Test: Exlantix ET

Rimelig luksus-SUV med forbedringspotensial

Sist ut i rekken av nye, kinesiske bilmerker i Norge er Exlantix. SUV-modellen ET kan by på mange overraskelser. Noen er gode, andre ikke.

STOR BIL, LITEN PRIS: Exlantix ET koster det samme som en mellomklasse-SUV, men har mål som en stor-SUV.
Publisert

Den globale bilbransjen er i en brytningstid. Ikke bare grunnet overgangen fra forbrenningsmotor til elektriske biler, men også fordi kinesiske bilprodusenter tar spranget fra sitt store hjemmemarked og ut i verden.

Der spiller lille Norge en viktig rolle, og tidligere i år var Vi Menn invitert til Kina for å se nærmere hva Chery Group gjør med sitt prestisjemerke Exlantix.

Denne gangen skal vi konsentrere oss om egenskapene til SUV-modellen Exlantix ET på norske veier. Bilen lar seg ikke uten videre plassere i de vanlige bilsegmentene. Ser du på de ytre målene, med lengde og bredde på nesten fem og to meter, hører Exlantix ET hjemme blant de store SUV-modellene som Volvo EX90 og BMW iX. Prismessig blander den seg derimot med SUV-er i mellomklassen –  VW ID.4 og Tesla Model Y.

Når du kombinerer det med stor utstyrspakke og en luksusaktig atmosfære i interiøret, kjenner vi igjen formelen mange andre asiatiske bilmerker har brukt for å kapre bilkjøpernes gunst. Enten de har kommet fra Japan, Sør-Korea eller Kina.

Tilnærmingen minner om oppskriften for BYD Tang og Xpeng G9, og sett ut fra spesifikasjonene kan bilen minne om disse to. Men det skal ikke mange milene til før det står klart at Exlantix ET er noe for seg selv.

Les ogsåFlom av ukjente bilmerker frister nordmenn bort fra klassikere: Kan snu opp ned på det norske markedet for premiumbiler

SÆREGEN: Massiv front gir Exlantix ET tydelig identitet. Og kan være en av årsakene til at den brukte merkbart mer strøm på motorvei, enn på landevei i vår test. 

Veldig annerledes

Vår testbil har luftfjæring, og allerede i den først fartsdumpen på vei ut av Oslo skjønner vi at «myk fjæring» har fått en ny definisjon.

Kinesiske elbiler dekker et stort spekter når det kommer til oppsett av hjuloppheng, men de store SUV-modellene går ofte i retning av en lett duvende USA-stil. Ikke som i Tesla, for den er hard og sportslig, men mer slik vi tidligere har opplevd Cadillac Escalade eller Chevrolet Tahoe.

BEIGE: Interiøret på testbilen går i beige, med duse nyanser. Du kan selvsagt velge farge på interiørbelysningen i alle regnbuens farger. 

I komfortinnstilling tar Exlantix ET dette til et nytt nivå, og oppleves av mange som svært behagelig når du kjører på veier med jevnt underlag. I løpet av våre drøyt 70 mil, blir menyen mer variert, selvsagt med svingete og ujevne veier. Det er ikke understellet like glad i, da blir det så mye bevegelse i karosseriet at vi kjapt leter oss frem til sportsknappen i skjermen.

KOMFORT: Behagelige seter er et av høydepunktene i bilen, passasjersetet har justerbar fotskammel. 

Da strammer fjæringen seg merkbart opp, uten at kjøreinntrykket blir spesielt sportslig. I stedet kjenner og hører vi små skarpe ujevnheter langt bedre, mens noe av luksusfølelsen forsvinner. Du har mulighet til et individuelt oppsett, men variablene er begrenset til sport eller komfort, samt ulik bakkeklaring.

I praksis fungerte kombinasjonen av sport og normal bakkeklaring best, med komfort og lav som en annen mulighet.

Likevel er vi et stykke unna noe som fungerer harmonisk på et bredt spekter av norske veier. Et kjent fenomen når vi har testet kinesiske biler tidligere, og enten noe produsentene må justere, eller kundene finne seg til rette med.

Les også: Fjernstyrt Kina-sjokk: Er det grunn til å frykte kinesiske biler?

FØRERPLASS: Betjeningsskjermen har lånt noe design og logikk fra Tesla. Rattet er lite med oval form, og minner litt om Peugeot siden du ser instrumentskjermen over rattet. 

Helt annen karakter

Luksus er et vidt begrep, og den du opplever i kupeen til Exlantix er av en helt annen karakter enn f.eks. i Volvo EX90 eller BMW iX. Farger, design og materialvalg handler mest om smak og behag, og her er den utvilsomt forskjellig fra det du finner i europeiske biler.

Kvalitetsfølelsen holder grei premiumstandard, selv om det mangler litt på enkelte detaljer. Støynivået i bilen er akseptabelt, og havner midt mellom de folkelige og de mer luksuriøse konkurrentene.

Som vanlig er det heller ikke noe å utsette på akselerasjonen. 353 kW/480 hk flytter 2,6 tonn bil fra 0-100 km/t på 4,8 sekunder og har forbikjøringsreserver i massevis. 

STORBIL-TAKTER: Store yttermål omsettes i et rommelig interiør, der heller ikke bagasjeplassen svikter. 

Oppgradering i vente

Plassforholdene innvendig er som forventet på storbilnivå, med masse benplass, takhøyde og bredde. Baksetet har elektrisk justering i lengderetning, og foldes sammen i 60/40-forhold med brytere i bagasjerommet.  

Lasteplassen er også god, men her må den i likhet med mange andre SUV-modeller se seg slått av Tesla Model Y. Et lite varsku når det kommer til lasteevnen – til å være stor SUV er ikke den all verden. Totalt kan du ha med 423 kilo, eller drøyt 100 kilo mindre enn i Model Y.

Skal bli bedre

Hos Exlantix-importøren Autoisme AS, forteller daglig leder Frode Skaar-Ottesen at det jobbes med en viktig oppdatering, før bilene skal leveres til norske kunder:

– Først og fremst dreier deg seg om ny programvare til ADAS-systemet (Advanced Driver Assistance Systems). Målet er å redusere antallet varsler og gi føreren en knapp som slår av de varslene man har valgt bort i oppsettet. Da skal også den adaptive cruisekontrollen være bedre tilpasset norske veier, forteller Skaar-Ottesen.

– Oppdateringen skal gjøre bilen kompatibel med flere 400V hurtigladere. Da kan den utnytte kapasiteten på de mange 150-200 kW laderne som finnes i Norge, i tillegg til Teslas 250 kW-ladere, sier han.

Exlantix følger flere andre kinesiske biler når det kommer til betjening og skjermoppsett, noe som betyr en variasjon over Tesla-temaet. Hvis man først skal kopiere, er ikke Tesla de verste å la seg inspirere av.

Den kinesiske tradisjonen er ikke like bra når det kommer til varsellyder og hvordan ulike sikkerhetssystemer fungerer. Her jobber den norske importøren med å få til en løsning før de første kundebilene skal leveres ut i desember. 

STORE HJUL: Bilen har 21-tommers felger som standard. Michelin-dekkene passer fint, men kan gjøre lite for å bøte på mykt hjuloppheng. 

Lader raskt

I den samme oppdateringen skal også hurtigladingen forbedres. Ikke for det, når alt stemmer er ingen i denne klassen like kjapp som Exlantix ET. 

Maks ladeeffekt er oppgitt til 420 kW, og vi fikk se litt av potensialet på en 350 kW Ionity-lader. Der tok lading fra 20 til 80 % 12 minutter, med en snitthastighet på 245 kW.

Foreløpig klaffer det bare på et mindre utvalg ladere, og den nye programvaren skal sørge for at man får høye hastigheter hos alle ladeleverandører.

Exlantix ET kommer med to batterier, et med 75 kW som i testbilen, og et på 97 kW. Sistnevnte har ikke like høy makshastighet på lading med 290 kW, men den ekstra rekkevidden (129 km ifølge WLTP) kan være nyttig – særlig på vinteren.

Vår test ble kjørt i bra høstvær med 8-14 grader, og vi oppnådde en rekkevidde på 370 km med forbruk på to kWh/mil. Erfaringsmessig sett vil det tilsi rundt 300 km under normale vinterforhold. Da kan du virkelig få bruk for superrask lading. 

IKKE HELT KLAR: Den lovede oppdateringen må sitte som et skudd, for i testversjonen kjennes ikke bilen helt klar for våre veier og kjøreforhold.

Vi Menn Bil mener: 

En ting skal Exlantix ET ha: Den er unik på det norske bilmarkedet. Flere faktorer sørger for det – lav pris kombinert med særegen luksus i stort SUV-format er en. En annen at vi i moderne tid aldri har kjørt en bil med så mykt understellsoppsett her i Norge. Mellom disse ytterpunktene kan Exlantix by på en litt ujevn og uvant bilopplevelse. Og den lovede oppdateringen må sitte som et skudd, for i testversjonen kjennes ikke bilen helt klar for våre veier og kjøreforhold.

Les ogsåTest: Xpeng G9: Slår de europeiske prestisjemerkene på hjemmebane

Testdata 

(sammenlignet med Xpeng G9)

Bilmerke Exlantix Xpeng

Modell ET G9 Performance

0-100 km/t, sek.: 4,8 4,4

60-100 km/t: 2,3 1,9

80-120 km/t: 3,1 2,5

Støy 50 km/t, dBA: 59,5 58,0

Støy 100 km/t, dBA: 67,0 65,0

Rekkevidde i test, km: 370 515

Testforbruk, kWh/mil: 2,0 1,8

Misvisning 100 km/t 98 96

Tekniske data

(sammenlignet med Xpeng G9)

Bilmerke Exlantix Xpeng

Modell ET G9 Performance

Motor: 2xEL 2xEL

Effekt, kW/hk: 353/480 423/575

Dreiemoment, Nm: 689 717

Egenvekt, m/fører, kg: 2600 2470

Tilhengervekt, kg: 2000 1500

Lengde/bredde/høyde, cm: 498/198/170 489/194/167

Akselavstand, cm: 300 300

Bakkeklaring, kg: 18-20,5 14,5-19,5

Bagasjerom, liter: 546-1835 660-1576

Standard dekkdimensjon: 265/45-21 255/45-21

Batterikapasitet, kWh: 75 93

Rekkevidde, WLTP km: 410 540

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,98 2,01

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 4,8 4,2

Toppfart, km/t: 180 200

Pris testbil fra, kr: 559 000 587 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 54 2025