Det er lite som er så ubehagelig som en skikkelig magesjau.

Det løpe i skytteltrafikk mellom do og bøtte er lite festlig, men heldigvis varer det sjelden så lenge.

- Som regel er en omgangssyke over på 24-72 timer, og det må ofte få ta den tiden det tar. Man blir fort dårlig og føler seg elendig på et blunk, og hvor lenge du vil føle deg kvalm og uggen etter at du har sluttet å kaste opp avhenger i stor grad av hvor mye mat og drikke du får i deg, sier ernæringsfysiolog Mette Nedregård.

Må ikke spise

Mat er sjelden det som frister mest når du er kvalm, og heldigvis kan kroppen klare seg i ukevis uten fast føde.

- Væske er vi imidlertid nødt til å få i oss. Det er alltid viktig å drikke mye og spesielt i situasjoner der du mister mye væske, som for eksempel når du kaster opp eller har diaré, sier ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky.

Mat som passer når du er kommet litt mer til hektene

  • Moden banan
  • Varmebehandlet eller hermetisk frukt uten skall
  • Kylling uten skinn
  • Mager fisk
  • Egg
  • Hvitost

Kilde: Ernæringsfysiolog Mette Nedregård

Drikk lite om gangen

Totalt bør du prøve å få i deg minst to liter væske per dag, og når du er dårlig bør denne væsken fordeles i små porsjoner mellom måltidene.

- Hvis du drikker ofte og lite vil du beholde mer av det du drikker, og selv om noe kommer opp igjen vil du holde på noe. Dessuten kaster du opp galle hvis magen er helt tom, og det er skikkelig ubehagelig, sier Nedregård.

- Det viktigste er å få i seg nok drikke, bekrefter Nedregård som anbefaler å være litt bevisst hva du får i deg gjennom væsken.

Sukker og salt

- Drikk gjerne vann, men andre klare, kalde drikker som Farris, eplemost og svak te er også greit, sier Arsky.

- Et godt alternativ er Farris og eplejuice som er blandet 50/50. Da får du i deg både salt og sukker. Saltene hjelper vannet å binde seg i kroppen, sier Nedregård.

Dette er positivt fordi du taper både væske og salter mens du er syk.

Mette Nedregårds tips til syke mager

  • Drikk Farris + eplejuice blandet 50-50: Da får du i deg både salt og sukker
  • Risavkok blandet med blåbærsaft: (Kok ris, hell av vannet og avkjøl dette): Både risavkoket og blåbær binder magen og saften gir deg sukker
  • Cola: Det er ikke noe i veien for å drikke Cola hvis det føles bra. La brusen være litt "død" da kullsyre kan være irriterende for magen
  • Lettfordøyelig mat som Mariekjeks og ristet loff

Kilde: Ernæringsfysiolog Mette Nedregård

Slik unngår du omgangssyke:

  • Vask hendene
  • Hold deg unna andre som har det
  • Ikke drikk av samme glass eller flaske som andre
  • Har andre i samme husstand omgangssyke, bør du la dem bruke ett toalett og resten av familien et annet hvis dette er mulig. Vask toalettet ofte

Kilde: Ernæringsfysiolog Mette Nedregård

Ingefær er kjent for å hjelpe mot kvalme, så ingefærøl er et annet alternativ du gjerne kan prøve.

Start med lettfordøyelig mat

Når du føler deg litt bedre, er det fint å prøve med litt lettfordøyelig mat.

Mat må til hvis du skal bli helt frisk igjen.

- Husk at hvis du ikke spiser, vil du føle deg kvalm og slapp lenger, legger hun til.

Spis lite og ofte

Mens du er syk, er det imidlertid mer eller mindre fritt fram med mat. Det er antageligvis ikke mye du har lyst på, så ta det som måtte friste.

Pass bare på å ikke bli for ivrig ved matfatet heller.

- Det lønner seg å spise lite og ofte. Dette stabiliserer blodsukkeret og tolereres også bedre av en urolig mage, sier Arsky.

Tørr mat som ristet brød og kjeks kan ofte smake, og potetgull og annen salt mat frister som regel mer enn søtsaker.

For å holde blodsukkeret i sjakk, bør du velge snacks som inneholder balanserte mengder protein, sunt fett og grove karbohydrater.

Unngå sterk lukt

- Mat med sterk lukt eller smak vil derimot kunne forsterke kvalmefølelsen og kan gjøre at du ikke orker denne matvaren senere. Unngå derfor slike matvarer når du er veldig kvalm, sier Arsky.

Også sterkt krydret mat, samt stekte og fete matvarer, kan gjøre at du ender opp kvalmere enn du var før du spiste.

- Rå grønnsaker, frukt og melk kan også være uheldig. Dette er mat som er tungt fordøyelig og som kan irritere magen og tarmen, sier Nedregård.

Slik komemr du gjennom omgangssyken

VOND MAGE: Det er lite trivelig å jobbe seg gjennom omgangssyken over doskålen. © Illustrasjonsfoto: Colourbox

Mattips når du har omgangssyke:

  • Få i deg rikelig med væske. Minst to liter per dag
  • Velg klare, gjerne kalde, drikker som vann, Farris, selters, eplemost, ingefærøl eller svak te
  • Prøv å spise litt tørr mat som ristet loff, kavring eller kjeks. Fisk, kylling, knekkebrød, pasta og cottage cheese kan også fungere
  • Spis lite, men ofte
  • Salt mat som potetgull og saltekjeks kan ofte friste mer enn søt mat
  • Syrlig mat kan dempe kvalmen
  • Spis ellers det du har lyst på og som måtte friste deg
  • Sitt oppreist og spis. Ikke legg deg ned før et par timer etter måltidet

Kilde: Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky

Oppskrift på god mat for syke mager

- Fennikel er en stengelvekst som kommer fra Lilleasia, og denne har vært benyttet både som grønnsaks- og legevekst, sier ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky.

Fennikel har en anisliknende smak og skal ha en kvalmedempende effekt.

Prøv gjerne en kopp med fennikelbuljong neste gang du føler deg kvalm.

Fennikelbuljong

Til 2 liter trenger du:

  • 200 gram frisk, renset og grovhakket fennikel
  • 1 stor bunt mynte
  • 1 ss honning
  • 3 liter vann

Kok opp vannet, legg i ingrediensene og la det koke til det er igjen omtrent to liter væske.

Sil kraften, avkjøl og sett i kjøleskapet.

Du kan drikke buljongen varm eler kald, eller du kan bruke den i matlaging.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!