- Du må selge deg selv når du skriver jobbsøknad, men skrytet må være sant og relevant i forhold til stillingen, understreker Tim Rosenkilde som jobber med HR i Impact AS.

Vær konkret

Han understreker dessuten at det gjelder å være så konkret som mulig.

Få frem dine beste sider, og understrek dem med konkrete eksempler på hva du har gjort og oppnådd.

Her viser det seg imidlertid at kvinner er mer feige i jobbsøkingen enn menn, selv om de gjerne er overkvalifiserte for jobben de søker på.

- Det er mange som konkurrerer om de samme jobbene, og søknaden, sammen med CV-en, er derfor din salgsplakat. Det kan være vanskelig å skryte av seg selv. Da gjelder det å tenke at du er et salgsprodukt hvor du må være tydelig på hva verdien er, sier Jan Paulsen, rekrutteringssjef i bemanningsbyrået Manpower.

Etter å ha lest tusenvis av søknader, konkluderer han at det viktigste tipset han kan gi, er å vise arbeidsgiveren hva akkurat du kan tilføre arbeidsplassen.

=

EKSPERTENE: Fra venstre: Paal Leveraas, Jon Paulsen, Sonja Skinnarland, Tim Rosenkilde. © Foto: PRIVAT.

Disse feilene ser ekspertene oftest

1. Massesøking. Kopiere opp og sende ut like eller nesten like søknader lønner seg sjelden. Ved å tilpasse søknaden til stillingen du håper å få, har du mulighet til å vise hvorfor akkurat du passer inn.

2. Dårlig språk og rettskrivning. Søknaden bør gi arbeidsgiveren lyst til å lese videre fra første linje. Skrivefeil er unødvendig og vitner om slurv. Få noen til å lese gjennom søknaden før du sender den fra deg.

3. Ikke relevant. Søknaden skal besvare de ønskede egenskapene og kvalifikasjonene som etterspørres.

4. Ikke konkret. Ifølge ekspertene er det « show, don´t tell » som gjelder når du skal skrive søknad.

5. For beskjeden. Du må ikke være redd for å fortelle din potensielle arbeidsgiver om dine positive sider.

(Kilde: Jon Paulsen, Paal Leveraas, Sonja Skinnerland og Tim Rosenkilde)

Bli kjent med deg selv

- Det er ingen andre som kan fortelle arbeidsgiveren om deg selv. Derfor gjelder det å bli kjent med deg selv og vite hvem du er. Du må foreta en analyse av hvilken kompetanse du har, og hva bedriften trenger, fortsetter Paulsen.

Det holder ikke å lese stillingsutlysningen raskt og se om du kan huke av for den riktige kompetansen, mener han.

Det er nemlig ikke slik at kravene som står i annonsen er absolutte.

Og foretar du dessuten en god analyse av deg selv, oppdager du kanskje at du har jobbet med noe som har gitt deg kunnskap som kan overføres til denne nye stillingen.

- Veldig mange stillingsannonser er i beste fall upresise. De er ofte veldig generelle, sier Paulsen.

Derfor er det vel så viktig at du selv foretar en analyse av bedriften og forsøker å sette deg inn i hva de egentlig ser etter.

Også profesjonell coach og blogger Paal Leveraas understreker at det er viktig å forstå arbeidsplassen du ønsker å bli en del av.

Analyser din potensielle arbeidsplass

- Jeg tror kanskje det viktigste tipset når du skal skrive søknad, er å vise at du forstår hva som er viktige verdier og mål for arbeidsgiveren. I enhver virksomhet finnes det en kultur bygget på felles verdier, uskrevne eller skrevne. Noen har til og med en grunn til at de eksisterer, som er større enn neste kvartalsresultatet. Dette skal du passe inn i på en eller annen måte. Ved å vise at du ser og anerkjenner hva de har oppnådd eller forsøker å gjøre i verden, uten at det glir over i smisking og uforbeholden ros, kan du også demonstrere at du vil passe inn, mener hodejegeren.

Paulsen i Manpower understreker også at det ikke bare er rett kompetanse, men også motivasjon teller mye for om du får jobben eller ikke.

- Det er uhyre viktig å vise at man er motivert. Når en sjef skal ansette noen til sin avdeling, vil han ha en motivert person som har lyst til å bidra, sier han, og legger til at det er viktig å ikke glemme at vedkommende skal bidra både produksjonsmessig og sosialt på arbeidsplassen.

- Er det drømmejobben? Si det i søkaden. Det betyr merverdi for meg som arbeidsgiver, sier Paulsen. Når han ansetter folk til sin egen avdeling, ser han rett og slett etter mennesker som fortjener å jobbe sammen med resten av hans personale.

Som ekspertene trekker frem, er det å analysere jobben og bedriften nøkkelen som viser at du er motivert.

Slik skriver du CV

  • CV er en forkortelse for Curriculum Vitae, som betyr « en kort beskrivelse av eget livsløp »
  • Cven skal fortelle hvem du er, hva slags utdanining du har og hva du har gjort. Cven skal alltid følge jobbsøknaden din, og disse skal utfylle hverandre.
  • Det er viktig at Cven din er oversiktlig og ryddig.
  • Disse opplysningene må være med :
  • Personlig opplysninger som navn, adresse, e-post, mobiltelefon, fødselsår, sivilstatus og eventuelle barn
  • Utdanning : Begynn med å føre opp den utdanningen du tok sist. Fag eller navn på utdanningen må være med. Du må også oppgi lærested og når utdanningen startet og sluttet.
  • Arbeidserfaring og praksis: Start med å føre opp den siste jobben din med stillingstittet. Før opp perioden du jobbet der. Du kan også oppgi arbeidsoppgaver og ansvarsområder i stikkordsform.
  • Kurs og sertifikater: Stilles opp på samme måte som arbeidserfaring. Ta bare med de kursene som er relevante for stillingen du søker. Husk tillitsverv fra skole, idrett, borettslag og lignende - det viser at du kan ta ansvar.

(Kilde: Sonja Skinnerland, seksjonssjef i NAV)

Vis hva akkurat du er god til

- Du må få fortalt at du er riktig person til jobben og hva du kan tilføre bedriften. Det kan du gjøre ved å analysere annonsen godt og svare på alt den spør om med erfaringer og eksempler. Hvis jobben for eksempel innebærer teamarbeid, bør du trekke frem de erfaringene du har med å jobbe i team, hvor positiv du synes denne arbeidsformen er, hva du er god til og hva du kan tilføre i et team, sier Sonja Skinnerland, seksjonssjef i NAV.

Noe av det viktigste å få frem i søknaden er med andre ord at du er motivert og ment for akkurat denne jobben. Men hvilke punkter må du egentlig huske å ha med i en søknad ?

- En god jobbsøknad er som oftest kort, poengtert og svarer på de konkrete krav og ønsker som står i stillingsannonsen. Først skal det være en kort innledning hvor du skriver om hvor du har funnet den ledige stillingen. hvorfor du har lyst på akkurat denne jobben, opplyser Skinnerland.

- Deretter hvorfor bakgrunnen din har stor verdi og betydning for arbeidsgiver og hvordan kvalifikasjonene og erfaringen din oppfyller kravene arbeidsgiver stiller. Hva har du utretter så langt og hvilken relevans har dette for jobben? Hvilke spesielle erfaringer og egenskaper har du ?

Skriv kort og konsist

Skinnerland forteller at det deretter bør følge en kort avslutning, før du opplyser at du kan gi mer informasjon per telefon eller på intervju.

- Skriv kort, vit hva du vil, si det og fjern deretter alle ord som ikke bidrar til å formidle det du vil si. Her kan det være smart å tenke «show, don´t tell». Hvis det spørres etter kreativitet, fortell kort om en gang du var kreativ og hvilken effekt det hadde, sier coach Leveraas.

En annen ting det er viktig å tenke på når du skriver søknad, er at selve tonen skal passe til jobben du søker på.

Mens kreative søknader kan bli tatt vel imot i en bransje, kan det bli sett på som negativt i en annen.

- Kreativitet fungerer best når det har en hensikt. Dersom du kan være kreativ i forhold til å vise hvordan du kan hjelpe arbeidsgiveren med å løse sitt problem, er det et pluss i margen. Dersom det bare er krumspring for å vekke oppsikt, er det bortkastet, og vil antakelig virke mot sin hensikt. Men balansegang kan være vanskelig, innrømmer Leveraas.

Ifølge Skinnerland kan det i enkelte tilfeller være et pluss å være kreativ.

Tilpass søknaden til bransjen og stillingen

- Men da handler det som oftest om en jobb i en mer kreativ bransj som for eksempel TV- og underholdningsbransjen, hvor kreative søknader ofte blir etterspurt. De aller fleste søknader bør likevel følge de tradisjonelle rådene til utforming, mener hun.

Ekspertene trekker dessuten frem at du ikke vet hvem som sitter på andre siden av skrivebordet og faktisk skal lese søknaden.

- Det varierer fra bransje til bransje. Men det viktige er å tenke på hvordan du fremstår. Fremstår du som seriøs hvis du skriver søknad på rosa papir og sender med sjokolade ? Tenk derfor konservativt. Du vet aldri hvem som skal lese søknaden din, understreker Paulsen.

I Manpower leser de gjerne 70 000 søknader i løpet av et år. Da er det viktigste for dem at søknaden er oversiktlig og ikke for lang.

Les mer:

Så mye betyr førsteinntrykket

Få den andre til å føle seg viktig

Disse kleskodene gjelder på jobb

Dette irriterer oss på jobben

Slik konfronterer du sjefen

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!