At nordmenn har lagt sin elsk på kompakte SUV-er bekreftes av forhåndssalget på Subaru XV. Høy bakkeklaring, høy sittestilling og 4x4 synes å være en utbredt preferanse blant norske bilkjøpere.

- Vi har nå over 200 kunder som har bestilt Subaru XV uten å ha sett bilen, sier Stian Thrane, informasjonsdirektør i Subaru Norge.

- Dette er første gang på lenge at Subaru har en modell som er så attraktiv i markedet - før den den lanseres, sier Thrane.

Mens flere av konkurrentene som Mitsubishi ASX og Nissan Qashqai kommer med to- eller firehjulsdrift, blir Subaru XV utelukkende å få med firehjulsdrift.

=

FORNØYD: Informasjonssjef i Subaru Norge, Stian Thrane, er naturlig nok svært fornøyd med forhåndssalget. Han håper å selge 2000 XV-er neste år. (Foto: Subaru Norge)

Høy bakkeklaring

Bilen er basert på samme plattform som Subaru Impreza og Subaru Legacy, men har en bakkeklaring på hele 22 cm.

Til tross for den høye bakkeklaringen har Subaru maktet å holde tyngdepunktet lavt ved å plassere alle tunge deler i 4x4-systemet innenfor for hjulene. Dessuten har Subarus karakteristiske boxermotor lavt tyngdepunkt.

Da vi prøvekjørte bilen, konkluderte vi med at Subaru har lykkes med å skape god balanse i bilen.

Fire av ti vil ha bensin

Tre forskjellige motorer er tilgjengelig. Dieselmotoren på 109 hester, med en startpris på 314 900 kroner, bli storselgeren her til lands.

Noe overraskende er det kanskje at så mange som fire av 10 forhåndsbestillinger gjelder bensinmotor.

- Forhåndsbestillingene fordeler seg med 60 prosent diesel og 40 prosent bensin, opplyser Thrane.

CROSSOVER: Subaru XV kommer til Norge tidlig neste år.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!