Du bør bruke helgen på å slappe godt av, lade batteriene, bygge opp energien og gjøre deg klar til neste ukes travle dager.

Men kan du egentlig sove inn igjen den tapte søvnen?

Dessverre

Ifølge Bjørn Bjorvatn, lege og professor dr.med. ved Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer, kan man dessverre ikke det:

- Man tar aldri igjen all tapt søvn, har Bjorvatn tidligere uttalt til Klikk Helse.

- Men ved lite søvn en natt, sover man tyngre neste natt. Det vil si at noe av den tapte søvnen blir kompensert med dypere søvn - og litt lenger søvnlengde. Men det er viktig å sørge for å få nok søvn hver natt, understreker Bjorvatn.

Sov bedre

Sliter du med å få sove godt nok, kan det hjelpe å skaffe seg litt kunnskap om hva som skal til for å sove bedre.

Man kommer ofte til å føle seg trøtt om man ikke følger retningslinjene for en god natts søvn:

  • Legg deg på samme tidspunkt hver kveld.
  • Sett av tid til å få minst syv timer søvn.
  • Hold deg unna koffein, tung eller sterk mat, alkohol og medikamenter som kan holde deg våken, fire til seks timer før du skal legge deg.
  • Ha en rutine slik at du er helt avslappet før du køyer.
  • Blokker ut all forstyrrende lyd og lys.
  • Bruk sengen kun til soving og seksuell omgang, ikke TV-titting, lesing eller spising.
  • Tren regelmessig, men ikke like før leggetid.

(Kilde: Livescience.com.)

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!