Når du nettopp har fått deg kjæreste, er det lett å overbevise seg selv om at det er innafor med litt ekstra kos om kveldene. Men når litt blir litt for mye, hva gjør du da?

- Når du treffer en ny, blir kosefaktoren ekstra stor med lange frokoster, TV-kos og gode middager. Terskelen er dermed lavere for å gå på en smell, forteller Liv Irene Dalby.

Hun er autorisert klinisk ernæringsfysiolog, personlig trener og driver nettstedet kostforalle.no.

Lettere å være to

- Først og fremst tror jeg ikke alle går på en godterismell av å få kjæreste, sier personlig trener i webcoaching.no, forfatter og foredragsholder Martin Norum.

Han forklarer at dersom dere begge kommer inn i et mønster hvor dere spiser mer usunt enn tidligere, er det imidlertid lett å dra med partneren inn i egne uvaner og rutiner.

- Det er viktig å snakke sammen om hva dere spiser, og forsøke å få et fornuftig forhold både til sunn, men også mindre sunn mat, sier Norum.

Selv om det kan føles lettere å skeie ut når man er to, mener Dalby imidlertid at det like gjerne kan snus andre veien.

- Det er enklere å unngå sjokolade om det i første omgang ikke blir kjøpt inn. Det er også lettere å motstå fristelser når dere er to som motiverer hverandre, sier ernæringsfysiologen.

Hun mener et smart tiltak kan være å fjerne alle søtsaker som ligger igjen etter helgen dersom det blir en utfordring i hverdagen. Det er heller ikke nødvendig å handle inn mer enn dere har tenkt til å spise opp.

Kvinner mest utsatt for å legge på seg

Dalby forklarer at kvinner generelt trenger færre kalorier enn menn.

- Om kosefaktoren med kjæresten tilsier at du som kvinne spiser like mye mat som mannen, vil det dessverre gå ut over vekten.

Hun forklarer at en normalvektig kvinne trenger ca. 2200-2600 kalorier om dagen, avhengig av aktivitetsnivå. En normalvektig manns energibehov ligger på 2600-3000 kalorier per dag.

- Forskjellen tilsvarer mer enn en stor middagsporsjon. Om kvinnen i forholdet da plutselig begynner å spise like mye som mannen, vil dette på sikt utgjøre en del ekstra kilo.

- Dersom du spiser 500 kcal ekstra om dagen, tilsvarer det rundt to kilo ekstra i måneden, sier hun.

Ikke nødvendig å kutte alt

Men hvor usunn kosen er, blir veldig kontekstavhengig.

- Dersom det kun er én dag i uken, og dere spiser sunn mat ellers, gjør det liten skade. Men blir det hver dag, er det ikke like heldig, mener Norum.

Han forteller at fruktsalat er et godt alternativ for å få dekket behovet for noe søtt. I tillegg inneholder det viktige næringsstoffer. Godteri bidrar ikke med det.

Gode og sunne alternativer til godteri

  • Grønnsaker med gode dipper  
  • Yoghurt og bær
  • Smoothie
  • Fruktsalat
  • Vanilje-kesam med bær, nøtter og revet mørk sjokolade på toppen.

Kilder: Klinisk ernæringsfysiolog ved kostforalle.no, Liv Irene Dalby, og personlig trener i webcoaching.no, forfatter og foredragsholder Martin Norum.

- Likevel er det verken smart eller nødvendig å ta helt avstand fra søtsaker. Det kan fint inngå i et sunt kosthold, sier Norum.

Å leve sunt betyr ikke at alt skal være perfekt. Dersom du prøver det, vil du ikke klare å være så sunn som du kunne vært, forklarer han.

- Finn sunn mat som dere begge liker, og hold dere til det i hverdagen. På den måten er det lettere å være konsekvent med kostholdet over tid, noe som er avgjørende for å holde vekten, legger Dalby til. 

Planlegging og fysisk aktivitet

Dersom dere spiser sunt og jevnt utover dagen vil dere føle dere bedre, samtidig som fristelsene for lettvinte løsninger ikke blir så store.

Ha en plan, skriv handleliste og handle inn 1-2 ganger i uken, er Dalbys anbefaling.

- Ta tilbake lørdagen, og begrens søt mat og drikke i hverdagskosten. Husk også på at det er mange kalorier i drikke som juice, kaffe latte og alkohol, sier hun.

I tillegg er det helt essensielt med fysisk aktivitet.

- Ikke slutt med fysisk aktivitet. Ta med kjæresten ut på tur eller trening, og finn en hyggelig og morsom aktivitet dere kan gjøre sammen, sier Dalby.

Norum anbefaler å sykle eller løpe ute nå som sommeren nærmer seg. Sett dere et mål sammen, og bruk naturen. Dere kan også trene styrke sammen, men da er det viktig å huske på et par ting.

- Styrketrening bør tilpasses styrken og nivået til hver enkelt dersom dere skal få god treningseffekt.

- Dersom dere trener par-øvelser hvor dere samarbeider, blir det ofte veldig tungt for den ene, og mindre tungt for den andre. Samarbeid derfor heller om å støtte hverandre i de respektive øvelsene hvor dere trener sammen for å få maks effekt, anbefaler Norum.

Alt er lov

Men har de såkalte kjærestekiloene allerede sneket seg innpå? Da mener Norum første bud må være å innse at du har mulighet til å spise alt.

- En tanke om at alt er lov og ingenting forbudt, er mye sunnere både fysisk og psykisk enn et selektert kosthold, sier Norum.

Han anbefaler at dere prøver å ta utgangspunkt i den såkalte 80/20-regelen. Den går ut på å spise så sunt som mulig, og følge dine vanlige rutiner 80 prosent av tiden. De resterende 20 kan du fylle med for eksempel litt mindre sunne matvarer.

Det er imidlertid viktig at du går i deg selv og motstår fristelser som dukker opp på veien, dersom du har en tendens til å lett falle for fristelsen.

- Alt kan spises, det handler bare om moderasjon. Mange prøver å være sunne hele tiden, men da blir ikke resultatet så bra. 80-20-regelen er den som fungerer best over tid.

Dalby legger til at før dere skal gjøre en endring, bør dere finne ut om det er noe dere ønsker å gjøre sammen.

- Vær realistiske og legg en god plan for mat, måltider, utskeielser og fysisk aktivitet, sier hun.

- Forskning viser at dersom du skal spise sunt og bra over tid, hjelper det med sosial støtte. Det er derfor smart om du og kjæresten gjør det sammen. Da blir det enklere å støtte og motivere hverandre, avslutter Norum.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!