vann

MISFORSTÅELSE: Vi skal ikke drikke før trening, ei heller før vi er tørste, mener urolog. © FOTO: Crestock.

For mye vann kan gi helseplager

Du skal ikke drikke to liter vann om dagen

- Jeg fatter ikke hvor det kommer fra at vi skal drikke så forferdelig mye vann, sier urolog.

qoute start

- Noen drikker for å få klar urin, hva skal vi med det? Urin skal være gul

quote end

- Det er et ekstremt fokus på vanndrikking, noe som er er helt ufysiologisk. Klart det er bedre å drikke vann enn brus, men det er ikke bedre jo mer vann man drikker! Jeg skjønner ikke hvem som har fått nordmenn til å tro at det er så veldig sunt å drikke så mye for å "rense" kroppen, sier Sissel Overn, Urolog ved Overnklinikken i Hokksund.

Daglig møter hun pasienter som konstant har så full blære at den rett og slett renner over, og hun forteller at hun ser i sin praksis hvilke konsekvenser dette får for tissingen.

Tabu og skam

Dette skaper også mye problemer for folk. Tabu og skam rundt inkontinens fører blant annet til dårligere sexliv og depresjon, og i følge Nordens største undersøkelse om inkontinens er det en myte at dette bare rammer de eldre. Unge jenter sliter mest, og fordi de ikke tør å snakke med noen får de heller ikke hjelp.

Urologen mener at flere og flere opplever lekkasje som følge av for stort væskeinntak.

- Jeg fatter ikke hvor det kommer fra at vi skal drikke så forferdelig mye! Sannsynligvis fra dem som produserer vann på flaske. Kroppen vår er så fint fungerende at vi blir tørste hvis vi har væskeunderskudd. Vi skal bare drikke til måltider, etter vi har trent og hvis vi er tørste, sier urologen.

Typiske misforståelser

Klinisk ernæringsfysiolog Tina Hamelten har tidligere uttalt at vi bør drikke lenge før vi kjenner tørsten:

- Det er ikke alltid man kjenner tørste og det kan være lurt å drikke før man blir tørst, dette gjelder spesielt eldre, sier hun.

Hamelten forteller at man generelt sier at en person mellom 18 og 60 år har et væskebohov på cirka 35 milliliter vann per kilo kroppsvekt.

- Dette gir nesten 2,3 liter væske i løpet av en dag for en kvinne på 65 kilo, sier hun.

Av og til drikker vi som en del av en sosial omgangsform, for eksempel kaffe, te, øl eller vin, og det er helt i orden, mener Overn.

- Kroppen takler dette, men vi skal ikke overbelaste systemet hele tiden, sier hun og viser til flere misforståelser:

- Noen drikker for å få klar urin, hva skal vi med det? Urin skal være gul, varierende konsentrasjon, men gul.

- Noen drikker for å skylle tarmen. Helt unødvendig, den er laget for å håndtere avfallsstoffer.

- Noen vil skille ut giftstoffer. Hvilke giftstoffer? Er man opptatt av det, bør man heller være kritisk til hva man putter i seg.

Forebygg inkontinens

Urolog Sissel Overn forteller at fødsler og unormalt stort væskeinntak kan forårsake inkontinens, men slik kan det forebygges:

  • Bekkenbunnstrening gjennom å klemme og slippe opp i underlivet.
  • Ha god fysisk helse gjennom regelmessig mosjon.
  • Ha et normalt væskeinntak og drikke når man er tørst.

Yngvild Ytrehus ved Kontinensforeningen mener det også er viktig å tenke på gode vannlatingsrutiner.

- Det er viktig å ikke holde seg for lenge. Mange synes det er praktisk med en "selskapsblære", noen kan gå en hel arbeidsdag uten å tømme blæren. Dette kan føre til problemer på sikt, spesielt hvis man stadig presser blæren til å holde på urinmengder over 4-5 dl. Dersom man drikker unormalt mye vil dette føre til en høy urinproduksjon. Dette kan øke et begynnende inkontinensproblem, sier hun.

Ytrehus forteller at normal drikkemengde er 1-2 liter i døgnet.

- Husk at frukt og grønnsaker inneholder mye væske. Noen kan oppleve at kaffe og te kan gjøre blæren mer ustabil. Hvis man opplever dette bør man unngå å drikke for mye av dette før aktiviteter der det ikke er så lett å komme seg på toalettet.

Ikke som kameler

Urologen er fortvilet over at så mange tror at det er nødvendig å drikke flere liter i løpet av dagen, og da spesielt før trening:

- Vi skal ikke drikke før trening, vi har ingen steder å lagre overskuddsvann, kameler har det. Hvis vi har lange treningsøkter er det lurt å drikke underveis, på korte økter er ikke dette nødvendig, sier Overn og fortsetter;

- Selvfølgelig kan det være sykdommer eller tilstander der det er ønskelig eller nødvendig at man drikker mer enn normalt, men dette skal man få beskjed om av behandler. For friske, vanlige nordmenn som befinner seg i vårt naturlige klima og ikke gjør ekstreme fysiske utskeielser, er det ikke nødvendig å drikke mer enn man har lyst på.

Flere unge kvinner lider

Inkontinensproblemer i ung alder er ikke bare en påkjenning kroppslig, men også psykisk. I følge undersøkelsen gjennomført av Kompas Kommunikasjon i samarbeid med de nordiske inkontinensforeningene, hvor 6 462 nordmenn har svart, kommer det frem at nordmenn som lider av inkontinens føler seg så skamfulle over problemet at 51 prosent ikke tør å ta det opp med legen sin.

- Det er paradoksalt at så mange skammer seg over lidelsen, og derfor unngår å snakke med andre om det og vegrer seg for å oppsøke hjelp. Det er tydeligvis behov for opplysning, slik at man sammen med legen kan gjøre livet med inkontinens lettere – eller kanskje fjerne problemet helt, sier Overn.

Yngvild Ytrehus, representant for Kontinensforeningen og generalsekretær ved NOFUS, forteller til Kvinneguiden.no at de har merket en økning i antall unge kvinner som henvender seg til foreningen.

- Etter at vi fikk en ny undergruppe i 2008, A-inko, undergruppe for de med analinkontinens, har flere unge kvinner tatt kontakt med oss. Initiativtakerne til denne gruppen består av kvinner i alderen 40 pluss. Etter hvert har denne gruppen rettet arbeidet både mot de som har urininkontinens og de som har dobbelt inkontinens, altså de som lekker både urin og avføring, forteller Ytrehus.

I følge den norske EPINCONT-studien har 25 prosent av alle kvinner over 20 år urinlekkasje, 4-5 prosent i aldersgruppen 20-40 år har en alvorlig lekkasje. Inkontinensundersøkelsen som ble gjennomført høsten 2011 viste at de som var under 40 år opplevde situasjonen som mer flau enn de som var eldre.

- Dette handler nok om at mange tror at inkontinens er noe som bare rammer eldre mennesker og det kan være vanskeligere å komme i kontakt med de som er rammet på grunn av problemets tabu.

NOFUS har i løpet av det siste året kommet i gang med et medlemsforum der medlemmer kan diskutere og utveksle erfaring og samtidig være anonyme.

- Ingen trenger å røpe sin identitet på forumet, men vi ser jo likevel at det dreier seg om mange unge mennesker, sier Ytrehus.

Menns sexliv påvirkes

I samme undersøkelse har deltakerene også blitt spurt om hva inkontinensen gjør med sexlivet, og her er det mennene som viser størst frustrasjon. 31 prosent av de inkontinente mennene svarer nemlig at sexlivet har blitt mindre aktivt på grunn av dette, mens 23 prosent av kvinnene svarer det samme.

- Det er vanskelig å si sikkert hvorfor inkontinens er mer hemmende for menns sexliv enn for kvinners. Men jeg vil tro dette ligger på det følelsesmessige plan, med mindre inkontinensen skyldes en nevrolgisk lidelse eller et inngrep. Det er ikke vanskelig å tenke seg at frykten for inkontinens også kan gi sekundære potensproblemer, eller rett og slett at inkontinens for "erobreren" oppleves enda verre enn det gjør for kvinnen, og man derfor i større grad unngår seksuelle situasjoner, sier Overn til Kvinneguiden.no.

Kvinner er derimot adskillig mer bekymret for å tisse på seg enn menn, med 61 prosent mot 36 prosent. Kvinner er også mer engstelige for å lukte; 59 prosent mot 37 prosent. 42 prosent av kvinnene svarer at livskvaliteten er påvirket til det negative, mens 38 prosent er flaue og skamfulle.

- Jeg tror det vil hjelpe mange bare å vite at det er andre unge mennesker der ute som opplever det samme. De er ikke alene og i mange tilfeller kan de få hjelp, forteller Overn.

Les mer:

Bruk yoghurt i skjeden

Disse dyrene lever inne i kroppen din

Derfor lukter gamle mennesker gammelt

Kommentarer:

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

På forsiden av Helse

Andrea (27) har solgt brukte sko og sokker for over 30.000 kroner

"Jeg kunne tenkt meg å kjøpe dine brukte strømper, helst etter trening. 750kr per strømpe? Klem :) "

FØR JOBB: Sørger du for inntak av den riktige maten før du drar på jobb, sikrer du deg en mer effektiv, produktiv og fokusert arbeidsdag. Tenk også over hva slags mat du spiser på jobb.

Spis dette før du drar på jobb

Maten som skjerper hjernen din.

ANERKJENN DIN KOLLEGA: - Vedkommende skal føle at hun/han er bra og viktig som person på arbeidsplassen, og ikke bare for den jobber vedkommende utfører, er blant ekspertenes råd for godt samarbeid.

Godt mulig at det er du som er problemet på arbeidsplassen

- Tenker man at samtalepartneren er dum, vil det skinne igjennom.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Dette er en skikkelig versting

Og da mener vi ikke karbohydratene.

artikkel bilde

Er du smartere enn en skoleelev?

Husker du noe av pensum fra da du gikk på skolen?

artikkel bilde

Terningkast 6 til den billigste karbonadedeigen

Høy kvalitet, men en er best.

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktør Kvinneguiden:

    Hilde Aasnæs

  • Redaktør Klikk.no:

    Jan Thoresen

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Helse

Andrea (27) har solgt brukte sko og sokker for over 30.000 kroner

"Jeg kunne tenkt meg å kjøpe dine brukte strømper, helst etter trening. 750kr per strømpe? Klem :) "

Spis dette før du drar på jobb

Maten som skjerper hjernen din.

Bekjemp rynkene med sex og sitron

Her er anti-age tipsene du ikke har testet.