Tittelen verdens raskeste bil henger høyt. Den innehas ennå av Bugatti Veyron 16.4 Super Sport, selv om Guinness World Records nylig truet med å strippe den VW-eide Bugatti-en for rekorden, som lyder på 431.072 km/t. Fartsrekorden ble satt på Ehra-Lessien-testbanen til Volkswagen i 2010.

Nylig tok Bugatti ytterligere en rekord. Bilmerket greide 408,84 km/t med en Veyron 16,4 Grand Sport Vitesse, som dermed er verdens raskeste roadster.

Men to amerikanske superbiler har lenge truet med å ta skalpen til Veyron - uten å lykkes. Den ene er Hennessey Venom GT. Den greide nylig 427,6 km/t på US Navys NAS Lemoore-rullebane i California. Ikke raskere enn Super Sport, men Venom GT greide hastigheten på langt kortere strekning enn Veyron.

Den andre utfordreren er SSC, Shelby Supercars. Selskapet er grunnlagt av Jerod Shelby, som ikke er i slekt med den mer kjente og avdøde Carroll Shelby- mannen som blant annet har gitt oss en hel rekke ville Mustanger.

SSC lanserte i fjor et fartsmonster med det klønete navnet Tuatara (uttales twa-tara), og hevdet at bilen var en utfordrer til fartstronen. Det skulle en syvliters DOHC twinturbo V8-er på hele 1350 hk sørge for - pluss karosseri og felger i karbonfiber.

I forbindelse med lanseringen mente Jarod Shelby at den lett vil slå SSC Ultimate Aero TTs gamle rekord på 412 km/t. Og da kunne fort 431,072 km/t også stå for fall.

=

MYE MUSKLER: Tuatara er utstyrt med en en 7,0-liters DOHC twinturbo V8-er. FOTO: SSC

Bugatti svarer?

Siden ble det stille rundt Tuatara. Inntil nå.

SSC har testet motoren med 91-oktan flybensin, som ga Tuatara-en hele 1700 hk. Nå hjelper det ikke bare med masse hestekrefter. Andre elementer må også være på plass, blant annet dekk som tåler så ekstreme hastigheter. Men et rekordforsøk kan være nært forestående.

Men Bugatti kan svare raskere enn man aner. Ryktene om en 1600 hesters Veyron har allerede svirret en stund.

=

MONSTER-LOOK: Den ser i hvert fall rask ut. FOTO: SSC

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!