Dette er trolig årets viktigste bilnyhet

Denne bilen er det mange som har ventet på

Nye BMW iX3 kommer digert batteri, solid rekkevidde og lynrask ladekapasitet. Den har dessuten noe vesentlig som dagens iX3 mangler. Prisene er allerede klare. 

PRISENE KLARE: BMW har åpnet for bestilling av iX3 som koster fra 679 900 kroner med firehjulsdrift, 108,7 kWt-batteri, opptil 805 kilometer rekkevidde, 400 kW ladekapasitet og 469 hestekrefter. 
Publisert

Nye BMW iX3 er første modell ut i BMWs nye generasjon med helektriske modeller, kalt Neue Klasse. Den drøyt 4,7 meter lange SUV-en setter standard med opptil 805 kilometer og maksimal ladehastighet på 400 kW.

Da iX3 ble lansert i 2020 var det nok mange som ble skuffet over at den Kina-produserte bilen ikke hadde firehjulsdrift. Det er imidlertid på plass i nye iX3, som produseres ved BMWs helt nye fabrikk i Debrecen, Ungarn. 

SOM X3: Med en lengde på 478 centimeter er iX3 omkring fem centimeter lengre enn forgjengeren. 

Prisene klare

BMW iX3 50 xDrive blir første variant ut i den nye iX3-familien, og har en startpris på 699 900 kroner.  Øker du til 729 900 kroner, inkluderer det utstyr som head up-display med 3D-effekt, rattvarme, Harman Kardon-anlegg, klimaanlegg med tre soner og hengerfeste. 

M Sport Edition + Fully Charged koster fra 749 900 kroner, mens best utstyrte Supercharged koster fra 779 900 kroner. Flere alternativer vil følge, inkludert en innstegsmodell.

LEVERING: Norske BMW-forhandlere har åpnet for bestilling av iX3. Markedslansering i Europa er våren 2026.

Solid rekkevidde

50 xDrive-versjonen har to elmotorer med en samlet effekt på 469 hestekrefter (345 kW) og et dreiemoment på 645 Nm dreiemoment. Null til hundre skal den greie på 4,9 sekunder, mens toppfarten er 210 km/t. Firehjulsdriften besørges av en oppgradert synkronmotor på bakakselen, og en ny asynkronmotor på forakselen.

FULL BREDDE: BMW Panoramic Vision projiserer informasjon over hele frontrutens bredde, fra A-stolpe til A-stolpe. Innholdet i midten og på passasjersiden kan tilpasses individuelt, mens nøkkelinformasjon alltid vises i førerens synsfelt. Over dette kan den valgfrie BMW 3D Head-Up Display også vise integrert navigasjon og funksjoner for automatisert kjøring.

Energien hentes fra et batteri med 108,7 kWt anvendelig kapasitet. Avhengig av blant annet utstyrsgrad og hjul skal strømforbruket ligge mellom 1,8 og 1,5 kWt per mil. Det gir en rekkevidde fra 678 – 805 kilometer etter WLTP-normen. 

FYSISKE KNAPPER: De viktigste funksjonene har fortsatt fysiske knapper og brytere, blant annet for vindusviskere, blinklys, speiljustering, volum, girvelger, parkeringsbrems, nødblink, bakrutevarmer og defrost. Den 45 centimeter brede berøringsskjermen har en oppløsning på 3340x1440 piksler

Lynrask lading

Nye iX3 har 800V-teknologi og en maksimal ladeeffekt på 400 kW. Batteriet kan under optimale forhold lade fra 10 til 80 prosent på 21 minutter. Bilen er også forbered for å kunne lades ved 400V DC-stasjoner. Lading med vekselstrøm (AC) skjer gjennom en 11 kW-ombordlader som standard, eller en 22 kW-ombordlader som vil tilbys som tilvalg (tilgjengelig fra mars 2026).

EGEN KLIMASONE: Bilen kan fås med egen klimasone for baksetet.

Toveis ladefunksjoner, Vehicle-to-Load (V2L), blir også tilgjengelig. Dermed kan du bruke bilen som powerban, mens forberedelse for Vehicle-to-Grid (V2G) på sikt gjør det mulig å levere strøm tilbake til nettet.

PLASS: Bagasjerommet tar 520 liter, 10 liter mer enn dagens iX3. Bakseteryggen har 40:20:40-splitt. 

Vadedybde og hengervekt

Med en lengde på 478 centimeter er nye iX3 fem centimeter lengre enn forgjengeren. Bredden er 190 centimeter, høyden 164 centimeter, mens akselavstanden er 290 centimeter. Bakkeklaringen er på 17,6 centimeter og den kan vade 40 centimeter.

Bagasjerommet rommer 520 liter, som utvides til 1750 liter dersom bakseteryggene legges ned. I tillegg er det plass til ladekabler og annet i frunken, som er på 58 liter. BMW-en kan i tillegg trekke henger på 2000 kilo og ha 75 kilo på taket. 

FRUNK: Plass til ladekabler og mer under panseret. 

Milepæl

BMW iX3 er en svært viktig bil for BMW, noe det ikke legges skjul på hos den norske importøren: 

– Lanseringen av helt ny BMW iX3 markerer en milepæl for BMW i Norge som vil stå seg som den viktigste lanseringen vi har gjort i nyere tid, om ikke noensinne, sier Sindre Sandberg, administrerende direktør i BMW Group Norge.

TEKNISKE DATA

BMW iX3 50 xDrive

Motor:  2xEL

Effekt,  kW/hk: 345/469

Dreiemoment, Nm: 645

Egenvekt, kg: 2285

Lengde/bredde/høyde, cm: 478/190/164

Akselavstand, cm:  290

Bakkeklaring, cm: 17,6

Bagasjerom, liter: 520

Tilhengervekt, kg:  2000

Taklast, kg: 75

Standard dekkdimensjon: 255/45 R20

Batterikapasitet, kWh, netto: 108,7

Maks, hurtiglading (DC), kW: 400

DC-lading, 10–80 %, min: 21

Maks rekkevidde, WLTP km: 805

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,79 – 1,51

0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,9

Toppfart, km/t:  210

Pris fra, kr: 699 900

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn