Annonse

=

SØVNEKSPERT: Per Egil Hesla, nevrolog og søvnspesialist ved Majorstuhuset, har lang erfaring med blant annet pasienter som snakker i søvne. © Foto: PRIVAT.

Å snakke i søvne er for mange et merkelig fenomen, morsomt kan det også være.

Men dersom det oppleves som forstyrrende for andre, blir det problematisk.

Våkner du for eksempel til stadighet av at samboeren ligger og babler i vei midt på natten?

Eller har du selv fått høre fra din partner at du skravler så mye på natten at han har problemer med å sove?

Det store spørsmålet er; hvorfor prater vi egentlig i søvne?

Forstyrrelser i hjernen

Fred Holsten, spesialist i psykiatri og søvnspesialist ved Bergen Søvnsenter, forteller at søvnprat først og fremst er svært vanlig hos de aller fleste av oss:

- Det er samtidig en sterk genetisk komponent, altså at det er arvelig og går igjen i familier. Noen av årsakene til søvnprat er stress, søvnmangel, alkohol eller feber som alle kan fremkalle at man snakker i søvne, sier Holsten til Kvinneguiden.

Per Egil Hesla, nevrolog og søvnspesialist ved Majorstuhuset, har bred erfaring med pasienter som blant annet snakker mye i søvne.

Han mener det er viktig å vite noe om søvnens nevrofysiologi for å forstå hvorfor vi prater i søvne.

Søvnprat

DÅRLIG SØVNKVALITET: Prater man mye i søvne er det ikke bare partneren som kan sove dårlig, søvnkvaliteten vil også ofte være dårlig for vedkommende som skravler på natten. © Illustrasjonsfoto: THINKSTOCK.

Fakta

Å snakke i søvne kalles Somniloquy på engelsk

Når vi sover hemmer hjernen de motoriske funksjonene, de som gjør at vi for eksempel begynner å snakke eller reiser oss opp. Men hjernen hemmer ikke alltid disse funksjonene helt. Alle beveger seg litt når de sover, men noen gjør også mer kompliserte ting i søvne.

- Når vi er våkne registrerer vi mye forskjellig i løpet av en dag, og det er dette som bearbeides når vi sover. Å snakke i søvne er et uttrykk for de hjerneprossesene som forgår i søvne, sier Poul Jennum, professor og leder ved Dansk senter for søvnmedisin på Glostup sykehus, til Videnskab.dk.

Ifølge Jennum har ikke søvnsnakkingen noe med drømmene å gjøre.

- Når man snakker i søvne skjer dette som oftest i non-REM-søvnen som er før du begynner å drømme, og tankene dine er ikke fullt så fantasifulle som de er i drømmestadiet. Snakkingen og bevegelsene er derfor automatiske og kommer ikke av det som eventuelt skjer i drømmen, sier han.

(Kilde: Videnskap.dk.)

- Søvn er på en måte styrt av tre forskjellige dataprogram i hjernen. Ett for våkenhet, ett for drømmesøvn og ett for dyp søvn. Under drømmesøvn blir alle sanseinntrykk bearbeidet, noe må fortrenges, noe ligger i nærhukommelsen og noe i fjernhukommelse. Under den dype søvnen utskilles hormoner som vedlikeholder alle fysiske kroppsfunksjoner, sier Hesla til Kvinneguiden og utdyper:

- De vanligste forstyrrelsene som kan oppstå når det kommer "virus på dataen" er følgende: forstyrrelser som gir mer søvnighet på dagtid - eksessive daytime sleepyness eller "Hypersomni", det motsatte:"Hyposomni -insomni", og den tredje kategorien er rytmeforstyrrelser - Jet lag syndromer. I tillegg har vi "Parasomni" som er delvis oppvåkning under normal søvn, det vil si at deler av et "dataprogram" kan blande seg inn i et annet. Da kan det blant annet skje at det under drøm dras med motoriske komponenter som lager ord eller lyder og så videre, sier han.

Hesla mener samtidig at det kan være mange konkrete årsaker til søvnpraten:

- For eksempel sykdommer som Rem Sleep Behaviour Disorder, PTSD, Nocturn paroxsymal dyston , Nattlig kompleks, Temporal epilepsi, Narkolepsi, Hypnohoge hallusinasjoner og så videre. Det er derfor man ofte henviser slike pasienter til en søvnlab for at riktig diagnose kan stilles og pasienten kan få riktig behandling, sier han.

- Søvnen blir dårligere

I motsetning til Holsten mener Hesla at stress ikke er en vesentlig faktor.

- Klassiske årsaker til at man prater i søvne for eksempel at man har vært igjennom en skremmende opplevelse, eller har intense drømmer. Men det har egentlig lite med stress å gjøre, hevder han.

Samtidig vil søvnpraten gjøre at søvnkvaliteten forringes, og dermed blir stresset. Men da kommer altså søvnproblemene først, og deretter stresset, mener Hesla.

- Prater man mye i søvne, sover man gjerne dårlig og urolig også. Skjer søvnpraten i hver drømmeperiode, vil det absolutt ødelegge søvnkvaliteten for både den som drømmer og den som prøver å sove ved siden av. Enda mer forstyrrende blir det dersom man begynner å fekte og slå rundt seg i søvne, synge eller kanskje snakke engelsk selv om man er norsk, forteller Hesla videre.

Også Holsten mener at man sover mer overfladisk og urolig når man snakker i søvne, og at man derfor får en dårligere søvnkvalitet.

- Det å snakke i søvne tyder på en ufullstendig oppvåkning fra det søvnstadiet man befinner seg i, sier han.

Hesla forteller at talemusklene som styres med hjernen skal være avslått under søvn, og at det kun er pusten som skal virke.

- Likevel er det svært vanlig med søvnprat, men mest vanlig hos barn frem til de er ti år, så mange som 45 prosent av dem gjør det. 30-40 prosent av barn går også i søvne, en del frem til de er cirka fem år. Etter hvert skal dette avta. Det er helt vanlig at babyer prater i søvne, og menn prater mer i søvne enn kvinner, sier Hesla.

Samtaleemner

Enkelte temaer kan gå igjen når vi snakker i søvne.

Men hvorfor man snakker mer om en ting enn en annen, er ifølge ekspertene vrient å forklare:

- Man kan snakke fra alle søvnstadier. Mest vanlig er fra non-rem-søvn, men også fra rem-søvn hvor de fleste drømmene skjer. Noen ganger snakker man om det man opplever, men andre ganger kan helt andre ord komme frem enn det man drømmer. Hvorfor vet vi ikke, sier Holsten.

- Innholdet behøver ikke nødvendigvis være om noe man har opplevd, og heller ikke være sammenhengende, men det er ofte et ledd i bearbeidelse av tankegods som foregår i det ubevisste, mener Hesla.

Tiltak som kan forsøkes

Dersom søvnpraten føles forstyrrende for deg og/eller partner, kan man forsøke å få bukt med problemet selv:

  • Sørg for faste søvnrutiner
  • Få nok søvn hver natt, minst 7-8 timer.
  • Øv deg på å få en god søvnhygiene ved at du står opp til samme tid cirka hver dag.
  • Begrens alkoholinntaket.
  • Unngå tunge måltider rett før sengetid.
  • Pass på å stresse mindre i hverdagen.
  • For sengepartner kan øreplugger eller jevn lyd, som en vifte, hjelpe.

(Kilde: National Sleep Foundation)

Skrekkhistorier

Begge søvnekspertene mener at det som regel er fullstendig ufarlig å snakke i søvne.

Hesla kan samtidig fortelle om skrekkhistorier som går mye lenger enn bare prat mens man sover:

- Jeg har hatt pasienter som har kledd av seg og gått ut på veien i søvne. Går man i søvne, er man som oftest i dyp søvn og ikke i drømmesøvn. Jeg har også møtt pasienter som har falt utfor verandaen eller gått ut av vinduet og brukket ryggen. I tillegg har jeg truffet pasienter som har stått opp om natten og spist opp all maten de har i kjøleskapet, og dermed har de våknet til tomt kjøleskap uten å forstå noe som helst. Dette kalles night eating syndrome, sier han.

- Ikke farlig å vekke partner

Så hva gjør man for å få slutt på den forstyrrende søvnpraten?

Holsten står fast ved at man bør forsøke å minske stresset i hverdagen, unngå sykdommer som skaper feber og sørge for at man ikke mangler søvn.

Snakke i søvne

FORSTYRRENDE: Eksperten foreslår at partner bruker ørepropper eller sover på et annet rom dersom søvnpraten blir veldig forstyrrende. Men, det er heller ikke farlig å vekke søvnsnakkeren, som regel varer ikke søvnpraten lenge. © Illustrasjonsfoto: THINKSTOCK.

- Begrens alkoholinntaket også. Ellers er det ikke stort å gjøre, mener han.

Hesla er enig og mener at det ikke er så altfor mye man kan gjøre for å få slutt på søvnpratet, men at man i sjeldne tilfeller kan ty til medikamenter for å få en slutt på det.

- Men de fleste tåler at de selv eller partneren prater litt i søvne siden de fleste tilfeller av søvnprat er godartet, sier han.

Hesla foreslår at partner godt kan bruke ørepropper eller sove på et annet rom dersom det hjelper og søvnpraten føles veldig forstyrrende.

- Om partneren opplever såkalt night terrors, som handler om å skrike og herje om natten, kan det jo selvsagt være forstyrrende. Men det er ikke farlig å vekke noen som prater i søvne. Som regel varer ikke søvnpraten lenge. Cirka halvannen time per natt er voksne i dyp søvn, men man drømmer cirka i fem perioder om natten, og det er da man gjerne prater, sier han.

Hesla understreker at det er viktig å sørge for god søvnhygiene.

Søvnapp

APP: Både iPhone, Android og Windows tilbyr deg å laste ned søvnapper for å dokumentere lyder som lages i søvne. © Skjermdump.

Selv sover han godt:

- Desto eldre man blir, desto større er sjansen for at søvnkvaliteten forringes. Dessuten kan noen forstyrres ved at de skjærer tenner eller må tisse ofte fordi man får for lite av den dype søvnen. Da kan det hende at man også prater mer i søvne, sier han.

Dokumenter med app

Tror ikke partneren din på at han eller hun skravler ofte i søvne?

Da kan du bevise det en gang for alle ved å ta opp praten med mobil-app:

Last for eksempel ned:

Sleep Talk Recorder for iPhone som koster 7 kroner og kan lastes ned her.

Bruker du Android, er appen gratis og lastes ned herfra.

Har du WindowsPhone, laster du den gratis ned her.

Vil du gå så langt som å filme vekommende som snakker, kan du også gjøre det.

Og for eksempel legge klippet ut på Youtube:

Søvnprat

  • Søvnprat er en type søvnforstyrrelse som handler om å prate i søvne uten at man er klar over det. Det kan være alt fra kompliserte dialoger eller monologer til uforstående setninger eller mumling.
  • Søvnprat kan skje når som helst når man sover. Jo lettere man sover, jo tydeligere snakker man. I fase en og to kan folk ha hele konversasjoner, mens i fase tre og fire, når man sover tungt, vil man heller mumle utydelig.
  • Det er som regel helt ufarlig og de fleste opplever dette fra tid til annen.
  • Søvnprat er likevel mest vanlig hos barn og menn.
  • Når man prater i søvne vil som regel stemmeleiet og språktypen man bruker høres forskjellig ut sammenlignet med språket man bruker i våken tilstand.
  • I mange tilfeller er søvnprat arvelig.
  • Søvnprat vil ofte komme som en bivirkning av andre søvnsykdommer.
  • Man vet lite om årsaken til innholdet i selve søvnpraten, noen kan prate "bare tull" mens andre kan snakke om noe som hører fortiden til, ulike opplevelser eller forhold som ikke lenger har noe som helst relevans.

(Kilde: National Sleep Foundation.)

Les også:

Slik våkner du raskere om morningen

Kvitt deg med snusavhengigheten

For mye vann kan gi helseplager

Relevante saker

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre.

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!