Dette er trolig årets viktigste bilnyhet
Denne bilen er det mange som har ventet på
Nye BMW iX3 kommer digert batteri, solid rekkevidde og lynrask ladekapasitet. Den har dessuten noe vesentlig som dagens iX3 mangler. Prisene er allerede klare.
Nye BMW iX3 er første modell ut i BMWs nye generasjon med helektriske modeller, kalt Neue Klasse. Den drøyt 4,7 meter lange SUV-en setter standard med opptil 805 kilometer og maksimal ladehastighet på 400 kW.
Da iX3 ble lansert i 2020 var det nok mange som ble skuffet over at den Kina-produserte bilen ikke hadde firehjulsdrift. Det er imidlertid på plass i nye iX3, som produseres ved BMWs helt nye fabrikk i Debrecen, Ungarn.
Prisene klare
BMW iX3 50 xDrive blir første variant ut i den nye iX3-familien, og har en startpris på 699 900 kroner. Øker du til 729 900 kroner, inkluderer det utstyr som head up-display med 3D-effekt, rattvarme, Harman Kardon-anlegg, klimaanlegg med tre soner og hengerfeste.
M Sport Edition + Fully Charged koster fra 749 900 kroner, mens best utstyrte Supercharged koster fra 779 900 kroner. Flere alternativer vil følge, inkludert en innstegsmodell.
Solid rekkevidde
50 xDrive-versjonen har to elmotorer med en samlet effekt på 469 hestekrefter (345 kW) og et dreiemoment på 645 Nm dreiemoment. Null til hundre skal den greie på 4,9 sekunder, mens toppfarten er 210 km/t. Firehjulsdriften besørges av en oppgradert synkronmotor på bakakselen, og en ny asynkronmotor på forakselen.
Energien hentes fra et batteri med 108,7 kWt anvendelig kapasitet. Avhengig av blant annet utstyrsgrad og hjul skal strømforbruket ligge mellom 1,8 og 1,5 kWt per mil. Det gir en rekkevidde fra 678 – 805 kilometer etter WLTP-normen.
Lynrask lading
Nye iX3 har 800V-teknologi og en maksimal ladeeffekt på 400 kW. Batteriet kan under optimale forhold lade fra 10 til 80 prosent på 21 minutter. Bilen er også forbered for å kunne lades ved 400V DC-stasjoner. Lading med vekselstrøm (AC) skjer gjennom en 11 kW-ombordlader som standard, eller en 22 kW-ombordlader som vil tilbys som tilvalg (tilgjengelig fra mars 2026).
Toveis ladefunksjoner, Vehicle-to-Load (V2L), blir også tilgjengelig. Dermed kan du bruke bilen som powerban, mens forberedelse for Vehicle-to-Grid (V2G) på sikt gjør det mulig å levere strøm tilbake til nettet.
Vadedybde og hengervekt
Med en lengde på 478 centimeter er nye iX3 fem centimeter lengre enn forgjengeren. Bredden er 190 centimeter, høyden 164 centimeter, mens akselavstanden er 290 centimeter. Bakkeklaringen er på 17,6 centimeter og den kan vade 40 centimeter.
Bagasjerommet rommer 520 liter, som utvides til 1750 liter dersom bakseteryggene legges ned. I tillegg er det plass til ladekabler og annet i frunken, som er på 58 liter. BMW-en kan i tillegg trekke henger på 2000 kilo og ha 75 kilo på taket.
Milepæl
BMW iX3 er en svært viktig bil for BMW, noe det ikke legges skjul på hos den norske importøren:
– Lanseringen av helt ny BMW iX3 markerer en milepæl for BMW i Norge som vil stå seg som den viktigste lanseringen vi har gjort i nyere tid, om ikke noensinne, sier Sindre Sandberg, administrerende direktør i BMW Group Norge.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn