Nyhet: Polestar 5

Tenk å kjøre bort hageavfall med denne

Lav, lang og lynrask. Polestar 5 varter opp med enorme ytelser og 1800 kilo hengervekt. 

LIMT SAMMEN: Polestar 5 er bygget på en plattform i limt aluminiumsstruktur, med egenutviklet motor og 800V-arkitektur som leverer opptil 650 kW og 1015 Nm.
Publisert Sist oppdatert

En prototype på bilen dukket opp på Goodwood Festival of Speed i Storbritannia i 2022, og nå er det endelig klart for det luksuriøse fartsmonsteret Polestar 5 Grand Tourer, som nevnes som en konkurrent til Porsche Taycan Turbo S. 

Polestar Norge har startet salget av bilen som kommer i to versjoner, begge med firehjulsdrift: Dual motor-utgaven har en startpris på 1 259 000 kroner, mens Performance-versjonen koster fra 1 528 000 kroner.

Begge kommer med et NMC-batteri på 106 kWt anvendelig kapasitet (112 kWt brutto), 800V-system og opptil 350 kW ladefart. Rekkevidden er oppgitt til 670 kilometer for Dual Motor, mens Performance-utgaven har 565 kilometer oppgitt. Den reduserte rekkevidden skyldes ytelsene, for der Dual Motor leverer formidable ytelser som 748 hestekrefter og 812 Nm, så kan Performance-versjonen vise til vanvittige 884 hestekrefter og et dreiemoment på 1015 Nm.

Null til hundre skal den greie på 3,2 sekunder. Dual Motor-utgaven gjør sprinten på 3,9 sekunder, som heller ikke er direkte tregt for en bil med en egenvekt rundt 2,5 tonn. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. 

GRAND TOURER: Bilen er over fem meter lang og 142 centimeter høy. 

Recaro og nappaskinn

Forsetene i Polestar 5 er utviklet i samarbeid med Recaro, og kombinerer lav sittestilling med markert sidestøtte og typisk svensk komfort, ifølge Polestar. Standardsetene er trukket i kunstsoffet Charcoal MicroTech, men bilen kan leveres med Bridge of Weir nappaskinn i Charcoal eller Zinc. Nappaskinn koster fra 75 000 kroner ekstra. I tillegg til oppvarming og elektrisk justering har setene også ventilasjon og massasjefunksjon.

UTEN BAKRUTE: Bakruten er droppet for å kunne strekke taket lenger bakover og med det oppnå bedre takhøyde i baksetet. Sikten bakover besørges kamera og digitalt sladrespeil. 

Betjeningen minner om Polestar 3. Essensiell kjøreinformasjon vises på et 23 centimeter bredt display som er festet til rattstammen. I tillegg har bilen head up-display med 24 centimeters bilde.

Les også:  Prøvekjørt: Polestar 3: Briljerer på særlig ett område

Senterkonsollen er lav og inneholder et låsbart oppbevaringsrom, koppholdere og et stort hjul for volumkontroll. Over konsollen sitter en vertikal, 37 centimeter bred berøringsskjerm som har Polestars Android Automotive-operativsystem med Google i bunn. 

SKINN: Bilen kan fås med nappaskinn. 

Lydsystemet leveres enten som Polestar High Performance Audio med ti høyttalere, eller som et Bowers & Wilkins-anlegg med 21 høyttalere, inkludert Tweeter-on-Top-teknologi og 1680 watt forsterkereffekt. 

Digert panoramatak

Den 509 centimeter lange bilen har en akselavstand på 305 centimeter, noe som borger for enorm beinplass i baksetet. Som Polestar 4 er bakruten droppet. Det innebærer at takstrukturen er flyttet bak passasjerenes hoder, noe som skal gi god takhøyde i den 142 centimeter høye bilen. 

Polestar 5 har dessuten et digert panoramaglasstak, det største i en Polestar hittil. Det er litt over to meter langt og 1,25 meter bredt, og bidrar til ekstra romfølelse i baksetet. 

TO PLUSS EN: Den digre konsollen i baksetet kan vippes opp for å frigjøre et midtsete. 

Bilen er i utgangspunktet utformet som en fireseter, og passasjerene i baksetet kan styre både eget klimaanlegg, setevarme, ventilasjon og massasje når armlenet er nede. Baksetene er formet i samme stil som Recaro-forsetene og kan lenes bakover individuelt for bedre komfort. 

Når armlenet løftes, frigjøres en femte sitteplass i en forskjøvet løsning som gir mer skulderplass og gjør bilen til en praktisk femseter, ifølge Polestar. 

TO VERSJONER: Polestar har åpnet for bestilling av bilen. Levering blir trolig februar-mars neste år. 

Kan trekke henger

Bagasjerommet på 365 liter er ikke like imponerende. Det øker imidlertid til 1128 liter dersom baksetene felles ned, og bilen har i tillegg en frunk på 62 liter. Det er kanskje naturlig å tenke at en bil som dette ikke kan trekke henger, men det kan den, sågar 1800 kilo. Semielektrisk hengerfeste koster 20 000 kroner ekstra. 

GOODWOOD: En prototype på Polestar 5 dukket opp på Goodwood Festival of Speed i 2022. 

Aktive dempere

Polestar 5 har ikke luftfjæring, men benytter støtdempere med interne returfjærer fra kinesiske BWI som er en stor leverandør av bremse- og fjæringssystemer. Performance-versjonen har MagnaRide aktive dempere som kan reagere på tre millisekunder takket være magnetoreologisk væske.

Sammen med 51/49 vektfordeling bør det gi solide kjøreegenskaper, som kjennetegner de andre Polestar-modellene. Brembo-bremser og skreddersydde Michelin-dekk i dimensjonen 20, 21 eller 22 tommer kompletterer det hele.

TEKNISKE DATA

Polestar 5 Grand Tourer Performance

Motor:  2xEL

Effekt,  kW/hk: 659/884

Dreiemoment, Nm: 1015

Egenvekt, kg: 2465-2503 

Lengde/bredde/høyde, cm: 509/202/142

Akselavstand, cm:  305

Bakkeklaring, cm: Foran: 15,3 Bak: 14,7 

Bagasjerom, liter: 365-1128

Frunk, liter: 62

Tilhengervekt, kg:  1800

Standard dekkdimensjon: Foran: 255/40R21 Bak: 295/35R21

Batterikapasitet, kWh, netto: 106

Maks, hurtiglading (DC), kW: 350

DC-lading, 10–80 %, min: 22

Maks rekkevidde, WLTP km: 565

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,09

0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,2

Toppfart, km/t:  250

Pris fra, kr:  1 528 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn