- Å starte dagen med et godt måltid og deretter spise jevnlige måltider gjennom dagen, kan være bra for å holde energien oppe gjennom dagen og kan gjøre det lettere å unngå å overspise senere på dagen.

Det opplyser Terese Glemminge Arnesen, ernæringsfysiolog ved Opplysningskontoret for meieriprodukter.

Frokost bryter ifølge Glemminge Arnesen nattens faste og hjelper kroppens forbrenning i gang.

- Fører til overspising senere på dagen

Anbjørg Marie Hellestræ, ernæringsfysiolog ved Stavanger Ernæringsklinikk, forteller at det er gjort ulike funn i studier når det gjelder frokost.

- Noen viser at ved å droppe frokost kan man overspise senere, det er også vist at overvektige spiser mer søtt når de dropper frokosten. Andre studier viser liten forskjell, sier Hellestræ.

En amerikansk studie publisert i rapporten Pediatric Obesity, underbygger det ernæringsfysiologen forteller.

Ifølge studien viser det seg at å spise to frokostmåltider faktisk er bedre for deg enn å ikke spise frokost i det hele tatt.

De amerikanske forskerne fulgte 600 barne-og ungdomsskoleelever ved å undersøke sammenhengen mellom vekt og hvor mange ganger de spiste frokost hver dag.

Resultatet forskerne kom frem til, viste at elevene som spiste to frokoster per dag, ikke opplevde noen vektoppgang, mens barna som ikke spiste frokost, hadde dobbelt så stor sjanse for å legge på seg.

Forskerne tror at dette kan skyldes at man gjerne overspiser senere på dagen dersom man dropper frokost.

Glemminge Arnesen påpeker at det ikke er noen automatikk i at man vil overspise senere om man dropper frokost:

- Men for mange er regelmessige måltider en god hjelp for å ha kontroll på hva og hvor mye de spiser i løpet av dagen. Spiser du regelmessige måltider, kan det være lettere å holde deg unna småspising av usunn mat i løpet av dagen, sier hun.

Dette bør en god frokost inneholde

Glemminge Arnesen lister opp hva en god frokost bør bestå av:

  • Rikelig med grove kornprodukter.
  • Magre meieriprodukter.
  • Variert pålegg.
  • Frukt og grønnsaker.

- Melk og grove kornprodukter inneholder viktige proteiner som er byggesteiner for musklene i kroppen. Proteinene i disse matvarene er forskjellig og de utfyller hverandre godt i et måltid. Grovt brød bidrar med fiber og jern, mens melk inneholder blant annet kalsium, jod og B-vitaminer, tipser hun.

Energioverskuddet gjør at du legger på deg

Enkelte hevder at frokosten bør være det største måltidet i løpet av dagen. Ifølge Glemminge Arnesen stemmer ikke dette.

- Nei, de nordiske kostholdsanbefalingene sier at voksne bør spise tre hovedmåltider og ett til to mellommåltider i løpet av dagen, inkludert kveldsmat. Det anbefales at frokosten bidrar med 20-25 prosent av dagens energiinntak, mens både lunsj og middag bør bidra med 25-30 prosent. Mellom- og kveldsmåltider bør bidra med 15-30 prosent av dagens energiinntak, sier ernæringsfysiologen.

- Å droppe frokost i seg selv vil ikke føre til vektoppgang, fordi det er hvor mye kalorier du spiser totalt gjennom dagen som avgjør om du vil gå opp eller ned i vekt, eller holde vekten, sier hun.

Dette støtter Hellestræ:

- Middagen, eventuelt lunsjen på ettermiddagen, bør være det største måltidet. Du trenger ikke nødvendigvis ha så stor frokost. Det er viktig å huske på er at vi er forskjellige; noen har en større forbrenning og et høyere aktivitetsnivå og vil ha behov for større måltid generelt. Andre har lavere aktivitet og forbrenning, sier hun.

Er du redd for å gå opp i vekt, handler det primært om energioverskuddet:

- Er du i energioverskudd, som vil si at du har spist mer enn du har forbrent gjennom dagen, vil du lagre den ekstra energien som fett og gå opp i vekt, sier Glemminge Arnesen.

Regelmessig inntak gjennom dagen

At du ikke bør spise det største måltidet på kvelden, er også noe mange har hørt ikke er bra med tanke på vektoppgang. Men dette trenger du ikke å frykte, ifølge Glemminge Arnesen.

- Det viktigste for vekten er å spise nok uten å verken spise for mye eller for lite. Det er mindre viktig når på dagen du spiser, men det kan være lettere å holde seg innenfor et normalt inntak om du spiser regelmessig gjennom dagen i stedet for ett stort måltid sent på kvelden, sier hun.

For å dekke alle kroppens behov kan det være smart å spise flere måltider i løpet av dagen, og med variert innhold, understreker ernæringsfysiologen.

- De fleste vil oppleve å bli veldig slitne dersom de går hele dagen uten å spise, og det er heller ikke det beste for å opprettholde forbrenningen. Planlagte og gjennomtenkte måltider kan derfor være både sunt og nyttig.

Hellestræ mener at det som er helt sikkert, er at barn og unge fungerer dårligere på skolen dersom de ikke spiser frokost.

- Konsentrasjonen og prestasjonen blir dårligere, de blir slappe og har lettere for å velge lett tilgjengelige og usunne matvarer som gjør at de kan bli overvektige. Det handler ikke bare om kalorier i løpet av et døgn, men også om type matvarer som virker inn på bakteriesammensetning og hormoner, sier ernæringsfysiologen.

Hvis du ikke har lyst på frokost

Det er slett ikke alle som har like god matlyst om morgenen, og da er det ikke lett å spise frokost.

Glemminge Arnesen mener at det er bedre å spise litt enn ingenting på morgenkvisten.

- Du kan for eksempel lage en smoothie med yoghurt eller syrnet melk, banan og litt appelsinjuice, og eventuelt ha litt havregryn eller müsli på toppen. For mange kan det være en frisk og god start på dagen, tipser hun.

Hellestræ anbefaler en liten matbit:

- For de som ikke har matlyst, kan det å ta et halvt knekkebrød og en bit frukt eller grønt holde som en start, sier hun.

Har du dårlig tid på morgenen, er også en kjøleskapsgrøt som du blander sammen kvelden i forveien noe Glemminge Arnesen anbefaler:

- Bland sammen 1 dl havregryn, 1 dl melk og 1 dl yoghurt, og sett blandingen i kjøleskapet over natten. Dagen etter våkner du til en ferdig sunn og enkel frokost, sier hun mens hun og kommer med et ekstra tips:

- Du kan også gjøre det enkelt og spise et yoghurtbeger, eventuelt med litt korn oppå, til morgenkaffen.

Vil du ha de beste sakene våre på epost? Meld deg på vårt ukentlige nyhetsbrev her.

Vil du heller følge oss på Facebook? Lik oss, da vel!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!