Visste du at...

Bhut jolokia er verdens sterkeste chili og at den brukes som våpen? Det indiske forsvaret har brukt krydderbomben i tåregasslignende håndgranater som skal gjøre mennesker mindre stridsdyktige.

Det finnes krydder og smaksrike ingredienser som gjør at du føler deg lettere mett etter et måltid. Mange spiser litt mindre når de for eksempel får servert mat med chili, og det er ikke helt uten grunn. Australske forskere har nemlig funnet ut at reseptorene (mottagermolekylene) i magesekken som gir oss metthetssignaler, lettere blir stimulert av chili, og gjør oss raskere mette.

Tidligere studier har også vist at chili kan bidra til å regulere matinntaket vårt og gjøre at vi spiser mindre. Det er stoffet «capsaicin» i chili som har denne virkningen. Capsaicin finnes kun i planter av paprikafamilien, som paprika og ulike typer chili. Og chilien har i tillegg ulik styrkegrad, eller mengder capsaicin.

- Når chili kommer i berøring med reseptorene, går signalene fortere til hjernen enn med annen mat, bekrefter ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky i Bama.

- Annen sterk mat som sennep og ingefær skal også ha denne effekten, men her er studiene noe eldre, sier hun.

Økt forbrenning

Arsky forteller at i tillegg til å påvirke metthetsreseptorene, viser noen studier at chili også øker forbrenningen vår.

Hun understreker samtidig at effekten på metthetsfølelsen kan være individuell.

Og hvor godt chilien virker, kommer også an på hvor fet mat du spiser, for de samme studiene som viser at chili gjør oss lettere mett, viser også at et kosthold med mye fet mat er med på å ødelegge effekten ved å svekke de samme reseptorenes funksjon. Så det er nok ikke bare sterk mat som regulerer appetitten din, selv om krydret mat generelt kan ha en positiv effekt på metthetsfølelsen.

- Krydder er bra for vekten på flere måter. Er du flink med krydder, kan du redusere på eller droppe salt. Salt binder vann i kroppen. Så med mindre salt, kan kroppen slippe ut litt vann, og du blir fastere i fisken og litt lettere.

I et magert kosthold vil også krydder piffe opp maten og gjøre den mer fristende. For eksempel smakfulle urter i en salat eller suppe. Gode kryddersmaker stimulerer og «vekker» oss på flere plan. Om maten ikke smaker noen ting, kan man kanskje ubevisst spise mer enn man hadde tenkt. Sterkt krydret mat kan være såpass brennende at vi ikke orker mange munnfullene. På den annen side: Nydelig og passe krydret mat er det også lett å ville ha «bare litt mer» av. Så det er ingen automatikk mellom gram krydder i en rett og hvor sulten eller mett du føler deg etter noen biter, understreker Arsky.

Sterk, sterkere, sterkest!

Du kan se på chiliemballasjen at mengden capsaicin måles i såkalte Scoville-enheter.

Paprika har 0, mens vanlig rød chili har noen tusen. Habanero ligger på 100 000, og den «fryktede» Naga Jolokia, også fra paprikafamilien, ligger på mer enn én million, ifølge ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky.

Mindre salt

Karoline Steenbuch Lied er fagansvarlig for kosthold i Grete Roede AS. Hun bekrefter at det finnes studier som viser at chili kan bidra til økt metthetsfølelse og vektreduksjon, men synes det er viktig å legge til at forskerne samtidig gir uttrykk for at vi må være litt kritisk til resultatene.

- De ser for eksempel også at personer som inntar mye chili kan utvikle høyere toleranse og at effekten av chili vil avta. Siden vi spiser dette i såpass begrenset mengde, vil den andre maten vi spiser ha en mye større effekt på vektreduksjon og metthetsfølelse.

Steenbuch Lied mener at det å bruke mye krydder som smakstilsetning i maten er veldig bra uansett, spesielt som erstatning for salt.

- Vi nordmenn spiser altfor mye salt, og vi bør halvere inntaket. Mye av saltet vi spiser kommer fra salt vi strør på maten vår. En god måte å redusere inntaket på, er å bytte ut salt med krydder. Maten får et like godt smaksmessig løft av krydder, og hvis du bruker friske krydderurter får maten et utseendemessig løft også, tipser Steenbuch Lied.

Søtt uten sukker

Krydder kan også påvirke appetitten vår ved at det regulerer blodsukkerstigningen etter et måltid. Kanel er ett av krydderne som har vist seg å ha denne effekten. Noen studier antyder også at hvitløk skal ha samme effekt.

Dette påvirker ikke metthetsfølelsen direkte, men et jevnt blodsukker er med på å regulere matinntaket vårt og kan blant annet hindre at vi blir «fysne» på noe søtt, eller at vi overspiser. Krydder som kanel, kokos og vanilje, kan også gi følelsen av at noe er søtt, uten tilsatt søtning, og dermed bruker vi mindre sukker i maten med disse smakstilsetningene, som igjen er med på å regulere blodsukkeret vårt på en positiv måte.

Men det betyr likevel ikke at du kan begynne å hive i deg ubegrensede mengder kanel.

- Forskning har antydet at krydder kan bidra til et mer stabilt blodsukker, men her er ekspertene uenige. Og dersom det er noe hold i dette, er det nok snakk om mye større mengder enn hva vi har på havregrøten. En studie viser at inntak av seks gram kanel kan bidra til et mer stabilt blodsuker.

Dette er langt over anbefalte mengder, som er på en halv teskje daglig (1,4 gram), forteller Steenbuch Lied. Hun anbefaler at du kan spise litt av alt, men ikke for mye av det meste.

- Etter min mening vil ikke krydder eller chili ene og alene bidra til et stabilt blodsukker eller vektreduksjon, men det kan alt det andre man spiser. Det er ikke detaljene som er det viktige, det er helheten, understreker hun.

Fem krydder som regulerer appetitten din

Kilder: pubmed.gov, livestrong.com, University of Maryland Medical Centre, Daily Mail Online, kjerringraad.com, Medisinplanter i Norge av Rolv Hjelmstad (Gyldendal Norsk Forlag 2012), rolv.no.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!