Prøvekjørt: Exlantix ES
Serverer både luksusfølelse og unoter
Luksusbil med lynrask lading, god rekkevidde og seter i i nappaskinn høres forlokkende ut, men Exlantix ES har noe rusk i maskineriet som må rettes opp.

Den ser ganske så lekker ut, nesten fem meter lange og 1,47 meter høye Exlantix ES. Den ser kostbar ut også, men skinner bedrar. Startprisen er 499 900 kroner.
Dersom du regner med at det dreier seg om en kinesisk bil, så har du helt rett. Exlantix er sammen med Changan foreløpig siste skudd på stammen av nye, kinesiske bilmerket i Norge. Exlantix er et relativt nytt merke, men er et underbruk at det gigantiske kinesiske selskapet Chery Automobile.
Ifølge CarNewsChina.com er det bare BYD som eksporterer flere biler enn Chery. Selskapet er et konglomerat, og har flere bilmerker i porteføljen i tillegg til Chery. Blant annet Tiggo, Jaecoo, iCAR, Jetour, Omoda - og Exceed. Exlantix er eksportnavnet og den europeiske utgaven av Exceed.

Luftfjæring og mye utstyr
To modeller fra Exlantix er nå aktuelle for Norge gjennom importselskapet Autoisme som inngår i bilforhandleren Sandven i Bergen. SUV-en ET har vi allerede testet. Den er nok også langt mer aktuell enn sedanen ES, som vi har prøvekjørt.
Begge modellene er bygget på Cherys E0X-plattform, som er rigget for 800V-teknologi og lynrask lading. Og begge kommer med luftfjæring både foran og bak og mye utstyr.

ES kan fås med 77 eller 100 kWt-batteri der det minste batteriet under ideelle forhold skal kunne lade med 420 kW kapasitet. Det største batteriet har et potensial på 290 kW. Årsaken til de ulike tallene er at det dreier seg to forskjellige batterier, begge produsert av den kinesiske giganten CATL.
Les også: Test: Exlantix ET: Rimelig luksus-SUV som må bli bedre
Nappaskinn og treverk
Førermiljøet er bygget opp etter samme mal som mange øvrige bilmodeller fra Kina, tydelig inspirert av Tesla: Få eller ingen knapper, stor berøringsskjerm, ratt med to multifunksjonsknapper, midtkonsoll med to trådløse ladere, koppholdere og oppbevaringsrom. I Exlantix ES' interiørløsning inngår også USB-C-uttak og USB-A-uttak.

Innvendig er ES kledd med nappaskinn og forsetene har varme, ventilasjon og massasje. De byr på tilstrekkelig med elektriske justeringsmuligheter og god sittekomfort. At paneler i dørsidene og på dashbordet er av treverk løfter luksusfølelsen, mens bling-elementer trekker ned.
En akselavstand på tre meter gir oseaner av beinplass i baksetet, men den lave formen gir noe begrenset sittehøyde. Baksetepassasjerene har tilgang på egen klimakontroll og varme i setene. Et bagasjerom på 396 liter pluss 21-liters frunk innebærer at bagasjeplassen er begrenset. Da hjelper det at den trekke henger på 1500 kilo.

Lynrask, men med unoter
Vi prøvekjørte versjonen med 100 kWt batteri og 571 hestekrefter. 0-100 km/t går unna på 3,7 sekunder. Det er dermed lite å utsette på fartsressursene. Den skal være god for 200 km/t. Understellet er satt opp mot det myke, noe som kler bilen. Du kan imidlertid trykke deg frem på berøringsskjermen til en langt strammere bil uten at den blir svingenes herre på landeveien av den grunn. Til det er styrefølelsen for vag.

Det må også trykkes ganske omfattende på berøringsskjermen for å slippe å sitte i en kakofoni av varsellyder. Jeg sitter igjen med et inntrykk av at ES synes jeg er en svært uoppmerksom og uopplagt sjåfør som stadig trenger en pause.
Det finnes også andre unoter: Den adaptive cruisekontrollen virker å ha hikke, DAB-radioen faller stadig ut og den pre-innstilte stillingen av ratt og sete går ikke alltid i posisjon, men blid stående i såkalt entry-mode.
Bilen har elektriske dører som åpnes og lukkes ved å trykke på knapp. At døren lukkes automatiske ved å trykke på bremsepedalen er ganske lekkert, men vi opplever til stadighet å måtte bryte med de kraftige elmotorene til dørene for å få åpnet dem helt.


Mye av dette kan sikkert fikses med en oppdatering og importøren jobber med få å antall varsler redusert og gi føreren en knapp som slår av de varslene man har valgt bort i oppsettet. Da skal også den adaptive cruisekontrollen være bedre tilpasset norske veier før de første kundebilene skal leveres ut i desember.

Forbruk og lading
I den samme oppdateringen skal også hurtigladingen forbedres, for den holder ikke helt hva som loves i spesifikasjonene. Testbilen skal i teorien kunne lade med 290 kW, men i vår test ser vi aldri høyere tall enn 160 kW til tross for forhold som etter alle solemerker var tilnærmet optimale. Vi opplevde også et tilfelle der bil og ladestolpe tydeligvis ikke ville snakke sammen.

Exlantix ES har et oppgitt forbruk på 1,75 per mil og en rekkevidde på 610 km/t (WLTP). Etter å ha kjørt drøye 60 mil med blandet kjøring, viste kjørecomputeren et forbruk på 2,07 per mil. Det tilsvarer cirka 480 kilometer rekkevidde.
Vi Menn Bil mener:
Exlantix ES både ser ganske flott ut og interiøret med nappaskinn og treverk vekker luksusfølelsen. Som SUV-en ET føles den noe uferdig for norske forhold. Oppdateringene bør helst virke.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn