En dårlig sjef kan påvirke:

  • din egen helse/velvære
  • ditt sosiale nettverk, familie og venner
  • din karriere, referanser og ettermæle

Kanskje får du råd om å finne en ny jobb, bytte avdeling eller starte på en helt ny karriere, når du ikke kommer over ens med sjefen din.

I de fleste tilfeller er det en god løsning for deg, ettersom en kamp mot sjefen tapper deg for krefter og kan ta mye lenger tid enn å finne nytt arbeid.

Hva er konflikten?

Når forholdet mellom sjef og ansatt går på tverke, har det gjerne bakgrunn i en konflikt. De fleste konflikter på arbeidsplassen er relaterte til kommunikasjon, og kan løses hvis begge parter erkjenner at det er et problem og ønsker å gjøre noe med det.

Ttre indikasjoner på en dårlig leder

Det finnes flere ulike grunner til at en sjef oppfattes som dårlig. Dette er de vanligste i følge Scheen:

  1. De ansatte føler de ikke blir sett, mangel på tillit og karrieremuligheter.
  2. Sjefen/lederen tar æren for alt som blir gjort og resultater som oppnås, men når pilene peker nedover så er sjefen flink til å fordele skyld og ansvar.
  3. Hva som forventes av en sjef/leder er ofte miljøavhengig. Viktig å ikke bare sette krav til de ansatte, men også avdekke deres forventninger til deg som leder.

(Kilde: Christian Scheen, Adecco Search & Select)

- Jeg vil først forsøke ved hjelp av kommunikasjon å finne ut om det kan ha oppstått misforståelser, Christian Scheen, til Kvinneguiden.

Scheen er leder for endringsledelse og karriereomstilling i Naviga - Lee Hecht Harrison - et spesialfelt i Adecco Search & Select.

- Om det ikke hjelper, så er det lettere å finne seg en ny jobb og en ny leder enn å forsøke å forandre den du har. Det er altfor energitappende å stå i en konflikt.

Dårlig sjef koster dyrt

Det kan virkelig lønne seg for en bedrift å ta det alvorlig, dersom det blir flere klager på samme leder.

Scheen sier til hegnar.no at en dårlig sjef kan være direkte "bad for business" på den måten at rullering av ansatte, hyppige sykemeldinger, dårlig rykte som arbeidsplass og tapte relasjoner koster bedriften langt mer enn å ansette en ny leder.

- Det er dessverre mange som ikke skulle sittet i den stolen - og som heller aldri blir ledere i ordets rette forstand, mener Scheen.

Tre måter å takle det på

Harvard Business Review gir disse rådene:

1. Vis forståelse

Ikke fall for fristelsen å demonisere og kritisere. Forsøk å innta din leders posisjon slik at du kan se situasjonen med deres øyne, fra lederens perspektiv. Kanskje er lederen under hardt press fra sin leder. Det kan tenkes at lederen er fersk i faget og ikke har lært seg hvordan en god leder bør være.

2. Lag grenser for deg selv

Ikke la lederens oppførsel få deg i dårlig humør, selv om det er deg det går ut over. Er du usikker kan du spørre om det er du som gjør en dårlig jobb, eller om det er sjefen som har en dårlig dag. Sørg for at du rent psykisk bygger deg opp slik at du ikke lar deg påvirke av din sjefs negative holdning.

3. Kom deg videre

Når du har forsøkt å vise forståelse og prøvd ut alt annet, og sjefen fortsatt ødelegger arbeidshverdagen din, bør du vurdere å flytte på deg. Sjekk om du kan overføres til en annen avdeling, eller om det finnes andre jobber du kan søke. Det er ingen grunn til å lide unødvendig fordi en annen person ikke fungerer i jobben sin.

(Kilde: www.ledernett.no)

Enklest å finne seg ny jobb

Det koster deg langt mindre tid, krefter og helse å skaffe deg ny jobb i stedet for å gå til kamp. Derfor ønsker ikke Scheen å oppfordre noen til å velge kampen overfor ny stilling.

- Velger du å finne ny jobb, bør du så langt det er mulig, hente referanser fra andre enn sjefen, oppfordrer han.

Råd til deg som tar kampen

- Men hvorfor skal man ikke gå til kamp? Dersom sjefen fortsetter og du slutter, er sannsynligheten stor for at dette gjentar seg for din etterfølger. Av og til kan det vært bra med noen som er modige og tar opp kampen, sier han.

Dersom du ønsker å gå til kamp mot sjefen, har Scheen følgende råd:

  • Gi sjefen din direkte tilbakemelding - med en oppriktig og god intensjon.
  • Nytter ikke dette og konflikten går på tvers av dine verdier, moral og etikk, så ta kontakt med tillitsvalgte, meld fra til personalsjef eller gå direkte til sjefens leder.
  • Kartlegg om andre ansatte opplever sjefen på samme måte. Kan dere kommunisere et felles budskap, blir det ikke like personlig.
  • Forhør deg med Arbeidstilsynet, som kan undersøke om det er en tilstander i virksomheten som tilsier at det burde vært gjort tiltak etter arbeidsmiljøloven og krav til systematisk HMS-arbeid.

Sjekk relasjonene

- Men før du går til kamp mot sjefen kan det være lurt å tenke over hvordan din relasjon til sjefens leder er, sammenlignet med sjefens relasjon til sin leder, sier Scheen.

- Og hva har sjefen allerede kommunisert og hva slags inntrykk har de således av deg?

I tillegg bør du legge opp en strategi for hvordan du skal kommunisere mangelfull ledelse og dens påvirkning på resultater og arbeidsmiljø.

- Det skal litt til for at en sjef både innser og aksepterer det faktum at han eller hun bør gå. Det ideelle, og det mange håper på, er at den eller de sjefen din rapporterer til også skal ta ansvar og gjøre nødvendige grep. Utfordringen her er blant annet kommunikasjon, forklarer Scheen.

Flere studier viser at det er kroppsspråket vårt som er den største faktoren for å lykkes i kommunikasjon.

Deretter kommer stemmebruk og til slutt ordene, som kun står for syv prosent av det som formidles, skriver Odd-Petter Fylling, Coach og daglig leder ved To Be Academy as i Kraften i god kommunikasjon.

Les også:

Snarveien til fast stilling

Få alle til å like deg

- Nesten alle kan mobbe

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!