Prøvekjørt: Volvo ES90
Glir inn i Monaco som i Moss
En bakhjulsdrevet sedan er neppe det mest opplagte førstevalget i Norge, men Volvo ES90 varter opp med folkelig luksus som besnærer.

Gatene er trange, trafikken intens, fotgjengere kommer ut av intet, det finnes en drøss av millionbiler man ikke vil støte borti, og mopedene kjører som om de har sitt eget Monaco Grand Prix hver dag.
Da inngir det faktisk litt trygghet at den fem meter lange bilen vi kjører trolig er blant de mest observante på veiene i Monaco. Det sørger et sinnrikt nettverk av sensorkameraer, radarer, ultrasoniske sensorer og Lidar for. Volvo er opptatt av trygghet og kollisjonssikkerhet, nye ES90 er intet unntak.
Kommandosentralen i det avanserte sikkerhetssystemet dirigeres av en DRIVE AGX Orin-styringsenhet fra Nvidia som kan operere 500 billioner operasjoner per sekund. Likevel er det ikke slik at det piper og uler konstant fra elektroniske assistenter i alarmberedskap.

– Elektronikken skal ikke være et forstyrrende element, men opptre i bakgrunnen og gripe inn ved behov, sier Thomas Broberg, senior advisor for sikkerhet i Volvo.
Les også: Førsteinntrykk: Volvo ES90: Den kraftigste Volvo-en noen sinne.
Først med bakhjulsdrift
Har du hørt «software» og «Volvo» i en og samme setning de seneste årene, har det ofte vært ensbetydende med trøbbel, men med ES90 skal barnesykdommene være historie. Dette er ingen friskmelding, men i løpet av de få timene vi kjørte ES90 fikk vi ikke en eneste feilmelding.

Det har ikke alltid vært tilfelle med EX90, som ES90 deler plattform med. Dermed har ES90 ganske høy bakkeklaring, rundt 18 centimeter med luftfjæring, slik bilen vi prøvekjørte hadde.
Den hadde også kun trekk på bakhjulene. ES90 kommer med firehjulsdrift senere, men den var ikke tilgjengelig på prøvekjøringen i Sør-Frankrike. Vi fokuserer derfor 2WD-utgaven, som kommer med et 88 kWt batteri - anvendelig kapasitet - opptil 700 kilometer rekkevidde, 800V-system og 310 kW hurtigladekapasitet.

ES90 kan fås med konvensjonell fjæring, men vi kjørte en topputstyrt Ultra-utgave med aktiv luftfjæring med to kamre. Det er denne versjonen som kommer til å selge i Norge. Et nisjeprodukt som dette kjøpes ikke i budsjettversjon, i hvert fall ikke i Norge.
Den har to kjøremodus, standard og offroad. Du kan justere styring og understell i myk eller stram, som gir merkbar forskjell på understellets karakter.

I firm blir det for stramt når ujevnhetene blir mange. I soft er den store Volvo-en meget komfortabel, og fra forsetet, men særlig baksetet, får man limousin-følelsen hele veien.
Les også: Test: Volvo EX90: Den legger til noen takter som mange vil sette pris på
Brukervennlig
Sittekomforten i forsetene med nappaskinn er helt prima. Det finnes plenty av elektrisk justeringsmonn og pluss for at sitteputen kan forlenges.
Vi liker som regel at det er noen knapper for de mest brukte funksjonene, men berøringsskjermen har et så brukervennlig grensesnitt at savnet dempes. Men et lydvolumhjul er beholdt sammen med to knapper for bytte av kanal/spor. Dessuten har innstillingen av luftventilene god, gammeldags, manuell betjening.
Overflatene består av trepaneler og myke flater trukket kunststoffmaterialet Nordico, som Volvo har utviklet selv. Det føles som skinn, men er laget av blant annet resirkulerte plastikkflasker.
Også innvendig deler ES90 mye med EX90, men senterkonsollen har noen annen utforming. Oppsettet på den høydestilte og 37 centimeter brede berøringsskjermen er logisk disponert.

Grafikken er meget skarp og klar, og Android Automotive og Google i bunn sikrer intuitiv betjening. En Snapdragon-prosessor fra Qualcomm sørger for tilstrekkelig prosessorkraft.
Et 23 centimeter bredt instrumentpanelet foran rattet serverer den viktigste informasjonen, og kan også disponeres til ruteguide. En liten skuffelse er den spartanske visningen til head up-displayet som gir navi-hjelp i sin aller enkleste form. Vi kjørte nylig Citroën C5 Aircross som hadde langt bedre HUD.
Les også: Prøvekjørt: Citroën C5 Aircross: Deilig komfort og et interiør med innslag av burgundervin
Ankepunkt
Den adaptive cruisekontrollen fungerer fint, og du kan enkelt velge med eller uten styrekontroll. Avstandskontrollen har tre trinn, men det er ikke helt optimalt at den må justeres i berøringsskjermen og ikke på rattet slik vanlig er.


Et annen innvending er sikten gjennom bakvinduet som er nærmest ikke-eksisterende dersom baksetets midtdel er i oppreist posisjon. ES90 kan imidlertid leveres med digitalt bakspeil til 16 750 kroner ekstra som eliminerer siktutfordringen bakover.
Les også: Volvo XC90: Gjorde spådommene til skamme
Kan trekke henger
En akselavstand på 310 centimeter samt bakseter med seterygg som kan justeres elektrisk gir baksetekomfort i toppklasse. Beinplassen er gigantisk, men et høyt gulv står litt i veien for maks komfort. Baksetene har både varme og ventilasjon og ryggen er tredelt med digert armlene.

Selv om ES90 signaliserer luksus og komfort, så er de praktiske egenskapene ivaretatt. 424 liters bagasjerom er riktig nok ikke gigantisk. Det er 80 liter mindre enn i S90 og omtrent som Nissan Leaf - og Bentley Flying Spur.
Baksetene har imidlertid 40:20:40-splitt, noe som innebærer at de kan legges ned individuelt. Med seteryggen nede øker lastevolumet til 1256 liter. I tillegg finnes en 22-liters frunk til spylervæske og ladekabler.

Med firehjulsdrift kan ES90 trekke to tonn, mens du må nøye deg med maks 1600 kilo med bakhjulsdrift. Elektriske innfellbart hengerfeste koster 17 000 kroner ekstra.
Les også: Prøvekjørt: Polestar 3: Briljerer på særlig ett område
Heftig anlegg
ES90 skal være den mest stillegående bilen som Volvo noensinne har laget og på de fine veiene i Sør-Frankrike er det vanskelig å utfordre påstanden. Bilen kommer standard med 20-tommers felger, men bilen vi kjørte hadde 22-tommere, som ikke greide å bryte stillheten.

Skulle det bli for stille for din smak, så finnes det tre alternative lydsystemer å velge blant der crème de la crème er et 1610 watts Bowers & Wilkins-lydsystem med 25 separate høyttalere fordelt i kupeen, inkludert i hodestøtter og taket. Systemet kommer med Dolby Atmos og et Abbey Road-modus, som gjenskaper lyden fra Londons legendariske musikkstudio.
Les også: Polestar 5: Tenk å kjøre bort hageavfall med denne

Vi Menn Bil mener:
Volvo ES90 virker ganske kraftig rettet mot et kinesisk publikum og er ikke den mest opplagte norgesbilen. Men det er på alle måter en flott bil som gir muligheten til å eie noe som ikke alle andre har, samtidig som den er noe så folkekjært som en Volvo.
Vi gjør oppmerksom på at artikkelforfatteren er fra Moss
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 54 2025