Prøvekjørt: Volkswagen Touran facelift

Som skapt for aktive familier

Den er mer populær i Norge enn alle BMW-er til sammen - sjekk ut nye VW Touran.

Sist oppdatert

Touran er en uhyre viktig modell for Volkswagen-importør Harald A. Møller. Modellen, som kom på det norske markedet i 2003, er et populært objekt både som toseters varebil, femseter og som sjuseter.

Med vare- og personbiler iberegnet, solgte Volkswagen i 2007 flere Touran enn eksempelvis BMW solgte bilmodeller totalt.

Det gjelder også merker som Mercedes, Mazda, Hyundai og Suzuki. Fra 2003 og fram til nå har det blitt solgt mer enn 26 000 enheter i Norge.

Derfor er selvsagt forventningene store når en ny modell står på trappene. Ok, helt ny er den ikke, Volkswagen selv karakteriserer det som en stor facelift.

Ikke uventet har flerbruksbilen fått designuttrykket til resten av folkevognfamilien. Fronten minner om Golfens, og hekken kanskje litt om storebror Sharan? Uansett - den ser mer moderne og smakfull ut, uten å revolusjonere bilverdenen med spennende designkunst.

Tester av foregående Touran-modeller kan du lese her:

VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI

VW Touran 2,0 TDI DSG

Smarting

Det er nok ikke først og fremst følelser som har fått nordmenn til å ga bananas hos VW-forhandleren. Touran er en kompakt flerbruksbil i MPV-format, som byr på fleksible seteløsninger, god plass og nå også flott komfort.

For den nye bilen har løftet seg på flere områder; det er ikke vanskelig å merke. De nye minste motoralternativene støyer vesentlig mindre enn før, og bilen føles generelt bedre støydempet også med tanke på bråk fra vei og vind.

Her er en undervurdert konkurrent til Touran

Volkswagen kunne på forhånd fortelle at en sjuseters Touran har rundt 500 ulike setekonfigurasjoner. Om dette innebærer at man for hver gang man flytter et sete en millimeter har en ny posisjon, vet jeg ikke.

Uansett har du en rekke ulike måter å plassere de single setene på, og ikke minst er muligheten til enkelt å ta dem ut praktisk. Dessuten er konseptet med single seter langt mer komfortabelt når det er flere passasjerer i bilen.

Her er andre gode sjusetere vi liker

Fortsatt litt bussaktig

Foto: Foto: Andreas Handeland

Som fører kan du i MPV-klassen ikke ha det særlig bedre enn i Touran, kanskje med unntak av Ford S-Max.

Selv om sittestillingen fortsatt minner litt om hvordan det er å ratte en minibuss, er den langt mer personbilaktig enn hos flere konkurrenter. Enda flere innstillingsmuligheter på sete og ratt kunne gjort opplevelsen enda bedre.

Men som i de fleste Volkswagen-produkter, er det noe som bare stemmer når du tar plass bak rattet - uten at det er lett å sette fingeren på nøyaktig hva.

For deg med tre unger eller mindre, kan de beste stasjonsvognene kanskje være et bedre alternativ

Små, men herlige motorer

Under vår prøvekjøring fikk vi kjørt begge de to innstegsmotorene. Dieselen kjenner vi fra både Golf og Polo , men bensinmotoren er ikke like utbredt ennå.

TYPISK VW: Her vil alle som enten eier eller har eid en Volkswagen umiddelbart kjenne seg igjen. Og det er positivt ment, for her er det lett å ha det bra.
TYPISK VW: Her vil alle som enten eier eller har eid en Volkswagen umiddelbart kjenne seg igjen. Og det er positivt ment, for her er det lett å ha det bra. Foto: Andreas Handeland

Den nye common rail-motoren med 1,6-liters slagvolum tar over for den gamle pumpedysemaskinen på 1,9 liter.

I Touran oppleves den som silkemyk og fleksibel, og nærmest lydløs, spesielt i motorveifart. Noe enormt kraftoverskudd har du med 105 hester selvsagt ikke, men den gjør jobben sin mesterlig.

Hvordan det fungerer i en fullstappet Touran med fem passasjerer og bagasje blir spennende å se, og det gjelder også den lille bensinturbomotoren.

Downsizing fører ofte gode ting med seg. Eksempelet her er at den kjedelige 1,6-liters sugemotoren er erstattet med en turbomotor med fattige 1,2-liters slagvolum. Det høres da fryktelig stusselig ut i en sjuseter?

Vel, noe rakett blir bilen ikke, men den overrasker stort. 105 hester er ikke voldsomt, men 175 Nm er like mye som en tolitersbensin for få år siden bød på. Dermed blir ytelsene helt greie, og forbruket holdes nede på et hyggelig nivå.

Familien i siktet

Importøren legger ikke skjul på hva slags målgruppe de håper skal velge Touran neste gang lommeboka tillater ny bil (regn med en innstegspris på rundt 290 000 kroner).

Aktive mennesker mellom 28-45 år med 1-3 barn og med store fritidsbehov. Eller små og mellomstore bedrifter med ønske om en praktisk varebil med personbilkomfort.

FLOTT FOR FAMILIEN: Med god plass og en rekke ulike seteløsninger er Touran som skapt for en tradisjonell småbarnsfamilie. De single setene er et ekstra pluss i margen.
FLOTT FOR FAMILIEN: Med god plass og en rekke ulike seteløsninger er Touran som skapt for en tradisjonell småbarnsfamilie. De single setene er et ekstra pluss i margen. Foto: Andreas Handeland

Med dette foreligger det også ambisiøse salgsmål. I 2010 skal Harald A. Møller selge 2700 biler, hvorav 850 skal være varebiler. Derfor: Regn med å se en og annen Touran på veien også i fremtiden.

Sjekk ut vårt rikholdige testarkiv med nesten 500 biltester!

FLOTTE KJØREEGENSKAPER: Ikke supersportslig, men det skal den heller ikke være. Den kjører som du vil en MPV skal kjøre, og nå holder også komforten og støynivået toppklasse.
FLOTTE KJØREEGENSKAPER: Ikke supersportslig, men det skal den heller ikke være. Den kjører som du vil en MPV skal kjøre, og nå holder også komforten og støynivået toppklasse. Foto: Andreas Handeland

Denne saken ble første gang publisert 10/06 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også