Du treffer en kollega, en venninne av en venninne, svigermor eller kjæresten til en kompis, dere er høflige mot hverandre men det ligger noe merkelig i luften som gjør at stemningen blir rar og pinlig.

Dere klarer rett og slett ikke å kommunisere naturlig med hverandre, og du føler deg ukomfortabel og usikker.

Hva har skjedd? Hvorfor har bekjentskapet utviklet seg til å bli som dette? Og viktigst av alt - kan man snu situasjonen til det positive og starte på nytt?

Selvsagt kan man det, mener veileder og coach, Odd-Petter Fylling:

- Starter et bekjentskap med en ny person på "feil" måte, bør du alltid være ærlig. Si at "nå kom vi skeivt ut her, men skal vi prøve å starte på nytt?". Det verste du kan gjøre er å forsøke å bortforklare noe, sier Fylling.

Andre ser på deg som du selv gjør

I utgangspunktet mener han at man kan få hvem som helst til å like en som person, så lenge man har det godt med seg selv.

- Kommunikasjon er et middel vi bruker for å oppnå noe, og det handler om hvor tydelig du er når du kommuniserer. Men alt starter med deg selv. Om du har dårlig selvtillit eller dårlig selvfølelse, vil dette også forme hvordan andre ser på deg, mener han.

Gestaltpsykolog og pedagog Elisabeth Helene Sæther er enig og mener at ditt eget bilde av deg selv også påvirker hvordan andre ser på deg.

- Øv deg på å være din beste venn, er du kritisk mot deg selv, vil du også være kritisk mot andre mennesker, og andre vil være kritisk mot deg. Begynn med å være sann mot deg selv. At det er samsvar mellom det vi sier med ordene og det kroppspråket viser til andre, er en god begynnelse, sier Sæther til Kvinneguiden.

I SOSIALE SETTINGER: Om du har en dårlig selvtillit eller dårlig selvfølelse, vil dette også forme hvordan andre ser på deg. Dermed starter alt med dine egne tanker om deg selv.

I SOSIALE SETTINGER: Om du har en dårlig selvtillit eller dårlig selvfølelse, vil dette også forme hvordan andre ser på deg. Dermed starter alt med dine egne tanker om deg selv. © FOTO: Crestock.

God kommunikasjon

  • Flere studier viser at det er kroppsspråket vårt som er den største faktoren for å lykkes i kommunikasjon. Deretter kommer stemmebruk og til slutt ordene, som kun står for syv prosent av det som formidles.
  • Tenk positivt. Går du rundt og regner med at alle er mot deg, så får du sannsynligvis rett i det.
  • Budskap kan feiltolkes ved at vi ofte sier ord som vi ikke mener. Da avsløres vi av kroppsspråket vårt.
  • Vær genuint interessert i den andre. Still åpne spørsmål hele tiden, ikke begynn å snakke om deg selv før du blir invitert til å gjøre det.
  • Møt den andre på det "nivået" den befinner seg. "Match" kroppsspråk, stemmebruk, toneleie og tempo, på en naturlig måte.
  • Vær god til å lytte uten å avbryte.
  • Vær ærlig. Jo mer ærlig du er mot deg selv, jo lettere blir det å bli forstått av andre.
  • Vær åpen, oppmerksom og lytt til den andre. Bli kjent gjennom småprat, for eksempel gjennom en felles interesse eller et ufarlig tema, som været.

Kilde: Kraften i god kommunikasjon av Odd-Petter Fylling, Coach og daglig leder ved To Be Academy as.

Naturlig å være redd

Du kan altså bestemme selv om andre skal like deg eller ikke. Men da må du begynne å like deg selv. Ta tak i den usikkerheten og negativiteten du kjenner på, og prøv å forstå hvorfor du føler akkurat dette.

- Det er naturlig å være redd når man møter nye mennesker, og derfor er det også bedre å forholde seg til ting som de er. Vær heller ærlig med at du er usikker i stedet for å forsøke å være noen andre enn den du er, anbefaler Sæther.

Coach Fylling mener at du samtidig bør jobbe med å unngå å forhåndsdømme mennesker som du frykter, på den måten vil du også bli tryggere i situasjonen og få en positiv utstråling slik at andre mennesker liker deg.

- Det handler om å legge bort din forutinntatte mening og heller bruke din egen nysgjerrighet og interesse, og glede deg til å møte andre mennesker. Tenk at det er gøy å møte på nye folk ved å ha en positiv indre dialog med deg selv.

Vær tydelig på jobb

Som regel har man litt ulik tone med kollegaene på jobb enn den man har med venner og familie på privaten. Og Fylling mener det er slik det bør være;

- På jobb må du være mer tydelig både med ord og kroppsspråk for å få frem det du ønsker, sammen med venner har man gjerne en mer tilbakelent rolle og det er ikke så viktig for deg å stikke deg frem, sier Fylling.

Sæther mener derimot at det er litt mer komplekst enn som så.

- Jeg tror du vil finne fellestrekk i måten vi kommuniserer på, uansett hvem vi kommuniserer med. Jeg tror vi er hele mennesker og det kommer også an på hva temaet er, sier hun.

Du er gjennomsiktig

Hvem har ikke gnagd på tanker som "Liker han meg? Hvorfor ser hun sånn på meg? Hva tror han om meg? Hva mente hun med det?".

Man skulle så gjerne vært inni hodet til personen man på ulike tidspunkt må forholde seg til, og man skulle så gjerne visst hva han eller hun tenkte.

Vel, vi mennesker er ofte mer gjennomsiktige enn vi er klar over, mener Fylling.

- Du ser det mest på personens kroppsspråk, om de "trekker seg unna". Når mennesket du prater med ikke klarer å holde øyekontakt med deg særlig lenge, er stiv i blikket og ser bort, er dette også ganske tydelige tegn på at personen er ukomfortabel med deg, sier coachen.

Det er da det er viktig å kjenne etter hva som først og fremst skjer i deg selv, tror Sæther.

- Det er på denne måten man får info om det som skjer i relasjonen. God kommunikasjon handler mest om å være til stede i seg selv. Har du en god følelse når du prater med en person, er sannsynligheten høy for at den andre også har det. Kjenn etter hvilke impulser du får og eventuelt følg dem hvis det føles riktig, anbefaler hun.

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!