Prøvekjørt: Hyundai Ioniq 9
Syvseters budsjett-luksus for storfamilien
Over fem meter SUV med syv seter, solid rekkevidde og firehjulstrekk under 800 000 kroner: Det er mye å like ved Hyundai Ioniq 9.

506 centimeter lang, enormt med plass, både for passasjerer og bagasje, firehjulsdrift, hengervekt på 2,5 tonn og masse luksusutstyr. Med nye Hyundai Ioniq 9 er US-drømmen innen rekkevidde for flere. For bilen sender tankene til amerikanske forstads-SUV-er, og er faktisk litt større enn Hyundai Palisade.
Hyundai Norge begynner straks utleveringene av digre Ioniq 9, som er 40 centimeter lengre enn populære Ioniq 5. Den er bygget på samme plattform som konsernslektning Kia EV9, men kommer med et større batteri. 110,3 kWt nettoeffekt mot Kia-ens 99,8. Med firehjulsdrift har Ioniq 9 606 kilometer rekkevidde (WLTP), som er rundt 100 kilometer mer enn EV9 AWD.

Ioniq 9 kan også fås med kun bakhjulsdrift (fra 699 900 kroner) og 620 kilometer rekkevidde, men vi skal fokusere bilen med firehjulsdrift, som vi nylig har prøvekjørt i Norge. Med AWD koster den fra 749 900 kroner, mens dyreste versjon koster 894 700 kroner. Billigste Ioniq 9 med firehjulsdrift er dermed rimeligere enn Kia EV9s innstegsversjon med AWD.
Vi kjørte Long Range-versjonen med 313 hestekrefter og et dreiemoment på 605 Nm. Den bruker 6,7 sekunder fra null til hundre og med mellom utstyrsnivå, Premium, koster den fra 799 900 kroner.
Les også: Test: Kia EV9: Et funn for de som trenger masse plass

Lokomotiv på veien
Ioniq 9 er ikke bare diger, den er også tung, over 2,7 tonn, men et understell med aktive dempere og fint kalibrert styring gjør at den opptrer presist og bastant på veien.

Dempernes karakter justeres etter underlag og kjørestil og hydrauliske endestoppere skal forhindre slag. Demperen bak er i tillegg selvnivellerende for å redusere krengning, og bilen oppleves kontrollert i svingene selv om farten er høy. Du kan ikke selv justere karakteren på understellet, kun gassreponsen og styremotstanden.
På gjennomsnittlig norsk veistandard er Ioniq 9 en svært komfortabel bil. Det er kun når asfalten blir dårlig at man kan kjenne på savnet av luftfjæring i en slik bil. Den er utstyrt med aktiv støykansellering, men selv ikke den kan hindre noe hjulstøy når asfalten er grov.

Forbruket på versjonen vi kjørte er oppgitt til 2,04 kWt per mil, mens vi endte på 2,48 kWt per mil etter å ha kjørt 382,4 kilometer, som også inkluderte en tur opp til toppen av 1666 meter høye Tronfjell i Alvdal.
Ioniq 9 har 800-voltssystem, men Hyundai har ikke oppgitt maks hurtigladekapasitet på Ioniq 9, men sier at den kan lade 10 til 80 prosent på 24 minutter. Trolig dreier seg om rundt 240 kW, som Kia EV9.


Superrask USB-porter
Sittekomforten i forsetene er prima og justeringsmulighetene mange, noe som inkluderer sidevangene. Også rattet justeres elektrisk. Foran rattet ligger en 30 centimeter bredt instrumentpanel, Den henger sammen med en like stor infotainmentskjerm, og sammen utgjør de en buet enhet. Head up-display er standard på Premium utstyrsnivå.
Skjermenes grafikk og brukergrensesnitt er kjent fra Ioniq 5 og 6 samt Kona. Det finnes skjermer som er både raskere og har bedre oppløsning, men den er enkel å bruke og krever ikke bruksanvisning.


I tillegg til berøringsskjermen finnes et godt utvalg konvensjonelle knapper samt et touchpanel for klimakontroll. Pluss for store brytere i stedet for sveipe-funksjon for temperaturkontroll samt at rattknappene er svært brukervennlige.
Senterkonsollen har nesten 20 liter lagringsplass og kan åpnes både fra forsetene og baksetene. Rundt om i kupeen finnes seks superraske USB-C-porter på 100 watt, som kan lade både mobiltelefon og PC.

Komfort på alle rader
Bilen vi kjørte hadde utstyrsnivå Premium som omfatter masse utstyr. Blant annet Relaxation-seter foran som kan justeres ned til liggende stilling og som har fotskammel. Førersetet har massasjefunksjon og begge forsetene har varme, ventilasjon og perforert setetrekk i ekte skinn.
Også setene på andre seterad har tretrinns varme eller ventilasjon, og passasjerene har egen klimakontroll og tilgang på USB-C-porter i ryggen på forsetene. Sittekomforten er i absolutt toppklasse, blant annet grunnet en takhøyde på andre og tredje seterad på henholdsvis 104 og 100 centimeter.


Vinkelen på bakseteryggen kan justeres, og siden setene også kan skyves i lengderetning rundt 20 centimeter, er det mulig for voksne personer å bruke tredje seterad uten pinsler. En akselavstand på 313 centimeter, lengre enn Volvo EX90, gjør det mulig. Også seteryggen på bakerste rad kan justeres, sågar elektrisk.
Les også: Test: Volvo EX90: Den legger til noen takter som mange vil sette pris på
Masse plass og hengerfeste
Bagasjeplassen med alle setene i oppreist posisjon er 338 liter. Setene på andre og tredje seterad kan legges flatt ned, og gjør du det, åpenbarer det seg et lasterom på 2419 liter.

Med kun de bakerste setene lagt ned, er bagasjeplassen på rause 908 liter. Den enorme plassen gjør at Hyundai Norge jobber med å kunne tilby bilen også som varebil.
AWD-versjonen har også en frunk på 52 liter, som passer for ladekabler og spylevæske.
I tillegg kan den trekke henger på 2500 kilo. Hengerfeste koster 23 294 kroner, formidable 45 448 kroner dersom du vil ha en elektrisk innfellbar variant. Det er dyrere enn på Bentley.
Performance-utgave
Den bakhjulsdrevne versjonen har totalt 218 hestekrefter, og i tillegg til 4WD-versjonen vi kjørte, kan Ioniq 9 kan også fås i en Performance-versjon med 435 hestekrefter og 700 Nm dreiemoment. Da skal den greie 0 til 100 km/t på 5,2 sekunder.


Performance-graden fordrer øverste utstyrsnivå, Calligraphy, som ut over Premium omfatter utstyr som seter i nappaskinn, semsket taktrek og Vision Roof-glasstak med elektrisk styrt solskjerm, åpning og lukking.
Med Calligraphy kan du få Ioniq 9 med seks seter, enten med Relaxation-seter også på andre rad eller svingbare seter. Som seksseter fås bilen med skyvbar senterkonsoll som kan flyttes opptil 19 centimeter slik at passasjerene på andre rad enkelt kan få tilgang.

Vi Menn Bil mener:
Hyundai Ioniq 9 er et funn for de som trenger mye plass. De som har savnet ytterligere et elektrisk alternativ til plug in-hybriden Ford Explorer, men som er vesentlig rimeligere enn Volvo EX90. Ioniq 9 har pondus på veien og kommer med masse utstyr og komfort. Vi liker den konservative stilen med knapper samtidig som bilen er full av moderne og brukervennlige løsninger.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 46 2025