Nyhet: Mercedes-Benz GLC 400 4Matic with EQ Technology.
Kommer med opptil 71 mils rekkevidde
Elektriske Mercedes GLC er avduket og kommer med en rekke attraktive egenskaper. I tillegg har Mercedes lyttet til kundene.

713 kilometer rekkevidde, batteri med 94 kWt anvendelig kapasitet og 330 kW hurtigladekapasitet. Det er tallene for de kanskje mest betydningsfulle elbil-egenskapene for nye Mercedes-Benz GLC 400 4MATIC with EQ Technology.
Med en lengde på 485 centimeter er den 13 centimeter lengre enn forgjengeren og 10 centimeter lengre enn elektriske EQC, som det er mest nærliggende å sammenligne med. EQC er Mercedes' suverent mest solgte elbil i Norge, og mange av eierne kan nok tenke seg å erstatte den med nye GLC. EQC ble introdusert i Norge i 2019, og i tidsrommet 1. januar 2019 til 31. desember 2024 ble registrert 12 156 EQC i Norge.
Les også: Her finner du vår 2019-test av Mercedes EQS
Den nye elektriske SUV-en fra Mercedes har en akselavstand på 297 centimeter, 10 centimeter lengre enn EQC. Bagasjerommet tar 570 liter, 70 liter mer enn EQC, og GLC har i tillegg en frunk på rause 128 liter. Den kan også trekke tyngre, 2,4 tonn mot 1800 kilo for EQC.

300 km på 10 minutter
EQC ble bygget på samme fundament som den forrige GLC-modellen, altså en plattform for forbrenningsmotor, og nye GLC er langt hvassere når det kommer til de rene elbilegenskapene. Den har 800V-system og maks DC-ladekapasitet er 330 kW. Under optimale forhold skal den kunne lade 300 kilometer rekkevidde på 10 minutter.
En DC-omformer er installert slik at bilen også kan lades ved 400-volts ladestasjoner. Rekkevidden er oppgitt til 571-713 kilometer, avhengig av blant annet utstyr og hjulstørrelse.

Firehjulsstyring
4Matic firehjulsdrift er standard og de to elmotorene leverer 360 kW, tilsvarende 483 hestekrefter. Null til hundre skal den greie på 4,3 sekunder og toppfarten er 210 km/t.
I tillegg til kjøreprogrammene Eco Comfort, Sport og Individual, har GLC 400 4Matic også et Terrain-program for veier med røffere underlag. I denne modusen kobles forakselen på 4Matic-systemet automatisk inn for permanent firehjulsdrift, og systemet justerer egenskapene til drivlinjen, styringen og bremsene.


Bilen kan fås med Airmatic luftfjæring i kombinasjon med bakakselstyring. Ved hastigheter under 60 km/t styrer bakhjulene motsatt av forhjulene – med opptil 4,5 grader mot forakselens vinkel ved parkering. Det reduserer svingradiusen med 90 centimeter til 11,2 meter. Over 60 km/t svinger bakhjulene med opptil 2,5 grader i samme retning som forhjulene, som gir økt stabilitet i høyere hastigheter.
Lyttet til kundene
GLC kommer i utgangspunktet med interiør trukket med kunststoff. Standard er Softtorino, som kan minne om fløyel, men nappaskinn er også tilgjengelig. Setene er sertifisert av AGR, Aktion Gesunder Rücken, en tysk organisasjon for bedre rygghelse.

Rattet er nytt og er utformet for bedre ergonomi. Det skal dessuten ha mer intuitiv knappebetjening. Ifølge Mercedes har de lyttet til tilbakemeldinger fra kunder og gjeninført vippebryter for den adaptive cruisekontrollen samt hjul for volumkontroll.

Gigantiske skjermer
Bilen kommer standard med MBUX Superscreen, som benytter fjerde generasjon MBUX-operativsystem (Mercedes-Benz User Experience). Det er ifølge Mercedes verdens første infotainmentsystem i bil som integrerer kunstig intelligens fra både Microsoft og Google.


Superscreen omfatter tre separate skjermer under en felles glassflate. Det dreier seg om et 26-centimeters instrumentpanel, en 35,6-centimeter bred berøringsskjerm og en like stor passasjerskjerm. I grunnversjonen fungerer passasjerskjermen kun som digital pynt hvor et personlig bilde eller ett av 12 forhåndsdefinerte bilder kan vises.

GLC kan imidlertid også leveres med en helt ny og sømløs Hyperscreen på 99,3 centimeter, den største skjermen i en Mercedes-Benz til dags dato.
Bilen forventes på norske veier før sommeren 2026. Priser er ikke klare enda.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil nr 54 2025