Tekniske data Hydrolift S-28

  • Lengde: 9,10 m
  • Bredde: 2,55 m
  • Vekt fra: ca. 2000 kg
  • Køyer: 2
  • Maks. pers. 8 (avhengig av innredning)
  • Motorer:
  • Bensin: 330 - 850 hk
  • Diesel: 1 x 370 hk (VP) eller 2 x 265 hk (VW)
  • Fartspotensiale: 60 + knop
  • Pris fra: 1 848 616 kroner (bensin)
  • Pris fra: 2 026 983 kroner (diesel)
  • Utstillingsbåt: Ca. 2,4 mill med VP D6 370/DP
  • Internett: www.hydrolift.com

Fredrikstad-produsenten Hydrolift har nå avduket sin splitter nye 28-foter.

En stor og eksklusiv skjærgårdsjeep med innovative detaljer.

Nyheten har fått modellbetegnelsen S 28 og vil internasjonalt få sin publikumslansering på den store båtmessen i Düsseldorf over nyttår.

Eksklusiv skjærgårdsjeep

Konseptet er en skjærgårdsjeep med senterplassert konsoll og praktisk walk-around-løsning. Naturligvis er det Hydrolifteier Bård Eker og hans designteam som står bak nyskapningen. Som seg hør og bør en ny Hydrolift, er båten smekkfull av smarte og nye detaljer.

I den store konsollen er det blitt plass til en liten kabin som holder akkurat for en nødovernatting for to.

Her er også toalettet plassert og det er overraskende godt volum i den vesle kabinen. Foran vindskjermen åpner dekselet til konsollkalesjen seg ved hjelp av en elektrisk-hydraulisk løfter. Selve kalesjen over konsollen hever seg så på plass ved hjelp av hydraulikk og et trykk på bryteren.

Se også: Lillesøsteren til S-28

Det ser uten tvil fancy ut når sprayhooden løfter seg på plass akterover! Med effektiv beskyttelse for skipper og co-pilot. Sentralt plassert i dashbordet dominerer en stor navigator med touch-skjerm fra Garmin, men den inngår ikke i standardutstyret og du må ut med drøyt 48.000 for moroa.

Bygget på C-27

Skroget bygger på Hydrolift-modell C-27. Det betyr et kjørevennlig skrog med dobbelt stepping og 24-graders V-bunn. Motoralternativene er en singel bensinmotor fra 330 til hele 850 hk. Står diesel på ønskelisten er alternativene en Volvo Penta D6 på 370 hk eller twin Volkswagen-motorer på 265 hk hver og koblet til Bravo 1-drev. Fartspotensialet oppgis til 60+ og med D6-pluggen i motorrommet snakker produsenten om en toppfart på rundt 55 knop.

Åpen løsning

Planløsningen preges av mye åpen plass for aktiviter på herlige sommerdager. Forut to langsgående benker som kan konverteres til en fin solseng eller sittegruppe med bord. Det er praktisk gangsone med trinn opp til fordekket. Bak konsollen har båten to komfortable Hydrolift-stoler og man kan sette inn to stoler til om man vil.

Og akkurat det kommer fort på ønskelisten, for aktersofaen byr ikke på all verdens sittekomfort. Sitteputa er snau i dybden dyp og hele akterbenken er ganske høyt plassert. Mening er at man skal innta en halvstående sittestilling for best mulig komfort når det går unna ute i bølgene.

Men skal 4 personer ha det behaglig ved tøffere kjøring, er et ekstra stolsett å foretrekke (38.750 kr) Innredningsalternativene bak konsollen vil være fleksible og tilpasses den enkelte kjøpers ønske. Noe av Hydrolifts filosofi er at både første og annengangs eiere kan kjøpe diverse moduler for ettermontering. Eksempelvis kan fulldempede og spesialutviklede jockeystoler leveres.

Se også: Våre Hydrolift-tester

Hydrolift S-28=

S-28: Nyheten har fått modellbetegnelsen S 28 og vil internasjonalt få sin publikumslansering på den store båtmessen i Düsseldorf over nyttår. © Hydrolift

D-fender

En helt særpreget detalj er D-fendringen på skutesidene. De kraftige fenderstykkende er delt opp i moduler - praktisk om man har behov for å skifte ut en skadet eller slitt del. D-fenderen beskytter skrogsiden ved tillegging og det vil i de fleste tilfeller være unødvendig å henge ut fendere. I standardutgaven kommer S-28 uten D-fendere langs siden, men designmessig er den med på å gi båten sitt designsærpreg og lakkeringen av skrogsiden kan man få som man vil til en nærmere avtalt pris.

Over motorrommet er standard solseng og ryggen kan vippes fremover. Badeplattformen er stor og ligger i tre høydenivåer. Den kan - i likhet med dørken - belegges med Greenwood varmebehandlet ask eller teak med FSC-sertikat.

Øverste hylle

S-28 er utvilsomt en stor og lekker skjærgårdsjeep i det øverste, eksklusive segmentet. Billigste alternativ - med en Mercruiser 377 Magnum har en startpris på 1 848 816 kroner. Faller valget på Volvo Penta D6 /DP med 370 dieselhester blir startprisen 2 026 983 kroner. Og så er det bare å huke av på ekstrautstyrlisten ut fra hva hjertet begjærer og lommeboka tåler.

D-fendring 72.500 kroner (svart eller grå), baugpropell 29.870 kr, elektrisk sprayhood over konsoll drar på 69.375 kr og vannklosett er priset til 27.500 kr. For å nevne noe. I utgangspunktet er startprisen ensbetydende med en ganske ribbet båt.

Det koster

Noen rimelig båt som kniver på pris blir Hydrolift S-28 definitivt ikke, men det har heller ikke vært mening. Skal man ha en imagebyggende "grombåt" med kjøregenskaper i toppklassen og lekkert design, må man selvsagt punge ut. Den avdukede modellen med VP D6 med viste utstyr har en prislapp på rundt 2,4 millioner. Men da er også det meste med - inklusiv to Xeon bauglys til drøyt 23 tusenlapper.

Hydrolift satser friskt i sin nisje i markedet. Akkurat det kan være helt riktig. Det blir spennende å se om nyheten S-28 suser helt til topps som "Motorboat of the Year 2011". Allerede før den er lansert, er den faktisk nominert til tittelen. Resultatet blir offentliggjort under Düsseldorf-utstillingen og kan med flaks bli en flott fjær i hatten for Hydrolift.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!