Nordmenn liker biler med firehjulstrekk og høy bakkeklaring. Når man nå kan få denne kombinasjonen på Norges nest mest solgte bil, er det mye som tyder på at VW Passat Alltrack er den ultimate bilen for svært mange nordmenn.

Det har VW-importøren i Norge merket. Kun fire dager etter at prisene på Alltrack var offisielle, var 150 biler bestilt, ifølge Jan Erik Haugen, informasjonssjef i Volkswagen. Vi snakker da om en bil som kun er vist frem én gang - i Tokyo.

- 59 prosent av forhåndsbestillingene så langt omfatter modellen med 170 hk 4Motion DSG, mens 41 prosent har bestilt versjonen med 140 hk 4Motion, opplyser Haugen.

Med 150 bestillinger har Møller allerede solgt 10 prosent av årsmålsettingen på 1500 biler.

=

TOKYO: VW Passat Alltrack har kun vært vist frem en gang . Det skjedde på bilutstillingen i Tokyo før jul. © VW

Aktuelle konkurrenter til Alltrack

Audi A4 Allroad quattro, fra 494 800 kroner.

Utgående A6 Avant 3,0 TDI Quattro koster i underkant av 700.000 kroner.

Kommende Audi A6 Allroad, antagelig noe under 750.000 kroner.

Volvo XC70 med 163 diesel, fra 475 800 kroner.

Subaru Outback med toliters dieselmotor koster rundt 464.900 kroner.

Kommende Peugeot 508 RXH, antagelig rundt 500.000 for en godt utstyrt modell.

Den noe mindre Skoda Octavia Scout. Med toliters diesel på 140 hk koster den fra 384 900.

Den rimeligste versjonen med toliters motor og 140 hk 4Motion vil koste fra 441 800 kroner, mens toliteren med 170 hk og 6-trinns DSG-girkasse, vil koste fra 487 500 kroner. Motoren med 140 hk skal ha et drivstofforbruk på 0,57 liter per mil og et CO2-utslipp på 152 g/km, ifølge VW. Det teoretiske forbruket på 170 hk-versjonen er på 0,58 liter per mil - med et CO2-utslipp på 152 g/km.

Alltrack kan også fås med turboladet bensinmotor med enten 160 eller 210 hk, men ikke i Norge.

Røffere design

Ifølge VW skal Alltrack tette gapet mellom Passat og kompakt-SUV-en Tiguan. Alltrack er like lang og bred som en vanlig Passat, men bakkeklaringer er på 16,5 cm. Til sammenligning har Audi A4 Allroad en bakkeklaring på 18 centimeter, mens Audi A6 Allroad med sine luftfjærer kan løftes til hele 21,5 centimeter fra normale 17 cm.

Alltrack får et noe røffere design enn vanlige Passat. Blant annet beskyttelseslister på hjulbuene og over dørkanalene, kraftigere støtfangere og beskyttelsesplater i aluminium under front- og bakfanger.

=

OFFROAD: Alltrack-modellen har et noe røffere design enn vanlige Passat. © VW

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!