lampe i dashbordet og et eget menyvalg i multifunksjonsdisplayet rett foran føreren.
Endelig diesel og automat!
Tolitersdieselen med 126 hk blir den antatte bestselgeren i Norge, en bil som begynner på 314 700 kroner som stasjonsvogn. Da får du med det du trenger av utstyr. To 2,2-liters dieselmotorer med henholdsvis 150 og 177 hk er også tilgjengelig. Og for første gang kan du nå få Avensis med dieselmotor og automatgir; 150-hesteren kan kombineres med en sekstrinnsautomat for 399 900 kroner.
Bensinprogrammet spenner fra en 1,6-liter på 132 hk, via en 1,8-liter på 147 hk og til en toliter på 152 hk. Begge de sistnevnte kan kombineres med trinnløst automatgir, eller Multidrive, som girkassa heter på Toyota-språket. Den rimeligste bensinutgaven koster fra 287 300 kroner som stasjonsvogn, mens 1,8-literen begynner på 311 800 kroner - eller 341 300 kroner for automatgirversjonen. Sistnevnte er da i en høyere utstyrsversjon; den direkte merprisen for automatgirkassa er om lag 16 000 kroner. Toliteren begynner på 365 200 kroner, eller 21 000 kroner mer om du vil ha automatgir.
Mer i vente
Undertegnede har tilbrakt dagen bak rattet i en tolitersutgave med trinnløst automatgir. Og den flytter godt på seg, samtidig som girkassa gjør kjøringen både behagelig og effektiv. Men 1,8-literen byr på nesten de samme kreftene, og vi ser ingen gode grunner til å velge den dyrere toliteren framfor 1,8´en. Om du da vil ha bilen med bensinmotor - noe den norske importøren tror så mange som en tredel av kjøperne vil velge.

Men Avensis-historien slutter ikke her. Toyota lover årlige oppdateringer av bilen, stort sett for å stadig redusere forbruket og CO2-utslippet. Det snakkes om start-og-stopp-teknologi, en ordentlig spareversjon i stil med VW Passat BlueMotion, og ingen blir vel overrasket om det snart vil komme en hybridversjon som har i seg mye av det samme som neste Toyota Prius.
Hvordan den nye Avensis står seg mot konkurrentene, får du vite så raskt Klikk.no/bil klarer å få ut en bil til test hjemme i Norge. Men inntil videre er det ingen grunn til skepsis; Avensis er blitt en flott bil, komfortabel, ryddig, rommelig og relativt rimelig. Og attpåtil med en smak av det påkostede, selv om den altså fremdeles ikke er noen utpreget kjøremaskin. Vi tviler derfor ikke på at Toyotas salgstall-visjoner skal bli en realitet; Avensis har det meste som trengs for å bli den bilen flest nordmenn vil kjøpe neste år.
Tekniske data, Toyota Avensis stv. |
1,6 |
1,8 |
2,0 |
2,0 D4-D |
2,2 D4-D |
2,2 D4-D |
MOTOR, CCM: |
R4 / 1598 |
R4 / 1798 |
R4 / 1987 |
R4 / 1988 |
R4 / 2231 |
R4 / 2231 |
EFFEKT, HK VED O/MIN: |
132 / 6400 |
147 / 6400 |
152 / 6200 |
126 / 3600 |
150 / 3600 |
177 / 3600 |
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: |
160 / 4000 |
180 / 4000 |
196 / 4000 |
310 / 1800 |
340 / 2000 |
400 / 2000 |
EGENVEKT, KG: |
1400 |
1405 |
1420 |
1520 |
1545 |
1550 |
TILHENGERVEKT, KG: |
1400 |
1500 |
1500 |
1600 |
1800 |
1800 |
LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM |
476,5 x 181 x 148 |
476,5 x 181 x 148 |
476,5 x 181 x 148 |
476,5 x 181 x 148 |
476,5 x 181 x 148 |
476,5 x 181 x 148 |
BAGASJEROM, L: |
543 - 1609 |
543 - 1609 |
543 - 1609 |
543 - 1609 |
543 - 1609 |
543 - 1609 |
DEKKDIMENSJON: |
205/60R16 |
205/60R16 |
215/55R17 |
205/60R16 |
215/55R17 |
215/55R17 |
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: |
0,65 |
0,66 |
0,69 |
0,54 |
0,56 |
0,6 |
CO2-UTSLIPP, G/KM: |
153 |
155 |
164 |
140 |
150 |
159 |
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: |
10,6 |
9,7 |
9,3 |
10 |
9,2 |
8,8 |
TOPPFART, KM/T: |
195 |
200 |
200 |
200 |
210 |
220 |
PRIS FRA, KR: |
287 300 |
311 800 |
365 200 |
314 700 |
385 100 |
465 700 |
Sedan koster 12 000-21 000 kroner mindre enn stasjonsvogna.
1,8 bensin automat begynner på 327 500 kroner som sedan, 341 300 kroner som stasjonsvogn.
2,0 bensin automat koster fra 370 600 kroner som sedan, 386 200 kroner som stasjonsvogn.

2,2 diesel 150 hk med automat koster fra 387 300 kroner som sedan, 399 900 kr som stasjonsvogn.
