Selvskryt er en sikker måte å bli upopulær på.

Å være sosialt flink med venner og i festlige lag betyr ikke nødvendigvis at man trenger å være det samme i jobbsammenheng.

For hvor går grensen mellom å være akseptabelt sosial og ikke på jobb? Og hvordan oppfører man seg egentlig profesjonelt?

Avhengig av miljøet

- For å kunne opptre både profesjonell og samtidig være sosial på en god måte, vil man ha stor nytte av å tenke gjennom hva som er den rådende kultur der man jobber, mener Stein Løvgaard, høgskolelektor og lærer i karriereveiledning og sosialpedagogisk rådgivning ved Høgskolen i Akershus.

Å lykkes sosialt handler nemlig om hvordan man tilpasser seg de normene som råder. Den oppførselen du hadde på forrige arbeidsplass trenger derfor ikke å fungere like godt der du er nå. Hvor sosial du er kan for eksempel variere i forhold til hvilket arbeidsmiljø du er en del av.

- Dette kommer mye an på hvordan det sosiale opplegget er organisert. Hver bedrift har sin særegne kultur, og hver enkelt person er en del av denne kulturen. Noen vil være «bærere» av den dominerende kulturen, mens andre vil være mer perifere, forklarer Løvgaard.

Bli likt på jobb

Vil du styrke din stilling i arbeidsmiljøet kan det være en idé å gå aktivt inn for å bidra positivt. Her er ekspertenes beste råd:

- Vær snill og hyggelig, lytt til kollegaer og engasjer deg i smalltalk, i passende doser.

- Vær løsningsorientert. Har du et problem er det lurt å ha tenkt gjennom alternative løsninger selv før du tar det opp med sjefen.

- Ikke vær redd for å spørre om hjelp når det er behov for det. Men husk å takke når andre hjelper deg.

- Ta opp problemer på en god måte. Trekk gjerne fram positive sider ved person eller situasjon før du introduserer problemet.

- Vis engasjement for jobben, men samtidig ydmykhet for de utfordringene arbeidet innebærer.

- Lever som du snakker. Pass på at jobben du gjør reflekterer det du sier du skal gjøre.

(Kilder: Stein Løvgaard og Mette Manus)

Tillit er viktig

Selv om normene kan være forskjellige er det allikevel enkelte ting man bør passe seg for uansett hvilket arbeidsmiljø man er en del av.

- Å komme med negative uttalelser om sjefen eller kollegaer er alltid dumt, mener karriereveileder Mette Manus hos Manus Motivation Group.

Selv om det kan være berettiget kan slike kommentarer eller samtaler ofte slå negativt tilbake på deg.

- Har du noe å kritisere, så gå direkte til den det gjelder. Ikke spre onde rykter eller snakk bak ryggen. Å bidra til sladder er å bidra til ens egen svekkede tillit hos kolleger. Du blir fort satt på sidelinjen dersom de føler at de ikke kan stole på deg, forteller Manus.

Er du misfornøyd med noe mener hun også det er viktig å snakke om problemene på en voksen og gjennomtenkt måte.

- Du bør unngå å sutre og klage dersom det er noe du ikke er fornøyd med. Sutring forsurer ethvert arbeidsmiljø, sier hun.

Tenk deg om

En annen ting man bør være på vakt for er å være for direkte med tilbakemeldinger og utspill. Å sette ut kollegaer for å hevde seg selv er ikke en god fremgangsmåte.

- Man bør unngå å være nedlatende og å sette andre i forlegenhet i en større forsamling. Dette må ikke hindre diskusjoner der man har ulikt syn, men man må respektere sine kolleger på en ordentlig måte, anbefaler Løvgaard.

Er det noe du ikke er helt fornøyd med er det altså viktig å ta opp dette i riktig forum. Å ta opp noe faglig med en uforberedt kollega på et allmøte, er nok ingen god idé.

Ikke for personlig

Man tilbringer mange timer på jobb hver dag, og det er naturlig at man snakker med kollegaene sine om andre ting enn det faglige. Men pass på så du ikke deler for mye, er ekspertens råd.

- Man bør være varsom med å ta med seg personlige og familiære forhold inn i jobben. Økonomiske problemer, problemer med ektefelle, samboer eller barn, sykdom og så videre. bør man i størst mulig grad spare sine kolleger for, mener Løvgaard.

Selv om det føles greit der og da er det ikke sikkert at du senere vil være komfortabel med at kollegaer vet så mye om deg. Og kanskje er det også ubehagelig for dem.

- Det er viktig å skille mellom det å være personlig og privat. Du kan godt være åpen og fortelle om ting fra livet utenom jobben, men du bør unngå å bli for privat og å legge ut om personlige og intime ting, sier Mette Manus.

Irriterende selvskryt

Selv om det er positivt å være selvsikker og å tro på seg selv, er det viktig ikke å la det gå for langt. Ydmykhet er en egenskap som alltid kommer godt med.

- Selvskryt er en sikker måte å bli upopulær på. Er du så flink, vil det bli lagt merke til. Du trenger ikke fortelle det. Skryt heller av kolleger som får til noe, anbefaler Manus.

Det er også Stein Løvgaard enig i.

- Det bør være lov å fortelle de man jobber sammen med om ting som går bra enten det er på jobb eller privat, samtidig bør man passe på ikke å framstå som en «verdensmester» eller som en «besserwisser», forteller han.

Ny i jobben?

Sosiale koder på arbeidsplassen kan være vanskelige å knekke, og spesielt utfordrende er det når man er ny.

- En viss ydmykhet er viktig når du starter som ny arbeidstaker. Det er lov å si at du lurer på ting, og det er ikke forventet at du mestrer jobben fullt ut med en gang. Men ikke trekk deg unna, eller gjem deg fordi du ikke tør å vise at du ikke kan, sier Manus.

Som ny er det også ekstra viktig å vise hvem man er, og ikke å være redd for å gjøre feil. Alle trenger tid til å finne sin plass i et miljø.

- Vær deg selv, lytt til andres erfaring og bruk ditt eget vett. Og for all del, vær hyggelig og positiv. Det er også lov å le av seg selv hvis man gjør noe dumt, selvironi er avvæpnende, forklarer karriererådgiveren.

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!