Test: Mercedes-Benz CLA 350 4Matic
Gir deg lyst til å ta den lange veien hjem
Denne elbilmodellen gir deg øre-til-øre glis bak rattet. Ikke mange andre kan skryte av det. Men dessverre kan heller ikke Mercedes skryte av lytefri elbil-modell.
En sjelden gang dukker det opp en elbil der man får mer lyst til å snakke om hvor man skal dra, enn hvor man skal lade. Vi har hatt noen favoritter på dette området tidligere – blant annet BMW i4 og Tesla Model S.
Likevel har det vært langt mellom høydepunktene, særlig hvis du ønsker deg en elbil som tiltaler entusiasten i deg og byr på gode langtursegenskaper i tillegg.
Da spesifikasjonene for den nye Mercedes-Benz CLA ble kjent, sperret mange øynene opp. Ikke bare fordi bilen kan by på 800-volts arkitektur og ladehastigheter over 300 kW på egnede ladere, men også fordi Mercedes har beflittet seg på å gjøre den energieffektiv.
Der stadig større batterier har vært svaret i rekkeviddejakten, går Mercedes i riktig retning – lavere forbruk krever et mindre batteri – og spinoff-effekten er positiv gjennom hele verdikjeden.
Så langt finnes CLA i tre versjoner: 200, 250+ og 350 4Matic. De to sistnevnte er rekkeviddekonger med batteri på 85 kWh med 780 og 757 km ifølge WLTP, mens 200 har 58 kWh og 540 km. Det største batteriet hurtiglader med inntil 320 kW, det minste klarer 200 kW.
Les også: Test: BMW i4 M50 xDrive: Fortsatt den beste entusiast-elbilen
Les også: Her finner du våre tester av Tesla Model S
Elegant coupéfasong
Formatet på den nye CLA er velkjent. Den første generasjonen kom i 2013, den andre i 2019, og i likhet med disse kommer tredjemann både i firedørs coupéform og som femdørs Shooting Brake – altså en coupéaktig stasjonsvogn.
Sistnevnte dukker opp i mars 2026. 200 og 250+ har bakhjulsdrift og effekt på 165 kW/224 hk og 200 kW/272 hk, mens CLA 350 4Matic sørger for sportslige ytelser med sine 260 kW/354 hk og drift på alle fire hjul.
Testbilen er av sistnevnte variant, og selv om det finnes sterkere konkurrenter, synes vi ytelsene passer denne bilen perfekt. Fabrikken sier 0-100 km/t på 4,9 sekunder, og vi klarer det samme i vår test – tross vinterdekk og kjølig asfalt. Det betyr mer enn nok muskler å rutte med.
Ved forbikjøring har du masse krefter i reserve, og på svingete småsleipe veier liker vi at opptil 70 prosent av effekten slippes løs på bakhjulene. Bilen har en nøytral balanse, og dermed gjør i utgangspunktet gasspådrag at hekken vipper litt ut, og fronten tar en tettere linje i svingen.
Brukt innen fornuftens grenser gjør det bilen livlig, kvikk og lett på foten. Kortversjon: Sjåføren smiler fra øre til øre.
Les også: Prøvekjørt: Mercedes-Benz CLA 350 4Matic: Stjerna skinner igjen
Harmonisk oppsett
Det smilet holder seg godt oppe også når du tilbakelegger lange distanser på mindre underholdene hovedveier. Elbiler med et harmonisk understellsoppsett er det langt mellom – de tenderer til å være for stramme på mindre ujevnheter eller for dvaske på store.
Her beviser CLA at det faktisk går an å finne en balanse vi var mer bortskjemt med i gode biler med forbrenningsmotor.
På vinterdekk er støynivået akseptabelt på grov E6-asfalt (66,5 dBA i 100 km/t), erfaringsmessig går det noe opp på sommerdekk og da havner bilen i grenseland for hva som er behagelig. Vi kan håpe at moderat dekkdimensjon på 225/40-19 trekker i riktig retning.
Går i svart
Seter og sittestilling gir deg en lav, behagelig kjøreposisjon og god kontakt med veien. Dashbordet er flott utformet med ulike visningsmuligheter, betjeningen utmerket med en blanding av hendler, brytere og skjermen i midtkonsollen.
MB.OS er et nytt operativsystem og skal digitalisere samspillet mellom bilens systemer – fra infotainment, via automatisert kjøring, komfort- og karosserifunksjoner til kjøre- og ladesystemer.
Det er vel og bra – så lenge det fungerer. I vår testbil gikk systemet jevnlig i svart, og da i bokstavelig forstand. Komplett blackout på alle skjermer, ikke så mye som et lite speedometer.
Mercedes sier det er forbedret med en nyere oppgradering enn på testbilen. Erfaring fra andre merker, der det har tatt lang tid før alt er på stell, gjør oss likevel skeptiske til at kunden skal være beta-tester.
Bagasjeplassen duger
CLA er 4,72 meter lang, men lav og avrundet coupéfasong gjør ingen underverker for den innvendige plassen. Den er som en rommelig kompaktbil, med plass til fire voksne, riktignok med et komfortminus for lange personer i baksetet.
Setehøyden er lav og takhøyden best hvis du ikke bikker 180 cm. For fire på tur duger bagasjeplass med 405 liter bak og frunk på 101 liter.
I Shooting Brake versjon øker det til 455 liter, og der vil de nedfellbare baksetene med 40/20/40-splitt gi større fleksibilitet enn i sedanen.
Lading og rekkevidde
På test med langtrekkende elbiler er det viktig at alt klaffer når det er tid for hurtigladetest. Særlig med riktig lader og batteritemperatur. Dette tilfellet skal laderen på 360 kW holde mål.
På testdagen starter ikke batterioppvarmingen slik den skal når vi legger inn ladestasjonen som mål i navigasjonen. Selv om vi prøvde andre ladere som mål var det ingen respons å spore. Hvorfor kan verken vi eller Mercedes svare på, men resultatet på 34 minutter fra 10-80% og 115 kW snittfart er langt tregere enn spesifikasjonene tilsier.
I testperioden kjørte vi bilen snaut 700 km med gode kjøreforhold og 0-6 grader. Da landet forbruket på 1,65 kWh per mil og en maksimal rekkevidde på 515 km. Det holder for de aller fleste.
Vi Menn Bil mener:
Tross noen irritasjonsmomenter vi velger å arkivere under barnesykdommer, er det mye å glede seg over i den nye CLA-modellen. Det aller beste er samspillet mellom kraftfull drivlinje, de lekne dynamiske kvalitetene og et høyt komfortnivå. Dermed er det bare å glede seg til neste langtur.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 06 2026