Koenigsegg One:1

Dette fartsmonsteret er litt norsk

Koenigseggs nyeste bil skal være god for 440 km/t. Da kommer sammenligningen med Bugatti Veyron SS automatisk

Sist oppdatert

Koenigsegg One:1 er det foreløpig siste verket fra den svenske bilprodusenten Koenigsegg Automotive AB. Kun seks stykker skal bygges, og One:1 er i realiteten et lukket kapittel for Koenigseggs norske styreformann, Bård Eker.

- Vi bygger ikke for lager, kun på ordre, sier Eker, som også er deleier i Koenigsegg. Han eier 49 prosent av aksjene.

Eker har ikke selv vært aktiv i utformingen av One:1, men den er basert på CCX-plattformen som i det store og hele er designet av Eker Design.

De seks bilene som er bestilt bygges i tett samarbeid med eierne som får mene sitt om farger og design. Eker vil ikke røpe nasjonaliteten på eierne, men halvparten av bilene skal til Asia. Resten skal være solgt til eiere i Europa, ifølge svenske Auto, Motor & Sport.

Finanskrisen gjorde at Koenigseggs satsing i USA ble kraftig bremset, men nå er selskapet "back on track" med forhandleren Manhattens Motorcars. Dermed er bilprodusenten representert over hele verden, ifølge Eker.

1360 hk og 1360 kilo

2,5 millioner dollar har eierne punget ut for One:1 (Prisen er oppgitt til 22,5 millioner kroner i Sverige). De får dermed en bil med en 5,0-liters V8-er som yter 1360 hk, et maksimalt dreiemoment på 1371 Nm og som gjør 0-400 km/t på 20 sekunder. Den produserer et marktrykk på 610 kilo ved 260 km/t, og toppfarten skal være på 440 km/t - med et marktrykk på 830 kilo.

Og foruten vanvittig akselerasjon rett frem, skal man kunne oppleve G-krefter på 2G i svingene. (Man kan visstnok oppleve 3G med berg- og dalbanen ThunderCoaster på Tusenfryd).

STYREFORMANN BAK STYRET: Bård Eker er styreformann og deleier i superbilprodusenten Koenigsegg.
STYREFORMANN BAK STYRET: Bård Eker er styreformann og deleier i superbilprodusenten Koenigsegg. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Like imponerende som de oppgitte ytelsene er vektreduksjonen. Koenigsegg One:1 er en viderutvikling av Agera, men er rundt 80 kilo lettere. Egenvekten er på 1360 kilo, noe som betyr at den har én hk per kilo.

Bilens chassis er i karbon med integrerte drivstofftanker, mens karosseriet består av en blanding av karbon og kevlar. Motoren er i aluminium, og kan kjøres på E85 bioetanol. Men til tross for den baneorienterte vektreduksjonen har One:1 komfortelementer som klimaanlegg, audiosystem og ryggekamera (det siste er nok en ren nødvendig).

Titanenes kamp

Med de vanvittige ytelsene er det lett å sammenligne Koenigsegg One:1 med Bugatti Veyron 16.4 Super Sport som har fartsrekorden for produksjonsbiler med 431 km//t registrert av Guinness som verdensrekord. (Nå skal riktignok den amerikanske bilprodusenten Hennessey ha greid 435, 31 km/t med Venom GT).

Veyron Super Sport har en 8,0-liters W16-motor med fire turboer som yter litt over 1200 hk og 1500 Nm.

Heller Pagani

RÅ: Aktiv vinge, digre venturitunneler, masse flaps og andre innretninger for maks balanse og marktrykk. FOTO: Koenigsegg
RÅ: Aktiv vinge, digre venturitunneler, masse flaps og andre innretninger for maks balanse og marktrykk. FOTO: Koenigsegg

Men Bård Eker synes ikke sammenligningen med den rundt 1900 kilo tunge Veyron SS er naturlig.

- Begge har over 1000 hk, men ellers er de helt forskjellige. Bugatti-en er en fantastisk bil. Rent teknolgisk er den veldig avansert. Men Veyron har et helt annet fokus enn One:1, og det reflekterer kundegruppen, sier Eker.

Han synes det er mer naturlig i sammenligne Koenigsegg med den litt eksentriske superbilprodusenten Pagani.

- Men der Pagani får motorene sine fra AMG, bygger vi motorene selv, forteller Eker, som ikke bare kan mye om raske biler. Som eier av Hydrolift vet han ett og annet om raske båter også.

Ser vi på de tekniske dataene til One:1 skjønner man at dette er en hardcore racingfokusert bil for superbileiere som skal kjøre bilen på bane. Den er ekstremt stiv, og neppe særlig komfortabel på langtur. Eker vedgår at Bugatti Veyron antakelige er en mer komfortabel dersom det er snakk om å cruise gjennom Europa.

Kobler til med Telenor

STORE DIMENSJONER: Kraftige ytelser, krever kraftige bremser. One:1 har ventilerte keramiske bremser på 397 mm foran og 380 mm bak. Aircore-felger på 20- og 19-tommer, kledd med 265/35-19-dekk foran og 345/30-20 bak følger også med, i tillegg til aktiv vinge, større venturitunneler ogf flere
STORE DIMENSJONER: Kraftige ytelser, krever kraftige bremser. One:1 har ventilerte keramiske bremser på 397 mm foran og 380 mm bak. Aircore-felger på 20- og 19-tommer, kledd med 265/35-19-dekk foran og 345/30-20 bak følger også med, i tillegg til aktiv vinge, større venturitunneler ogf flere

Det sier sitt om fokuset at bilens software kan programmeres til å gjenkjenne forskjellige baner. En 3G-enhet merker om bilen nærmer seg en racerbane som er registrert i softwaren. Deretter justerer noen av bilens innstillinger til banens karakter.

One:1 er skykoblet med en løsning fra Telenor Connexion, og er tilgjengelig gjennom en Cloud Connect-app. Ved hjelp av app-en vil Koenigsegg-bileiere få direkte tilgang til blant annet statistikk om siste turer, gjennomsnittsfart, toppfart, rundetid og g-kraft .

Brukerne kan også overvåke bilen, dens drivstoffnivå og batteristatus, samt få tilgang til den nyeste programvaren.

Dette gjør det mulig for produsenten å optimalisere bilens ytelse over tid via fjerntilgang.

STIV: Disse onepiece-stolene er optimalisert for racing, men neppe fryktelig komfortable. FOTO: Koenigsegg
STIV: Disse onepiece-stolene er optimalisert for racing, men neppe fryktelig komfortable. FOTO: Koenigsegg

Les også:

Denne ekstreme Lamborghini-en er forlengst utsolgt

Superbilene som du ikke har hørt om

Drømmebilen som ble skrotet

Denne saken ble første gang publisert 09/03 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også