Test: Audi A6 e-tron 

Ikke helt slik vi kjenner Audi

Kjøreegenskapene er av solid Audi-standard. På andre områder er ikke merket til å kjenne igjen.

KU-ATTRO: Den ser jo ganske lekker ut i Isbrehvit metallic, sort optikk og 21-tommers felger. 
Publisert

Audi A6 står som en påle som en av de flotteste modellene i nyere bilhistorie. Stasjonsvogn-varianten Avant har vært populær i Norge og er fortsatt etterspurt som bruktbil. En A6 Avant av nyere dato holder seg godt både teknisk og utseendemessig.

Nå er det elektriske A6 e-tron som skal ta arven videre. Det er en tung bør. Vi har skrevet mye om bilen både i forbindelse med pressekjøringen av bilen rett før jul i fjor og test av S6-versjonen tidligere i år. A6 deler også mye med SUV-en Q6, som vi også har skrevet mye om. 

Vi må først innom interiøret i A6 der forventningene til en stor Audi alltid vil være høye. Audi har vært toneangivende og en retningsviser når det gjelder å utforme førermiljø av brukervennlig og helstøpt kvalitet.

Men interiøret i elektriske A6 - og Q6 - greier ikke helt å videreføre arven på tilfredsstillende vis. Det skyldes etter alt å dømme sparegrep, som har resultert i simpelt materialvalg som vi synes ikke hører hjemme i en stor Audi.

Les ogsåTest: Audi Q6 e-tron: Leverer toppklasse på rekkevidde og lading. På et annet felt er det derimot dårligere stilt

Jeans og plast

Resultatet er at interiørkvaliteten i en VW ID.7 GTX  virker minst like god, på noen områder bedre, enn A6 e-tron. Slik var ikke forholdet mellom en Passat og en A6 for syv-åtte år siden. A6 e-tron klarer ikke å servere den tydelige premium-følelsen dyre Audi-modeller har gitt med forbrenningsmotor under panseret.

PRIMA KOMFORT: Formen på setene, sittepute som kan forlenges og støttende sidevanger gir prima sittekomfort, men vi synes ikke stoffet Kaskade kler en stor Audi, selv om det er et bærekraftig materiale som delvis produseres av resirkulerte fibre. 

Den gir ikke lenger «mil bil, min festning»-følelsen, som var veldig typisk når du kom bak rattet i en stor eller eksklusiv Audi-modell. Der du både i helheten og i detaljene virkelig kjente hvorfor du med god samvittighet kunne legge noen hundre tusen ekstra i de fire ringene, i stedet for et mer ordinært folkemerke. 

Interiørkvaliteten, særlig materialene på dashbordet og senterkonsollen, samt visse vibrasjoner i interiøret, bidrar til det. Et jeans-lignende stoff passer kanskje bra som dekor i et rockeverksted, men vi er usikre på om det hører hjemme i en stor Audi, og helt sikre på at en diger overflate med simpel hardplast på senterkonsollen ikke gjør det.

IKKE PREMIUM: Så ille kan det bli i sollys. Skitt og støv synes svært godt på den blanke plasten på senterkonsollen. 

Pluss i margen for elementer i aluminium, og betaler du 15 840 kroner ekstra får du sort Dinamica mikrofiber og skinn i stedet for olabukser. Vi ville tatt den investeringen selv om du ikke blir kvitt den simple plasten.

Les ogsåTest: VW ID. 7 GTX stasjonsvogn: Vi har fått en ny elbil-favoritt

Fine skjermer

Det er imidlertid mye pent å si om det 30 centimeter brede instrumentpanelet som kan settes opp etter egne preferanser. Det deler glass med en 37 centimeter bred berøringsskjerm, og sammen utgjør det  en tynn, buet enhet og ganske lekker enhet med OLED-teknologi.

IKKE HELT AUDI: Vi synes ikke dette interiøret tilfredsstiller forventningene til en Audi til over 900 000 kroner.

Berøringsskjermen har Android Automotive operativsystem, og er både rask og enkel å bruke. Ventilene har god, gammeldags manuell justering, betjening av den adaptive cruisekontrollen med avstandsholder er uten mystikk, og rattknappene er intuitive, selv om den blanke plasten er ulekker.

A6 kan også leveres med en 28 centimeter bred berøringsskjerm for passasjersetet. Derfra har du tilgang på apper fra Audi Application Store, inkludert underholdningstjenester, medier og navigasjon.

GOD BEN­PLASS: Nesten tre meter aksel­avstand gir godt med benplass i baksetet. 

Privacy-modus sørger for at føreren ikke kan se displayet når det sitter noen i passasjersetet foran. Det forhindrer føreren fra mulig distraksjon. Er du som fører alene i bilen, kan du velge en egen standby-design for passasjerskjermen. 

Les ogsåPrøvekjørt: Audi A6 og S6 e-tron Avant: Vanskelig å komme utenom

For mye støy

I tillegg til kritikken av interiøret er det ytterligere en ting som ikke er Audi slik vi forventer: Den litt spinkle følelsen det høye støynivået bidrar til er også med på å redusere inntrykket av panzerschiffe-soliditet som Audi har vært kjent for.

For støynivået med 20-tommers felger og Michelin-dekk peker seg også ut i negativ retning, tett på 69,5 dBA i 100 km/t er som en middelmådig mellomklasse SUV.

BMW i5 ligger på 67 dBA, og er målestokk for A6. Vi kjørte også en Sportback-versjon med 21-tommers felger og Pirelli-dekk, og det er særlig på grov asfalt det blir mye støy. På finere asfalt er det langt stillere. 

AVANT: 502 liter bagasjeplass, som øker til 1422 liter med baksetene felt ned. 
SPORTBACK: Samme oppgitt volum for Sportback-versjonen, 502 liter, men noe mindre enn Avant med baksetene felt ned: 1330 liter.

Fortsatt stålkontroll på feltet

Audi har imidlertid fortsatt stålkontroll på kjøreegenskapene, og sittekomforten i setene, både foran og bak, er av høy klasse. Dersom man greier å slutte å irritere seg over senterkonsollens simple blast, men bare retter blikket fremover, der det faktisk bør være, så er det Audi av kjent klasse. 

A6 e-tron kan leveres med konvensjonelt understell, men dette er bil som bør bestilles med den aktive luftfjæringen. Det gir en svært komfortabel bil med stor spennvidde i egenskapene. Man merker forskjellene mellom kjøremodusene, balansert, dynamisk og komfortabel, og de er presise gjengivelser av hvordan A6 oppleves. 

LAV LUFTMOTSTAND: Lav luftmotstand er gunstig for rekkevidden. Sportback-versjonen av A6 har en luftmotstandskoeffisient på 0,21, som er meget bra. Faktisk den beste i hele VW-gruppen, ifølge Audi. Avant-modellen kan vise til 0,24. Til sammenligning har VW ID.7 en luftmotstandskoeffisient på 0,23, Volvo ES90 0,25 mens Mercedes EQS har 0,20. Effektive Lucid Air har enda litt bedre: 0,197. 

Du kan justere styring, luftfjæring og motorlyd individuelt i nivåene komfort, balansert og dynamisk. Også kjøreassistenten og utseendet på virtuell cockpit-visningen kan justeres.

Med luftfjæring kan bilen også senkes og løftes. Det er to centimeter mellom høyeste og laveste posisjon. A6 er en bil med sportslig fortegn med et understell som inngir tillit på ulike underlag. 

Les også: Førsteinntrykk: Audi RS6 Avant GT: Den ekstremt heftige familiebilen signaliserer at en æra går mot slutten

FINE LINJER: Audi A6 fås som Sportback eller Avant stasjonsvogn. Med luftfjæring kan den løftes to centimeter fra standard bakkeklaring på 12,5 centimeter. 

Mer enn rask nok

Og den er rask. Målinger av A6 Avant på lukket området viser at det egentlig ikke er noen grunn til å kjøpe S6 for akselerasjonens del. A6 e-tron Avant gjør null til hundre på 4,7 sekunder, et halvt sekunder tregere enn S6-versjonen.

Tallene for 60-100 km/t og 80-120 km/t er henholdsvis 2,1 og 2,7 sekunder mens de for S6 er 1,9 og 2,4 sekunder. A6-versjonen er med andre ord mer enn rask nok.

RASK: Målinger av A6 Avant på lukket området viser at det egentlig ikke er noen grunn til å kjøpe S6 for akselerasjonens del

Lader raskt

Den er rask ved ladestolpen også. Ladehastigheten er på maks 270 kW, og tidligere ladeøkter med Q6 og SQ6 med samme batteripakke og ladehastigheten har demonstrert rask DC-lading.

På en ladeøkt bruker A6 21 minutter på å lade fra 37 til 80 prosent ved en 225 kW-lader. Med enda gunstigere temperaturer bruker den 22 minutter fra 20 til 80 prosent.

Etter å ha kjørt 380 kilometer, viser kjørecomputeren et forbruk på 1,9 kWt per mil. Det tilsvarer en rekkevidde omkring 500 kilometer.

MILSLUKER: Om interiøret skuffer, så er Audi A6 en fabelaktig bil å kjøre. 

Enda bedre presterer Sportback-varianten i gode sommertemperaturer. Et forbruk på 1,7 kWt etter å ha kjørt 848 kilometer lar seg høre. Det tilsvarer en rekkevidde rundt 558 kilometer. 

Vi Menn Bil mener:

Understell, styrepresisjon, ytelser og sittekomfort er av god Audi-klasse, men vi kan ikke skjønne annet enn at de har bommet på interiør-finishen. Vi blir overrasket om det ikke tas grep når faceliften kommer. 

Tekniske data

Versjon: Audi A6 Sportback e-tron Audi A6 Avant e-tron 

Utstyrsnivå: Quattro S line Pro  Quattro S line Pro  

Motor:  2xEL 2xEL

Fremdrift:  Firehjulsdrift Firehjulsdrift

Effekt, kW/hk:  340/462 340/462

Dreiemoment, Nm:  565 565

Egenvekt, kg:  2285 2295

Lengde/bredde/høyde, cm:  493/192/149 493/192/153

Akselavstand, cm:  295 295

Bakkeklaring, cm:  12,5 12,5

Bagasjerom, liter:  502-1330 502-1422

Frunk, liter:  27 27

Tilhengervekt, kg:  750/2100 750/2100

Taklast, kg:  100 100

Batterikapasitet, kWh, netto:  94,9 94,9

Maks, hurtiglading, kW:  270 270

Ombordlader, kW:  11 11

Rekkevidde, WLTP km: 653 662

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,63 1,6

Standard dekkdimensjon: F: 234/45R20 B: 265/40R20 F: 234/45R20 B: 265/40R20

0–100 km/t, fabrikk, sek:  4,5 4,5

Toppfart, km/t:  210 210

Pris fra, kr: 789 900 839 900

Pris testbil, kr: 929 700 859 900

TESTDATA

Audi A6 Avant e-tron Quattro S line Pro  

0-100 km/t, sek.: 4,7

60-100 km/t: 2,1

80-120 km/t: 2,7

Støy 50 km/t, dBA: 63,0

Støy 80 km/t, dBA: 67,0

Støy 100 km/t, dBA: 69,5

Støy 80 km/t fin asfalt, dBA: 62,0

Støy 100 km/t fin asfalt, dBA: 64,5

Misvisning 50 km/t: 48

Misvisning 80 km/t: 78

Misvisning 100 km/t: 98

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn