Prøvekjørt: Volvo ES90

Glir inn i Monaco som i Moss

En bakhjulsdrevet sedan er neppe det mest opplagte førstevalget i Norge, men Volvo ES90 varter opp med folkelig luksus som besnærer. 

STILIG: Det er naturlig å trekke paralleller til 496 centimeter lange S90, men ES90 er mer høyreist og muskuløs. Den er rundt 10 centimeter høyere, har nesten tre centimeter høyere bakkeklaring.
Publisert

Gatene er trange, trafikken intens, fotgjengere kommer ut av intet, det finnes en drøss av millionbiler man ikke vil støte borti, og mopedene kjører som om de har sitt eget Monaco Grand Prix hver dag.

Da inngir det faktisk litt trygghet at den fem meter lange bilen vi kjører trolig er blant de mest observante på veiene i Monaco. Det sørger et sinnrikt nettverk av sensorkameraer, radarer, ultrasoniske sensorer og Lidar for. Volvo er opptatt av trygghet og kollisjonssikkerhet, nye ES90 er intet unntak.

Kommandosentralen i det avanserte sikkerhetssystemet dirigeres av en DRIVE AGX Orin-styringsenhet fra Nvidia som kan operere 500 billioner operasjoner per sekund. Likevel er det ikke slik at det piper og uler konstant fra elektroniske assistenter i alarmberedskap.

MYE UTSTYR: Varme i ratt og forseter, elektrisk justerbare forseter, varmepumpe, klimaanlegg med fire soner, LED-hovedlys og adaptiv cruisekontroll er standard på alle utstyrsnivåer. 

– Elektronikken skal ikke være et forstyrrende element, men opptre i bakgrunnen og gripe inn ved behov, sier Thomas Broberg, senior advisor for sikkerhet i Volvo.

Les også: Førsteinntrykk: Volvo ES90: Den kraftigste Volvo-en noen sinne. 

Først med bakhjulsdrift

Har du hørt «software» og «Volvo» i en og samme setning de seneste årene, har det ofte vært ensbetydende med trøbbel, men med ES90 skal barnesykdommene være historie. Dette er ingen friskmelding, men i løpet av de få timene vi kjørte ES90 fikk vi ikke en eneste feilmelding.

BEHAGELIG: Meget komfortable skinnseter. Den brukervennlige berøringsskjermen oppveier savnet av knapper. 

Det har ikke alltid vært tilfelle med EX90, som ES90 deler plattform med. Dermed har ES90 ganske høy bakkeklaring, rundt 18 centimeter med luftfjæring, slik bilen vi prøvekjørte hadde. 

Den hadde også kun trekk på bakhjulene. ES90 kommer med firehjulsdrift senere, men den var ikke tilgjengelig på prøvekjøringen i Sør-Frankrike. Vi fokuserer derfor 2WD-utgaven, som kommer med et 88 kWt batteri - anvendelig kapasitet - opptil 700 kilometer rekkevidde, 800V-system og 310 kW hurtigladekapasitet. 

MASSE PLASS: I baksetet får man virkelig limousin-følelsen. 

ES90 kan fås med konvensjonell fjæring, men vi kjørte en topputstyrt Ultra-utgave med aktiv luftfjæring med to kamre. Det er denne versjonen som kommer til å selge i Norge. Et nisjeprodukt som dette kjøpes ikke i budsjettversjon, i hvert fall ikke i Norge.

Den har to kjøremodus, standard og offroad. Du kan justere styring og understell i myk eller stram, som gir merkbar forskjell på understellets karakter.

KROM: I Mulberry Red kommer ES90 med kromdetaljer utvendig. 20-tommers felger er standard. Testbilen hadde 22-tommere. 

I firm blir det for stramt når ujevnhetene blir mange. I soft er den store Volvo-en meget komfortabel, og fra forsetet, men særlig baksetet, får man limousin-følelsen hele veien. 

Les ogsåTest: Volvo EX90: Den legger til noen takter som mange vil sette pris på

Brukervennlig

Sittekomforten i forsetene med nappaskinn er helt prima. Det finnes plenty av elektrisk justeringsmonn og pluss for at sitteputen kan forlenges. 

Vi liker som regel at det er noen knapper for de mest brukte funksjonene, men berøringsskjermen har et så brukervennlig grensesnitt at savnet dempes. Men et lydvolumhjul er beholdt sammen med to knapper for bytte av kanal/spor. Dessuten har innstillingen av luftventilene god, gammeldags, manuell betjening. 

Overflatene består av trepaneler og myke flater trukket kunststoffmaterialet Nordico, som Volvo har utviklet selv. Det føles som skinn, men er laget av blant annet resirkulerte plastikkflasker.

Også innvendig deler ES90 mye med EX90, men senterkonsollen har noen annen utforming. Oppsettet på den høydestilte og 37 centimeter brede berøringsskjermen er logisk disponert.

MONACOS GATER: Super kartvisning i instrumentpanelet. 

Grafikken er meget skarp og klar, og Android Automotive og Google i bunn sikrer intuitiv betjening. En Snapdragon-prosessor fra Qualcomm sørger for tilstrekkelig prosessorkraft. 

Et 23 centimeter bredt instrumentpanelet foran rattet serverer den viktigste informasjonen, og kan også disponeres til ruteguide. En liten skuffelse er den spartanske visningen til head up-displayet som gir navi-hjelp i sin aller enkleste form. Vi kjørte nylig Citroën C5 Aircross som hadde langt bedre HUD.

Les også: Prøvekjørt: Citroën C5 Aircross: Deilig komfort og et interiør med innslag av burgundervin

Ankepunkt

Den adaptive cruisekontrollen fungerer fint, og du kan enkelt velge med eller uten styrekontroll. Avstandskontrollen har tre trinn, men det er ikke helt optimalt at den må justeres i berøringsskjermen og ikke på rattet slik vanlig er. 

FROSTET: ES90 kommer også med panoramatak med UV-beskyttelse på opptil 99,9 prosent, ifølge Volvo. Velger man versjonen i elektrokrom, kan glasset dimmes. Dette er standard på Ultra. 
BEGRENSET: Siktene bakover er meget begrenset med midtsetet i oppreist posisjon. Bilen kan imidlertid fås med digitalt bakspeil. 

Et annen innvending er sikten gjennom bakvinduet som er nærmest ikke-eksisterende dersom baksetets midtdel er i oppreist posisjon. ES90 kan imidlertid leveres med digitalt bakspeil til 16 750 kroner ekstra som eliminerer siktutfordringen bakover.

Les ogsåVolvo XC90: Gjorde spådommene til skamme

Kan trekke henger

En akselavstand på 310 centimeter samt bakseter med seterygg som kan justeres elektrisk gir baksetekomfort i toppklasse. Beinplassen er gigantisk, men et høyt gulv står litt i veien for maks komfort. Baksetene har både varme og ventilasjon og ryggen er tredelt med digert armlene.

FRUNK: Motorstopp? Nei, skal bare sjekke frunken på 22 liter. 

Selv om ES90 signaliserer luksus og komfort, så er de praktiske egenskapene ivaretatt. 424 liters bagasjerom er riktig nok ikke gigantisk. Det er 80 liter mindre enn i S90 og omtrent som Nissan Leaf - og Bentley Flying Spur.

Baksetene har imidlertid 40:20:40-splitt, noe som innebærer at de kan legges ned individuelt. Med  seteryggen nede øker lastevolumet til 1256 liter. I tillegg finnes en 22-liters frunk til spylervæske og ladekabler. 

PLASS: Her er det plass til 424 liter. 

Med firehjulsdrift kan ES90 trekke to tonn, mens du må nøye deg med maks 1600 kilo med bakhjulsdrift. Elektriske innfellbart hengerfeste koster 17 000 kroner ekstra. 

Les også: Prøvekjørt: Polestar 3: Briljerer på særlig ett område

Heftig anlegg

ES90 skal være den mest stillegående bilen som Volvo noensinne har laget og på de fine veiene i Sør-Frankrike er det vanskelig å utfordre påstanden. Bilen kommer standard med 20-tommers felger, men bilen vi kjørte hadde 22-tommere, som ikke greide å bryte stillheten.

NESTE ÅR: ES90 med bakhjulsdrift er ventet til Norge i løpet av første kvartal 2026. 

Skulle det bli for stille for din smak, så finnes det tre alternative lydsystemer å velge blant der crème de la crème er et 1610 watts Bowers & Wilkins-lydsystem med 25 separate høyttalere fordelt i kupeen, inkludert i hodestøtter og taket. Systemet kommer med Dolby Atmos og et Abbey Road-modus, som gjenskaper lyden fra Londons legendariske musikkstudio.  

Les også: Polestar 5: Tenk å kjøre bort hageavfall med denne

SÆREGEN KARAKTER: ES90 er bygget på samme base som EX90 og Polestar3. Det betyr at også ES90 har ganske høy bakkeklaring, opptil 18 centimeter med luftfjæring. Det gir sedanen en særegen karakter som gjør at den virkelig skiller seg ut, godt hjulpet av digre hjul. Designet er vellykket, men «taxiskiltet» over frontruten, som skjuler lidar, er noe skjemmende.

Vi Menn Bil mener:

Volvo ES90 virker ganske kraftig rettet mot et kinesisk publikum og er ikke den mest opplagte norgesbilen. Men det er på alle måter en flott bil som gir muligheten til å eie noe som ikke alle andre har, samtidig som den er noe så folkekjært som en Volvo. 

Vi gjør oppmerksom på at artikkelforfatteren er fra Moss

Tekniske data

Bilmodell Volvo ES90

Versjon: Single Motor Twin Motor Performance

Motor: EL 2xEL

Maks effekt, kW/hk: 245/333 500/680

Dreiemoment, Nm: 480 870

Egenvekt, kg:  2335-2535 2410-2610

Lengde/bredde/høyde, cm: 500/194/155 500/194/155

Akselavstand, cm: 310 310

Bakkeklaring, cm: 18 18

Vadedybde, cm: 25 25

Bagasjerom, liter: 424 -1256 424 -1256

Frunk, liter: 22 22

Tilhengervekt, kg: 1600 2000

Taklast, kg: 75 75

Standard dekkdimensjon:  F: 245/50R20 B: 275/45R20  F: 245/50R20 B: 275/45R20

Batterikapasitet, kWh, brutto/netto: 88/92 106/102

Maks Rekkevidde, WLTP km: 651 700

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,6 1,71

Maks ladehastighet DC: 310 350

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,6 4,0

Toppfart, km/t: 180 180

Pris fra, kr: 659 900 919 900

Tre versjoner:

Volvo ES90 kommer i tre versjoner: Single Motor med bakhjulstrekk med opptil 651 km rekkevidde og 333 hk. Twin Motor med 4WD, opptil 700 km rekkevidde og 449 hk, og Twin Motor Performance med 4WD, opptil 700 km rekkevidde og 680 hk. Prisene spenner fra 659 900 til 919 900 kroner.  De første bilene (Single Motor) ankomme Norge trolig i første kvartal 2026. Twin Motor og Twin Motor Performance er ventet til Norge i andre eller tredje kvartal 2026.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 54 2025