Test: BMW iX M60
Kjører lenger, men trumfkortet er det samme som før
BMW iX har fått et ansiktsløft som også omfatter økt batterikapasitet og bedre rekkevidde. Vi har testet den mellomste versjonen, som ganske raskt avdekker at trumfkortet er det samme som tidligere.

BMW iX hadde verdenspremiere på Auto Shanghai i april 2021, og den 497 centimeter lange SUV-en ble introdusert i Norge noe senere samme år. Etter å ha prøvekjørt bilen samme år oppsummerte vi med at den bød på god plass, herlig komfort og lang rekkevidde.
I en mer omfattende vintertest samme år konkluderte vi med at iX var den nye SUV-kongen i gata. Til tross et stort og tungt elbilformat vartet iX opp med mange av de dynamiske egenskapene vi normalt setter pris på hos merket. Vi syntes også interiøret var vellykket, og at totalkomforten var på et meget høyt nivå.
Til tross for en startpris rett under 700 000 kroner for versjonen med minst batteri, så ble iX en suksess. Fra salgsstart i 2021 og frem til utgangen av juni i år ble det registrert 9251 versjoner av iX, ifølge registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Les også: Prøvekjørt: BMW iX: El-flaggskipet innfrir

Batteri-boost
Nå er det kommet en fornyet versjon av iX med økt batterikapasitet og bedre rekkevidde. Det har skjedd ved å ta i bruk silisiumkarbid-halvledere, som blant annet tåler høyere temperaturer og har lavere strømtap enn tradisjonelle halvledere med silisium. Ny battericelleteknologi, nytt batteristyringssystem, optimalisert regenerering og bedre varmepumpe bidrar også med sitt.
Modellbetegnelsene er også endret. BMW iX kom i første omgang i versjonene xDrive40, xDrive50 og M60. Nå handler det om xDrive45, xDrive60 og M70 xDrive. Batterikapasiteten er økt fra 71 og 105 kWt anvendelig kapasitet til 94,8 og 109,1 kWt nettokapasitet.
Det er særlig den rimeligste versjonen som har fått et realt batteriboost på nesten 34 prosent. Rekkevidden er økt fra 426 til 602 kilometer (WLTP).
Les også: Test: BMW iX xDrive50: Den nye SUV-kongen i gata

Forbruk og rekkevidde
Vi har testet mellomste xDrive60 som sammenlignet med xDrive50 har fått litt større batteri og rekkevidden økt fra 630 til 701 kilometer (WLTP). Versjonen vi kjørte var topputstyrt (Supercharged) og dermed med en rekkevidde redusert til 597 kilometer. I tillegg hadde den 23-tommers hjul.

Etter å ha kjørt bilen drøyt 600 kilometer, viser kjørecomputeren et forbruk på 2,26 kWt per mil. Oppgitt forbruk er 2,1 kWt for versjonen. Vårt forbruk tilsvarer en rekkevidde på 480 kilometer. Det er et stykke bak oppgitt rekkevidde, men så skal vi legge til at vi ikke akkurat fokuserte energieffektiv kjøring.
Les også: Test: BMW iX xDrive40: Et trinn ned, men absolutt til å leve med

Nydelig understell
For BMW iX med en dose ekstraustyr er en bil som inviterer til gode og morsomme kjøreturer. Et nydelig tunet understell med aktiv luftfjæring og styring på bakakselen (Integral Active Steering) gjør at BMW tradisjonen tro greier å maskere vekk mye av egenvekten på 2,5 tonn. Det kompletteres av en komfort som ikke forringes selv om man svitsjer til sportsmodus der den adaptive fjæringen strammes og bilen senkes
Nytt for iX er at den kan fås M Sport-pakke som blant annet innebærer litt kraftigere linjer og andre luftinntak. Pakken inkluderer også meget komfortable M-multifunksjonsseter med bedre sidestøtte enn tidligere. Et lite ankepunkt et det at vi gjerne skulle hatt muligheten til å sitte lavere og forlenge sitteputen.
Les også: Prøvekjørt: BMW iX M60: Et beist av en elbil


Ess i ermet
Trumfkortet er som tidligere det lave støynivå som ikke engang de enorme valsene greier å ødelegge. Vi har tidligere blant annet testet iX xDrive40 med sommerdekk i dimensjonen 275/40-22, og støymålingen plasserte den som en av de aller mest stillegående bilene vi har testet.

De praktiske egenskapene er de samme på alle tre versjonene: 500 liters bagasjerom, som øker til 1750 liter dersom bakseteryggen med 40:20:40-splitt felles ned. Med et innfellbart hengerfeste til 11 900 kroner ekstra kan du trekke opptil 2500 kilo. Firehjulsdrift og en bakkeklaring på 20 centimeter er likt for alle tre, og iX kan sågar vade i 40 centimeter vann - i maks fem km/t.
Supercharged-pakken på testbilen omfattet foruten adaptiv luftfjæring og bakhjulsstyring også panoramaglasstak, klimaanlegg med fire soner, hengerfeste og et 1650 watts Bowers & Wilkins-anlegg med 30 høyttalere, der åtte av dem er integrert i nakkestøttene.
Maks hurtigladekapasitet for xDrive60 er 195 kW. I en ladeøkt med en 225 kW-lader brukte bilen 34 minutter fra 18 prosent til 80 prosent, 103 til 451 kilometer. Det er ganske pent med tanke på at oppgitt ladetid fra 10 til 80 minutter er 35 minutter.

Vi Menn Bil mener:
Med oppgraderingen av BMW iX er et vellykket produkt blitt enda litt bedre. Mye kan menes om designet, men ser man på salgstallene og prisen tatt i betraktning, er det liten tvil om at BMM har truffet blink med iX i Norge. Det spørs om suksessen fortsetter med introduksjonen av nye iX3.