KLASSIKER: 1961 Volvo 210: 

Sondre (21) eier et 64 år gammelt Volvo-ikon: - Jeg er glad i gammelbil

Volvo Duett var et vanlig syn i Norge på 50- og 60-tallet. Fortsatt har den høy status, men vi vet ikke om så mange unge som elsker Duett. Men det gjør 21 år gamle Sondre Lingjærde. Hans 1961-modell holder dessuten svært høy standard. Trolig landets fineste? 

UNGDOMSBILEN: Allerede som 18-åring ble Sondre eier av sin Volvo Duett. Etter en omfattende restaurering er bilen nå finere enn den var som ny.  
Publisert Sist oppdatert

Volvo var opprinnelig ikke en bil for folk flest. Produktene var veldig USA-inspirerte og allerede i 1929, to år etter Volvo ÖV4 rullet ut av fabrikken, kom den første Volvoen med sekssylindret motor. Under hele 1930-tallet produserte man store personbiler med sekssylindrede motorer, og taxi-markedet ble viktig for Volvo.

Men noen bil for vanlige folk var det ikke. Det kom først med Volvo PV444. Der tok den svenske produsenten et viktig steg i retning av mindre og mer folkelige biler.

Duetts spede begynnelse

Volvo hadde alltid levert separate chassiser til kunder som ville lage sine egne karosserier, for eksempel pickuper, større skapbiler og ambulanser.

SONDRES DUETT: Volvo Duett ble lansert i 1953 og introduserte på sett og vis en æra med Volvo stasjonsvogn. Det er litt trist å tenke på at Volvo ikke lenger selger stasjonsvogn i Norge. 

Men PV444 hadde selvbærende karosseri og det var dermed ingen ramme på bilen som man kunne bygge noe på. Da kunne de bare tilby chassiser av Volvo PV60 og PV800-serien, men den var litt i største laget for mindre pickuper og varevogner.

Det kom derfor snart ønsker om nettopp det og Volvo tok fram en chassis-variant med betegnelsen 445.

Den hadde samme akselavstand som PV444 og det meste av teknikken var også identisk bortsett fra opphenget bak, en endret bakakselutveksling og at bensintanken ble plassert på innsiden av rammevangen på venstre side. 

FØRSTEPLASS: Målet for restaureringen var å delta på landstreffet til Norsk PV Klubb i august 2023, noe de så vidt klarte. Sondre tok første­plassen med sin utrolig flotte Volvo P210A Duett fra 1961. 

Modellen ble vist fram i 1949 som en ren chassisvariant med betegnelsen 445. Duetten var på en måte født, selv om det var andre som leverte karosseri/påbygg. Blant de største var svenske Grantorpets Industrier og Valbo Karosserifabrik, men også Norsk Automobilfabrik A/S på Kambo, lagde noen pickuper. Det ble også bygget noen vakre cabrioletutgaver av PV445.

Ble en stor suksess

I 1953 kom så Volvo med sitt eget karosseri på PV445 og de tok i bruk betegnelsen «Duett». Navnet var valgt fordi det var snakk om to biler i en; en varebil for arbeid og en personbil for fritid. At Volvo kom med sin egen komplette modell dempet interessen for å bygge på chassisene av eksterne.

PROSESS: Selv om utgangspunktet ikke var så aller verst ble hele bilen plukket ned i molekyler og restaurert fra bunnen av. B16-motoren måtte vike for en sterkere B18-motor. Lakken er det Borgersen Billakkering i Oslo som har stått for. 

Duetten skulle bli en stor suksess, ikke minst hos offentlige etater (I Norge hos blant annet Televerket, Posten, NSB og NAF), og da den siste rullet ut av samlebåndet i 1969 het modellen egentlig P210.

Totalt ble det produsert over 90 000 eksemplarer i løpet av de 16 årene Duett var i produksjon. Etterkommeren Volvo 145 Express oppnådde ikke den samme populariteten.  

INNVENDIG: Duetten er like fin innvendig som utvendig. 

Volvo-familie

På Kjeller bor familien Lingjærde. Far i huset, Tore Lingjærde, har en strøken Volvo PV444 fra 1951. Nå er også sønnen Sondre (21) i besittelse av en Volvo-klassiker: En 1961 Volvo 210 A. 

– Jeg har alltid hatt kjennskap til PV og Duett, og har hatt lyst på en Duett så langt jeg kan huske tilbake. Den var avbildet på en plakat med Volvo PV og Duett, som Erland Dilling har tegnet. Den plakaten hang på rommet mitt, forteller Sondre Lingjærde. 

FELLESPROSJEKT: Pappa Tore har stått for restaureringen med god hjelp av sønnen Sondre. 

Jakten på en egnet bil startet opp. Han ville ha en Volvo Duett som sin første bil. Han og faren trålte nettannonser og var å så på flere biler, uten at det ble handel. Det endte med at de fant en bil i Narvik som de kjøpte over telefonen. Planen var å kjøre den hjem til Kjeller, men de valgte i steder å få den transportert med tog til Drammen. 

– Jeg tok det tekniske og bilen ble så brukt av Sondre på høsten i 2022, med ferskt førerkort i lomma.

Premiert med førsteplass

I løpet av vinteren, våren og sommeren i 2023 gikk familien skikkelig til verks. Duetten ble plukket helt ned, rammeløftet og det hele, før alt ble bygd opp på nytt igjen.

– B16-motoren ble erstattet med en B18-motor. Borgersen Billakkering i Oslo tok seg av lakkeringen i de samme fargene som Duetten på plakaten. Det var slik Sondre ville ha det, forteller Tore. 

INSPIRASJON: Det er tydelig at pressebildet fra Volvo har bidratt til fargevalget. 

Det er han som har stått for den store jobben, men med hjelp av sønnen Sondre som også har fått satt sitt personlige preg på bilen i form av solskjerm, bredda felger, white­side-­dekk og gardiner i alle vinduene.

– Det er ikke så mange på din alder som driver med dette? 

– Jeg er veldig glad i gammelbil. Jeg har også kompiser som er ivrige, så dette skaper interesse. Bilen brukes mye og jeg drar stadig på treff, svarer Sondre.