=

GIR RÅD: Kjartan Thormodsæter, fagsjef ved Adecco, har flere tips til hvordan man kan løse konfliktsituasjoner på jobb. © Foto: PRIVAT.

Det er naturlig at vi ikke går overens med alle vi jobber med, men likevel må man omgås hverandre og forsøke å gjøre det beste ut av situasjonen.

Du bør i alle fall ikke unngå problemet, mener Kjartan Thormodsæter, fagsjef ved Adecco Search & Select.

- Det er nok fristende å tenke at "hvis jeg bare klarer å holde meg unna kollegaen, så vil nok dette gå bra." På en stor arbeidsplass så kan kanskje dette til og med være mulig til en viss grad, men som oftest lar det seg nok ikke gjøre å gjemme seg fra et problem. Dessuten ville det nok over tid tære på kreftene hvis man hele tiden skulle være "på vakt" overfor denne plagsomme kollegaen, sier Thormodsæter til Kvinneguiden.

Gjelder det deg eller flere?

Han har mer troen på at man er enda mer tydelig overfor denne personen i forhold til hvordan man gir tilbakemeldingen og hvilke behov man har for at en skal kunne forholde seg til hverandre på en adekvat måte.

- Hvis du merker at vedkommende ikke viser noen tegn til samarbeidsvilje, så vil det være naturlig at du tar dette opp med nærmeste leder. En løsning kan jo være at dere tre setter dere ned og diskuterer hvordan du og din kollega kan forholde dere til hverandre ved at dere sammen utarbeider noen enkle kjøreregler for hva som er greit og hva som ikke er greit, foreslår Thormodsæter videre.

Å være høflig og interessert er en selvfølge for de aller fleste, da må man finne ut hvordan man kan takle å oppleve det motsatte fra en kollega.

- Det at man kommer dårligere overens med noen kollegaer fremfor andre er nok en situasjon de aller fleste kan kjenne seg igjen i. Hvis situasjonen derimot oppleves som uholdbar, så bør du først og fremst stille deg følgende spørsmål: Er disse kollegaene slik mot bare meg, eller mot flere? Hvis dette gjelder i hovedsak bare deg, og at du samtidig opplever situasjonen som uholdbar, så ville jeg nok anbefale at du går inn i en dialog med de det gjelder - en om gangen, og prøver å nøste opp i hva dette handler om, tipser fagsjefen.

Det kan hende at du gjort eller sagt noe som har blitt mistolket eller misoppfattet?

- Min erfaring er at veldig mange lar være å sjekke ut om deres antagelser er riktige, og da kan samarbeidsforhold fort surne og bli problematiske. Hvis svaret derimot er at disse kollegaene er slik mot de aller fleste, så ville jeg tenkt at dette handler mer om personlighetstrekk som ikke så lett lar seg endre.

- Da tror jeg det er viktig å minne om at det som oftest er lettere å endre på forhold ved en selv fremfor forhold ved andre. Med andre ord - prøv heller å trene på hvordan du kan la være å bry deg om hvordan disse kollegaene ter seg, istedenfor å gå rundt og ønske at disse kollegaene skal endre seg, foreslår Thormodsæter.

=

HVORDAN KAN DU ENDRE DEG?: Ett tips er å heller prøve å trene på hvordan du kan la være å bry deg om hvordan disse kollegaene ter seg, istedenfor å gå rundt og ønske at disse kollegaene skal endre seg, © Illustrasjonsfoto: CRESTOCK.

=

PSYKOLOG: Jan Atle Andersen. © Foto: JANATLEANDERSEN.COM.

Ryddig kommunikasjon

- I utgangspunktet så tenker jeg at god kommunikasjon bør utarbeides av den gruppen som skal jobbe sammen. Således får du sikret en forankring og aksept i gruppen som faktisk skal jobbe sammen, mener Thormodsæter.

På generell basis fremhever han følgende punkter:

  • Når det oppstår forhold du ikke liker så ta det med den det gjelder, og husk - tilbakemeldinger er ferskvare. Ta det så raskt som mulig. Unntak: Hvis du merker at du er full av følelser (sinne/tristhet) så kan det være en idé å vente til du har gjenvunnet kontrollen.
  • Sørg for å snakke om hva slags atferd dere ønsker å ha mer av på arbeidsplassen (i motsetning til hva dere ønsker mindre av). En tommelfingerregel: det du har fokus på får du mer av!
  • Tren på å gi hverandre ros/anerkjennelse. Dette styrker relasjonen til dine kollegaer og det gir deg litt å gå på når du på et senere tidspunkt for eksempel må gi kritikk.

Snu konfliktsituasjonen

En måte å takle problemer på, er å forsøke å snu konfliktsituasjonen.

Thormodsæter mener derimot at dette er helt avhengig av hvor langt den er fremskredet.

- Innen konfliktteori snakker man gjerne om ni nivåer hvor man går fra "begynnende frustrasjon", nivå 1, til "M ÅL: Endelig seier", nivå 9. Hvis man skal klare å snu en konfliktsituasjon, så er man avhengig av at man klarer å heve seg over de forholdene som man misliker med en annen. Vi snakker altså om en slags modenhet, forteller han.

I følge teorien klarer man ikke det etter nivå 5, mener fagsjefen og forklarer:

- Da snakker vi ikke lenger om konfliktløsning, men konflikthåndtering - hvordan man skal håndtere og omgås å være i nærheten av hverandre. Hvis man skal snu en konfliktsituasjon til sin egen fordel, så tenker jeg at det kan gjøres gjennom:

1) å vise overfor arbeidskolleger at du snakker med og ikke om folk

2) å utvise en forståelse og aksept for at andre kan ha andre meninger enn deg selv

3) å anerkjenne at ved konflikter så er både du og den andre en del av konflikten - ikke bare den andre

4) å virkelig jobbe med å se etter positive sider ved den man er i en konflikt med, selv om dette virker helt håpløst. De sidene er der garantert, men de gjemmer seg godt bak alle de etter hvert så veldig synlige dårlige sidene.

Ikke la dette bli ditt problem

Psykolog Jan Atle Andersen har siden 1984 arbeidet både for det offentlige og det private med å løse konflikter på arbeidsplassen.

Han siterer gjerne filosof Sokrates, som da han hilste på en mann som ikke hilste tilbake, kom med følgende kommentar:

"Det er ikke meg i mot at jeg er høfligere enn ham".

- Neste gang du møter et menneske som mangler folkeskikk:" ta en Sokrates". Den som mangler folkeskikk har et problem. Hvis jeg lar meg provosere, gjør jeg hans problem til mitt, og det behøver jeg ikke, sier Andersen til Kvinneguiden.

Han mener at den som tar ansvar for egne reaksjoner, lar ikke andre bestemme hva de skal føle.

- Den beste måten å møte slike mennesker på er å anvende vennlighet som strategi. Vennlige mennesker får venner. Uvennlige mennesker får uvenner. Det er ikke lett å opptre ufyselig mot et menneske som er konsekvent hyggelig og vennlig, sier psykologen videre.

Andersen tror man kan takle en "dårlig kollega" ved å ta ansvar for egne reaksjoner, beholde sinnsroen og praktiserer vennlighet som strategi.

- Den som øver noen år, kan man bli ganske god til dette, sier psykologen som samtidig understreker:

- Baktaling er etter min mening det som skaper mest dårlig miljø på jobben. Snakk med og ikke om. Hvis du skal ta opp en vanskelig sak med noen, unngå bebreidelser. Ikke:" du er dårlig til å gi ros", men: "Jeg trenger ros fra deg en gang i blant." All kritikk tilslører udekkede behov. I stedet for å bebreide andre, fortell hva du trenger, oppfordrer Andersen.

=

COACHING OG LEDERUTVIKLING: Marit E Unstad, partner ved Lederskap AS. © Foto: ANDREW KOONCE.

- Ditt ansvar

Marit E Unstad, partner ved Lederskap AS, jobber med coaching og lederutvikling.

Hun mener at det alltid er opp til en selv hvordan man vil takle uhøflige kollegaer.

- Det er uansett du som har ansvaret for at du har det godt på jobb, dette er din plikt, sier Unstad til Kvinneguiden.

Men så kommer det selvsagt an på hvordan man går frem for å hamle opp med kollegaen som plager en.

- Først og fremst bør du snakke i "jeg-språk" og gjøre det på en ordentlig måte, rolig og vennlig. Husk at det ikke er sikkert at kollegaen din mener å være uhøflig mot deg - kanskje hun bare er veldig opptatt og har dårlig tid? Prøv heller å være nysgjerrig på hva det er som gjør at hun eller han oppfører seg slik mot deg, råder Unstad videre.

- Du blir selv skyldig

Om du går rundt og gnager på en irritasjon på grunn av kollegaen, og dermed holder deg unna vedkommende uten å oppsøke situasjonen, mener Unstad at dette ikke gjør situasjonen bedre.

- Syns du at kollegaen er plagsom, bør du ta det opp og ikke skygge unna. Du blir faktisk selv skyldig i å bidra til et dårligere arbeidsmiljø dersom du trekker deg unna kollegaen det handler om, sier Unstad.

Dessuten; selv om du er uenig med vedkommende, så er det slett ikke sikkert at du har rett i situasjonen.

- Vi har alle ulike måter å se verden på, og istedet for å fokusere på at det viktigste er at du "har rett", tenk heller på hva du kan lære både av kollegaen og om deg selv, sier hun videre.

Hun er sikker på at du ikke vil bli mer respektert om du konstant og bombastisk fremstår som en bedreviter og alltid vil trumfe gjennom dine egne meninger.

- Om du alltid er påståelig og ikke klarer å se andres synspunkter og meninger, samt reflektere rundt dem og være nysgjerrig, blir du heller mindre enn mer respektert av andre, sier Unstad.

Les også:

Disse menneskene er best likt

Derfor bør du ikke jobbe overtid

Dette gir deg mye makt

Disse kvinnene tjener mer enn mennene

Her er verdens mektigste kvinner

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!