Prøvekjørt: Citroën C5 Aircross
Med et hint av vin
Nye Citroën C5 Aircross kan skryte av deilig komfort og et interiør med innslag av burgundervin.

Det er blitt obligatorisk for bilprodusentene å fremheve bruk av resirkulerte materialer når nye biler presenteres. Det dreier seg som oftest om gjenbruk av produkter som fiskegarn og plastflasker.
I nye Citroën C5 Aircross har man også benyttet gamle vinstokker fra Bourgogne i fremstillingen av plastinteriøret. Rester av vinstokkene synes som mørke pigmenter i det lyse plastmaterialet i dørlommene og rommet under senterkonsollen.
Mykere linje
Og like sikkert som at Bourgogne er et av Frankrikes meste kjente vindistrikt, er det at en Citroën har myk komfort. Elektriske C5 Aircross er det nye flaggskipet til den franske produsenten, og prøvekjøringen av bilen demonstrerer at Citroën er tro mot tradisjonen. Den er en myk og svært komfortabel kjøreopplevelse.
Så myk at den ikke helt er med på notene når vi setter den i sportsmodus og forsøker å teste grensene på svingete veier på Mallorca, der prøvekjøringen fant sted. Sportsmoduset innebærer noe raskere gassrespons, men heller ikke akselerasjonen, bremsene eller styringen tyder på sportsgener i C5 Aircross.

Der konsernslektninger på samme plattform sikter mot noe skarpere kjøreegenskaper, så har Citroën lagt seg på en myk linje. Det synes vi er helt fint. Noen sports-SUV er den altså ikke til tross for at dempingen er avledet av Citroëns rally-satsing og der ikke helt ukjente Mads Østberg har bidratt i utviklingen.
Les også: Test: Peugeot E-5008 4x4: På sentrale områder er den blant de aller beste
Bremser bevegelsen
Det handler om fjæringssystemet Progressive Hydraulic Cushions, som ble introdusert med første generasjon C5 Aircross i 2017. Der konvensjonelle fjæringssystemer består av en støtdemper, en fjær og en mekanisk endestopper, består Citroën-demperne av to hydrauliske endestopper foran og én bak. Hensikten er å bremse bevegelsen slik at man unngår kantete stopp- og sprettebevegelser.

Dette er et rimeligere og langt mindre avansert dempersystem enn den hydropneumatiske dempingen som Citroën har vært kjent for, men det fungerer etter hensikten.
Les også: Test: Peugeot E-3008 GT: Solid rekkevidde i sporty innpakning
Ventilasjon og justerbar sidestøtte
Komforten kompletteres av meget bekvemme og godt polstrede forseter, som med rett utstyrsnivå og ekstrapakke kan fås med både varme og ventilasjon samt massasje. Ratt og forseter med varme er standard. Forsetene kan fås med 10-veis elektrisk justering. Elektrisk justerbare sidevanger er også mulig og øker komfortpotensialet ytterligere.

Vi skulle gjerne hatt muligheten til å forlenge sitteputen. En fordel med manuelt justerbart forsete er at det synes å kunne justeres lavere enn det elektriske. Det finnes tross alt de som liker på å sitte lavt i SUV-en.
Interiøret kan ikke fås med skinn og setene er trukket i en blanding av stoff og skinnimitasjon. Dørpaneler og deler av dashbordet er kledd i et skumplast-aktig materiale produsert av resirkulerte materialer. Rattet er tykt og godt og holde i og er kledd med kunstig skinn.
Les også: Test: Opel Grandland Electric GS: Endelig en stor Opel med solide familiebil-kvaliteter

Mye bedre skjermer
Som så mange andre biler er Citroën-en utstyrt med rattknapper i blank plast, men de er store og brukervennlige. Rattet er også utstyrt med like brukervennlige hendler for justering av bremsekraft-regenerering, som har tre trinn.
Foran rattet ligger et 25 centimeter bredt instrumentpanel som kan kompletteres med head up-display. Citroën har fått kritikk for blass og gammelmodig grafikk, men det er ikke tilfelle i C5 Aircross.
Grafikken er skarp og klar, og det gjelder også den ganske store head up-visningen. Pluss for at du kan få kartvisningen fra egen telefon (type Google Maps via Apple CarPlay) i head up-displayet og instrumentpanelet.
Bilens eget navigasjonssystem kan legge opp ruten med ladepunkter underveis og forhåndsvarme batteriet ved lave temperaturer. I tillegg kan tempereringen av batteriet aktiveres via berøringsskjermen dersom man ikke vil bruke navigasjonen.

Klar og fargesterk grafikk gjelder også den 33 centimeter brede og vertikale berøringsskjermen, som er den største blant Stellantis-modellene. Ikke bare er grafikken mye klarere og med tydeligere kontraster enn tidligere, den er også mye raskere takket være en Qualcomm Snapdragon-prosesseor.
Skjermen er enkel i bruk og har store ikoner. Rett under skjermen finnes berøringsknapper for klima. En kul detalj er gummihjulet med spor for justering av lydvolumet.

Chevron-pyntet plast
Berøringsskjermen glir sømløst over i en høy senterkonsoll som er utstyrt med girvelger, bryter for de tre kjøreprogrammene (øko, normal og sport), elektronisk håndbrekk, trådløs ladeplate med sklisikker matte og en koppholder.


To koppholdere finnes også i rommet under konsollen, noe som ikke er verdens mest praktiske løsning. Her finnes også to USB-C-kontakter og 12V-uttak.
Overflaten på senterkonsollen er i blank, svart plast, som er svært vanlig i mange biler, også langt dyrere modeller enn C5 Aircross. Vi har ikke sansen for denne type materiale, men plasten er i det minste pyntet med chevron-symboler som gjør det litt mer tiltalende. Trolig kan det også bidra til å kamuflere ripemerker som slike plastoverflater er mottakelige for.
Topp baksetekomfort
Blant høydepunktene i C5 Aircross er baksetekomforten. Den har like stor beinplass i baksetet som den 481 centimeter lange plug in-hybriden C5 X, som gikk ut av produksjon tidligere i år.

I tillegg er det mulig for en voksen person å få lårene helt nedpå sitteputen, noe som ikke alltid er tilfelle i elbiler på grunn av batteripakkens plassering og påfølgende høyt gulv.
I forrige C5 Aircross kunne baksetene justeres i lengderetning, men det er ikke blitt med videre. Derimot kan vinkelen på seteryggen reguleres manuelt med et justeringsmonn på 21 til 33 grader.
Stort bagasjerom
Bagasjerommet er på rause 565 liter, som øker til 1668 med bakseteryggen felt ned. Den har 40:20:40-splitt, noe som innebærer at midtdelen kan felles ned individuelt.

Smart dersom man må laste ski og staver innendørs. Gulvplaten i bagasjerommet kan justeres i trinn. Frunk er det ikke gjort plass til, men bilen kan trekke henger på 1250 kilo og laste 80 kilo på taket.
Snart i Norge

Citroën C5 Aircross produseres i Rennes i Frankrike, og de første bilene er ventet til Norge om noen uker. I første omgang handler det om en Comfort Range-versjon med 73 kWt-batteri (anvendelig kapasitet), 210 hestekrefter og en rekkevidde opptil 524 kilometer.
Mens andre kompakt-SUVer fra Stellantis på samme plattformen som Citroën-en fås med firehjulsdrift, som Peugeot E-3008/E-5008, Opel Grandland Electric og Jeep Compass, så fås C5 Aircross utelukkende med trekk på forhjulene.
I løpet av første kvartal neste år kommer også en Long Range-versjon med 97 kWt batteri og 680 kilometer rekkevidde. Den kan trekke litt tyngre henger, totalt 1350 kilo.
Begge modellene tilbyr hurtiglading med opptil 160 kW og potensielt 20 til 80 prosent på 27 minutter. En 11 kW ombordlader er standard, og fra 2026 kan modellen også leveres med en 22 kW trefase-lader for enda raskere hjemmelading.

Vi Menn Bil mener:
Vi synes Citroën har lykkes godt med designet. Den fine lyssignaturen foran er gjenkjennelige fra de andre, nye familiebilene fra Citroën. Den har fått et distinkt eksteriørdesign, som blant annet inkluderer baklys med vinger og store hjulbuer med kvadratisk preg. Med firehjulsdrift hadde Citroën C5 Aircross truffet blink i Norge, men den kommer kun med trekk på forhjulene. Citroën Norge sikter seg imidlertid inn på en startpris rundt 350 000 kroner, noe som innebærer mye bil for pengene. Trolig vil prisen på en Long Range-utgave med mye utstyr ligge rundt 450 000 kroner.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn