Slanking

FIRE MÅNEDER ETTER FØDSEL NUMMER TO: Her er Helene sammen med eldstedatteren sin, to måneder etter fødselen av sin sønn. Her veier hun over 90 kilo som hun klarte å kvitte seg med over tid. © Foto: PRIVAT.

Slanking

I DAG: Helene har funnet sin matchvekt og kan endelig bruke klærne hun lenge har hatt lyst til å bruke. © Foto: PRIVAT.

På det meste veide Helene Bergland over 90 kilo, men i dag, fire år etter, er hun i strålende form og veier 60 kilo.

- Jeg irriterte meg over alle de flotte klærne jeg ikke passet inn i. Ønsket var å kunne gå kledd i det meste uten at det strammet og lagde bulker, også synes jeg det er så flott med slanke ben. Jeg ville også få bedre kondis og komme i bedre form, men utseendet var hovedgrunnen til at jeg ville ned i vekt. Jeg trives rett og slett bedre som slank, forteller Helene til Kvinneguiden.

Psyken viktigst

31-åringen blogger om sin livsstilsendring hva gjelder trenings-og kostholdsvaner, på denne måten får hun motivasjon fra leserne som følger bloggen.

Men da tobarnsmoren var på det tyngste, måtte hun finne ut hvordan hun skulle starte for å lykkes med vektplanen sin.

- Det som var viktigst for meg var å innse at psyken spilte en stor rolle for vekta mi. Jeg var en følelsespiser og tydde til mat for å dempe følelser, da spesielt om jeg var stresset, ensom, syk, kjedet meg eller var nervøs. Mat for meg ble en flukt, på samme måte som alkoholikere misbruker drikke, misbrukte jeg mat, men det tok en god stund før jeg innså dette selv. Da jeg ble bevisst mitt problem og heller fokuserte på å gjøre andre ting da disse følelsene kom, var veldig mye av jobben gjort, sier Helene.

Trenings-og matplan

Bloggeren har tidligere testet ut Grete Roede-slanking og var dermed ekstra bevisst på hvilken mat som burde prioriteres i matplanen.

Hun liker å variere kostholdet sitt, men kommer med ett av mange eksempler på hvordan en meny ser ut på en typisk hverdag under vektreduksjonen:

  • To knekkebrød til frokost
  • To knekkebrød til lunsj
  • En banan som mellommåltid
  • To-tre speltlomper med kylling,rømmekolle salat og krydder til middag
  • To skiver til kvelds

- Når det kommer til trening, så har jeg slynger i stua som jeg bruker litt, men da jeg gikk ned i vekt brukte jeg mest ellipsemaskin tre timer i uka, tok sit-ups og gjorde ryggøvelser. Bortsett fra dette, så lot jeg det gå sport i å være så aktiv som mulig med barna; hive meg med i leken, løpe med ungene på ryggen, bruke dem som vekter, klatre i lekestativer, ake og svømme med dem på ryggen. Lek er undervurdert gratis trim!

Trening

JEVNLIG TRENING :- De siste ukene har jeg meldt meg inn i treningstudio og det er nå jeg har oppdaget at jeg har muskler, forteller Helene. © Foto: PRIVAT.

Slanking

I DAG: Helene veier 60 kilo i dag og er naturlig nok fornøyd med resultatet. © Foto: PRIVAT.

Vektnedgangen stagnerte flere ganger

Det har slett ikke vært en enkel affære for Helene å gå ned så mange kilo. Hun har måttet jobbe hardt med motivasjonen i og med at vektnedgangen stagnerte underveis.

- Ja, den stagnerte mange ganger, noen ganger en uke, andre ganger både to og tre uker. Men jeg fikk mye oppbacking gjennom bloggen min. Så for dem som sier de fikk motivasjon av meg, så kan jeg si det samme til dem gjennom kommentarer og de som har blogger selv, sier hun.

Helene brukte tiden på å hele tiden se for seg målene sine, og hadde for eksempel målbukser og kjoler som hun brukte som motivasjon.

Når en bukse ble for stor, belønnet hun seg selv med å kjøpe ny.

Slik unngikk hun fristelser

Det kan være vanskelig å holde en streng diett for å nå et mål dersom venner og familie rundt en kan spise "hva de vil" og samtidig tilbyr en å smake på god og "forbudt" mat.

Helene mener likevel at dette ikke var det største problemet for henne.

Helenes motivasjonstips

  • Det gir en motivasjon å hele tiden se for seg målet og innbille seg følelsen en får dagen målet er oppnådd.
  • Å glede seg over at en er på vei er også viktig, mange ganger synes det ikke på vekta at en har gått ned, men om en bruker målebånd så kan en se om forandringene skjer der,ofte er det slik når en trener at vekta kan stå stille selv om cm krymper,da er det motiverende med målebånd.
  • Jeg en godteriavtale gående på bloggen som kan være en god motivasjon for å leve sunnere i hverdagen uten snop, jeg har tilatt meg selv én dag i uka.
  • Aktivitetsutfordring har jeg også, der sender folk inn hvor mange minutter de har trent eller vært aktive i løpet av uka,ett minutt er ett poeng. De dagene jeg ikke har lyst å trene så kan jeg tenke på denne utfordringa.
  • Alle havner på ei liste jeg publiserer med poengsummen bak og eventuelt link til blogg om man har det. Det er gøy å se hvor en ligger an med poengsummen i forhold til andre.

- Som regel er det alltid noe mat man kan spise mer av, som frukt eller salat. Jeg velger å være forsiktig med sauser og dressinger og spiser et lite kakestykke eller to. Om jeg vet om selskapet eller sammenkomsten på forhånd, spiser jeg magre alternativer til maten tidligere på dagen, for eksempel knekkebrød, speltlomper, riskaker med magert pålegg som skinke, lett smøreost og slike varianter, forklarer bloggeren og understreker:

- Jeg passer på å spise alle måltidene selv om jeg skal i sammenkomster, noen ganger går jeg kanskje en ekstra lang tur eller trener litt ekstra den dagen eller dagen etter.

Trening som fungerer

Helene passer på å trene jevnlig, og hjemme har hun hengt opp en slynge i stua som hun bruker mye.

- Men også ellipsemaskin og rockering har fungert godt for meg. De siste ukene har jeg meldt meg inn i treningstudio og det er nå jeg har oppdaget at jeg har muskler! Inntil nå har jeg gått ned i vekt uten treningstudio, men jeg har ikke fokusert så mye på å trene styrke. Nå har jeg forandret målene en del siden jeg er ferdig med vektnedgangen, forteller hun.

For Helene er det nå treningen som står i fokus.

- Jeg elsker variasjon og vil ikke bli noe vanedyr, så jeg tropper opp på Elixia og hiver meg på timen de har på det tidspunktet - alt utenom dans siden jeg ikke eier koordinasjon.

Slik holder hun vekten

Helene har en plan for hvordan hun skal greie å holde vekten stabil fremover.

- Jeg kommer til å spise litt mer enn jeg har gjort siden vekta skal holdes stabil og ikke reduseres. Jeg kommer til å fortsette mine gode treningsrutiner, og ikke minst så finner jeg på andre ting når den falske sultfølelsen kommer, sier hun.

Men litt kos passer hun på å unne seg.

- Jeg spiser kosemat en gang i uka og ved spesielle anledninger, sier hun.

Les også:

Dette er Line - fem måneder etter sin andre fødsel

Fem om dagen på tre minutter

Treningsekspertenes beste motivasjonstips

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!