Bilsalg

Over 600 nordmenn har bestilt denne SUV-en

Har allerede solgt mer enn det Mazda 6 gjorde i hele 2011.

POPULÆR: Over 600 nordmenn har allerede bestilt Mazda CX-5, som seiler opp som en bestselger fra Mazda. Foto: Mazda
POPULÆR: Over 600 nordmenn har allerede bestilt Mazda CX-5, som seiler opp som en bestselger fra Mazda. Foto: Mazda
Sist oppdatert

Det blir stadig flere firehjulstrekkere og kompakt-SUV-er på norske veier. Hittil i år er firehjulsdriftandelen 29,0 prosent. I samme måned i fjor var andelen på 27,8 prosent, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken OFV).

Kompakt-SUV-en VW Tiguan ble Norges nest mest solgte bil i Norge i april (414), og Norges tredje mest solgte bil så langt i år (1441) - med Nissan Qashqai på 8.plass (1046).

Nå seiler enda en kompakt-SUV opp som en storselger i Norge - som ennå ikke synes på OFVs statistikk.

Mazda CX-5 har knapt ankommet landet, men over 600 nordmenn har allered bestilt bilen.

Den ligger an til å bli Mazdas soleklare bestselger, og har allerede solgt mer enn Mazda 6 gjorde i hele fjor (576 biler).

Mazda opplever samme interesse for CX-5 som Subaru gjorde med XV. Ifølge informasjonsdirektør Stian Thrane hadde Subaru 600 bestillinger på XV før den kom til landet.

- Det er sjelden at en japansk bil har solgt så mye før den ankommer landet, sier Thrane.

Bensinandelen vokser

Så mange som 30 prosent har valgt bensinversjoner av CX-5, ifølge Hauk Erik Jensen, salgssjef i Mazda Motor Norway.

Det er i tråd med tallene fra OFV. I april hadde 66,5 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor, en reduksjon fra 75,1 prosent i april 2011. Dieselandelen hittil i år er 68,5 prosent. I samme periode i fjor var den 73,3 prosent.

POPULÆR: Interessen for Subaru XV var stor lenge før den kom til landet. Foto: Petter Handeland
POPULÆR: Interessen for Subaru XV var stor lenge før den kom til landet. Foto: Petter Handeland

Forhåndssalget på CX-5 tyder på at 2,2 literen med 150 hk blir storselgeren. Nevnte VW Tiguan og Ford Kuga oppgis som hovedkonkurrenter av Mazda, som mener å ha svært konkurransedyktige priser. CX-5 fås med automat, diesel og 4x4 til under 400 000 kroner.

Billigst er bensinmodellen med hele 165 hk, forhjulsdrift og manuell girkasse. Der starter prisen under 300 000 kroner. Modellen har et C02-utslipp på 139 g/km. Med diesel koster 2WD-versjonen 313 500 kroner. Den har 150 hk og et CO2-utslipp på 119 g/km.

Det innebærer at den allerede tilfredsstiller EUs utslippskrav, formulert i Euro 6-reglene, som formelt ikke gjelder før fra september 2014. Euro 6-reglene krever at kvelningsstoffene reduseres med 50 prosent sammenlignet med dagens Euro 5-regler.

- De fleste har bestilt med firehjulstrekk, men 30-40 prosent av kundene har valgt modeller med forhjulstrekk, forteller Jensen.

Mazda har som mål å selge 1500 CX-5-modeller i år.

Tøffere konkurranse

Med introduksjonen av CX-5, tetner konkurransen i kompakt-SUV-segmentet ytterligere til.

Og nylig kom Citroën C4 Aircross på markedet med en startpris på 259 900 kroner for versjonen med 1,6-liters bensinmotor, 117 hk og forhjulsdrift.

Kia Sportage med 2WD og bensinmotor med 135 hk koster fra 259 600 kroner, mens billigste versjon av Hyundai ix35 koster fra 293 850 kroner. Tør du velge litt annerledes er det ingen som er billigere enn Nissan Juke med forhjulstrekk og 117 hesterkrefters bensinmotor. Prisen starter på 200 000 kroner.

Nylig ble også prisene på Citroëns-SUV-ens søstermodellen, Peugeot 4008 klare. Den kommer til landet kun som firehjulstrekker og koster fra 339 900 kroner for en godt utstyrt versjon.

Les også:

Prisene klare på Peugeots allroader

Ny SUV til Norge til høsten

Nå kommer super-SUV-ene

Denne saken ble første gang publisert 03/05 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også