Oppblåst mage er noe som rammer oss alle fra tid til annen. Noen er likevel mer plaget enn andre - ofte tilsynelatende uten grunn.

- Grunnen til at vi ofte opplever å bli oppblåst er en opphopning av sodium i kroppen. For å regulere sodiumnivået i kroppen kan vi spise mat som inneholder kalium, som for eksempel banan, forteller trening- og kostholdsveileder Marit Mortensen.

Sukkerholdige matvarer, mye raffinerte karbohydrater, kunstig søtning og tilsetningsstoffer er matvarer som ofte gir oppblåst mage, forteller veilederen.

- Også stress, dårlig søvn, allergier og matvareintoleranser kan føre til problemer med luft og oppblåsthet, sier Mortensen.

Finn ut hva det er som gjør deg oppblåst

- Det viktigste man kan gjøre selv, er å prøve å unngå eller redusere inntak av mat som gir luftplager. Det er individuelt hva som er mest effektivt for den enkelte, så det er viktig å prøve seg frem her. Dersom du velger å kutte ut enkelte matvarer er det viktig å sørge for å erstatte viktige næringsstoffer, som for eksempel kalsiumtilskudd dersom du slutter med meieriprodukter, forteller apoteker ved Apotek 1 Moa Gård, Anders Rusten.

Apotekeren forteller at luftplager også kan være et av flere symptomer ved sykdommer, for eksempel:

- halsbrann

- forstoppelse

- gallestein

- irritabel tarm

- ulcerøs kolitt

- crohns sykdom

- cøliaki

- laktoseintoleranse

- kolikk

Ulike medikamenter

Apoteker Anders Rusten forteller at det kan være flere aktuelle medikamenter man kan forsøke. Alt avhenger av årsaken til oppblåstheten, men noe av det som kan være verdt å teste ut er dette:

  • Silikonforbindelser (Minifom, Imogas) endrer egenskapene til luftbobler i magen, noe som skal gjøre at luft og gass i tarmene kan forsvinne lettere. Full effekt oppnås gjerne etter et par dager. Silikonforbindelser blir ikke tatt opp av kroppen, og kan derfor trygt brukes av gravide og ammende.
     
  • Visse typer melkesyrebakterier (probiotika) kan bidra til å balansere tarmfloraen. Gravide og ammende kan som regel bruke melkesyrebakterietilskudd uten problemer, men det anbefales å snakke med legen sin først.
     
  • Ved laktoseintoleranse, kan det hjelpe og ta et laktasetilskudd. Laktase er et enzym som hjelper til med å fordøye laktose (melkesukker) i meieriprodukter. Dette tas ikke opp av kroppen, og kan trygt brukes av gravide og ammende.

I første omgang kan det likevel være lurt å forebygge luftproblemer ved å ta enkle grep i hverdagen. Trening- og kostholdsveileder Marit Mortensen har satt opp en komplett liste over vaner man kan ilegge seg for å få bukt med problemet:

1. Ha ro rundt måltidene, og spis regelmessig

- Regelmessige måltider er viktig for oss i dag, ettersom vi har et generelt stort inntak av karbohydrater, og vi ønsker å holde et stabilt blodsukker, sier Mortensen.

Mortensen forteller at karbohydrater er det næringsstoffet som påvirker blodsukkeret mest med oppturer og nedturer, så for et stabilt blodsukker er det viktig med regelmessige måltid.

- Regelmessige måltider har positiv effekt på fordøyelsen, og en god fordøyelse har mindre gassdannelse i tarmen. Slik slipper vi å være oppblåst, sier hun.

2. Lag en kopp te om morgenen før frokost

- Kok vann og ha i cirka to centimeter fersk ingefær, og en skive sitron. Det varme vannet er godt for fordøyelsen, og både ingefær og sitron har flere gode egenskaper som hjelper på fordøyelsen. Ingefær er for eksempel luftdrivende og krampeløsende, mens sitronen fremmer fordøyelsen og er rensende for magen og tarmen, forteller Mortensen.

3. Fortsett dagen med å drikke godt med vann.

- Dette vil være med på å rense kroppen, og hjelper med den oppblåste magen, sier Mortensen.

4. Prøv å begrense kornproduktene, særlig karbohydrater i form av hvitt mel.

- Dette er fordi bakteriene i tykktarmen forgjærer karbohydratene som ikke er fordøyd i tynntarmen, noe som fører til gass, forteller Mortensen.

5. Styr unna søtningsstofer som slutter på -ol.

Årsaken til at kunstig søtning gir oppblåst mage, er fordi de er såkalte sukkeralkoholer: De fordøyes/suges ikke opp i tynntarmen som annen næring, og de forsetter dermed ned til tykktarmen hvor de gjærest.

- Gjæring i tarmen danner gass, og dermed får vi oppblåst mage, mye luft og potensielt også noe vi kaller osmotisk diaré, eller måltidsrelatert diaré, forklarer Mortensen.

6. Sørg for å ha en god balanse i tarmen, med bra bakterieflora.

- Ta gjerne tilskudd av probiotika, drikk biola eller syrnet yoghurt. Å lage surkål har blitt veldig populært, og er bra for fordøyelsen, tipser Mortensen.

7. Føler du deg stinn, oppblåst og ekkel?

Gå en tur.

- Få bevegelse i kroppen, og få bort luften fra tarmen. Bevegelse er godt for å forflytte luftboblene som dannes i tarmen, og kan lindre plagene, sier Mortensen.

8. Spis mat som inneholder kalium.

- For å regulere sodiumnivået i kroppen kan vi spise mat som inneholder kalium. Kaliumrike matvarer er for eksempel banan, avokado, kokosmelk, gulrøtter, yoghurt og nøtter, forteller Mortensen.

Vil du ha de beste sakene våre på epost? Meld deg på vårt ukentlige nyhetsbrev her.

Vil du heller følge oss på Facebook? Lik oss, da vel!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!