- Det er viktig med en tverrfaglig tilnærming når vi skal behandle smertepasienter. Det er sjelden én ting som gjør det store utslaget. Aktivitet, søvn og kost er tre grunnpilarer i behandling av langvarig smerte, sier Rae Frances Bell til Norsk Ukeblad.

Hun er seksjonsoverlege ved Smerteklinikken ved Haukeland universitetssykehus i Bergen og forteller at sammenhengen mellom kosthold og smerte er ganske ny innen medisin.

- Faktisk er det ikke mer enn 20 år siden jeg første gang spurte en smertepasient hva han spiste. Han svarte «grøt». Det var det han hadde råd til, resten av pengene gikk til sigaretter og smertestillende medikamenter. Med et så ensidig kosthold har man ikke forutsetning for å føle seg bra. Vi ser at det er en sammenheng mellom kost, kostvaner og smerter, sier Bell. 

Vitaminer er viktig

- Det handler om nervesystemets evne til å øke og dempe smerter. For at smertedempende systemer skal fungere optimalt, trenger det visse stoffer som vanligvis kommer fra kosten, sier Bell.

I denne sammenheng er vitaminer viktig.

Mange pasienter med diffuse muskel- og skjelettsmerter har lave D-vitaminverdier.

- Det skyldes at vi har sluttet å ta tran, og det er uheldig ettersom vi bor i et land med lite sol. C-vitaminmangel er heller ikke helt uvanlig i vår moderne tid, og det overrasker oss. Det skyldes dels alle de rare diettene folk går på, noen ganger spiseforstyrrelser, og noen ganger rett og slett uvitenhet, sier overlegen.

Lite bearbeidet mat

- Veldig mye av hverdagskosten består dessverre av betennelsesfremmende matvarer, sier Linn Hansen.

Hun er ernæringsfysiolog og eier av Sprudlende Sunn, og behandler pasienter med mange ulike smerteproblemer.

- Sats på fettstoffer av høy kvalitet, og kutt ned på kornforbruket. Da har du gjort mye for å minske smertene dine. Uansett hva du skal spise, tenk at det skal være så lite bearbeidet som mulig, råder Hansen.

Mange smertepasienter spør om de bør følge en spesiell diett; middelhavsdiett, steinalderdietten eller GI-dietten.

Svaret fra doktor Rae Frances Bell er «nei».

- Det finnes ikke en spesiell diett som smertepasienter må følge. Spis balansert, variert og spis rikelig med frukt, grønnsaker og bær. Spis fisk som pålegg og til middag et par ganger i uken. Reduser brus, chips og farsemat, bruk oliven- og rapsolje. Da har du lagt til rette for at kroppens egne smertedempende mekanismer skal fungere, sier Bell.

De aller fleste blir bedre

- Mange oppnår reduksjon av smerte når de legger om og optimaliserer kostholdet. Jeg har sett at noen ganske få er blitt helt smertefrie ved kostholdsomlegging, men de aller fleste blir mye bedre. Og har du mindre smerter, øker ofte livskvaliteten, sier Kirsti Nevland, naturopat og ernæringsterapeut ved Balderklinikken i Oslo.

Det er sjelden hun får tilbakemeldinger om at kostomlegging overhodet ikke har hjulpet.

- Og dette er helt uavhengig av diagnose, sier Nevland.

Overlege Bell påpeker at det faktum at vi er vanedyr, og at vi nå har tilgang på alle matvarer hele året, kan utgjøre et helseproblem.

- For vår foreldregenerasjon var det annerledes: De fikk naturlig årstidsvariasjoner, og dermed et naturlig kosthold. Noen spiser det samme hver dag, med lite variasjon. Noen spiser aldri frokost. Vi kan fråtse i det samme til frokost og middag hver eneste dag året rundt hvis vi vil. Og noen gjør det, sier hun.

Alt starter i magen

- For å spise seg til mindre smerter, er det viktig å ha orden på magen. Der er det mange flotte bakterier som, når de fungerer i harmoni med hverandre, jobber i et perfekt samspill for å utnytte alle næringsstoffene vi tilfører, sier Nevland.

Hun forklarer at hvis det er ubalanse i tarmene, fungerer ikke systemet optimalt, og at det kan føre til andre ubalanser i kroppen. Magen må på plass før kroppen begynner å ta seg av andre ting også.

- Fibromyalgipasienter har uten tvil veldig mye å hente på en bevisstgjøring her, sier Nevland.

Flere måltider

- Hvor mange måltider du spiser i løpet av en dag, kan ha mye å si for smerte, særlig spenningshodepine. Den kan utløses eller forverres hvis du spiser sjelden eller uregelmessig. Ett eller to måltider om dagen er altfor lite, da er det ikke rart om du har vondt, sier doktor Rae Frances Bell.

Vi råder våre pasienter til å spise tre hovedmåltider og to lette mellommåltider om dagen.

- Mange hevder at de ikke er sultne om morgenen og derfor ikke spiser frokost. Men det er snakk om vane; spis frokost, råder doktor Bell.

Kristine Storli Henningsen

Bekymrer du deg syk?

Noen bekymringer er helt normale, men ikke alle.

Mat som påvirker smertestillende medisiner

Vær klar over at enkelte matvarer påvirker effekten av smertestillende preparater.

Blant dem er noen typer appelsinjuice. Et glass appelsinjuice i ny og ne, skader ikke. Men fem glass om dagen; da bør du tenke deg om hvis du går på sterke smertestillende. Noen juicer kan nemlig inneholde enzymer som bryter ned de enzymene som allerede er i tarmen, som har i oppgave å bryte ned det smertestillende virkestoffet. Dermed får du økt effekt. Det gjelder også grapefrukt.

- Men det er komplisert og sammensatt, sier Bell.

Hun råder derfor pasienter som går på sterke smertestillende medikamenter til å snakke med legen sin om kostholdet. Spiser du fettrik mat, kan det hende du ikke får tilstrekkelig opptak av de smertestillende preparatene.

Her er maten du bør spise for å redusere smertene i kroppen din:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!