Redaksjonens 4x4-favoritter

De beste firehjulstrekkerne

Sjekk hvilke som er våre favoritter.

MORO MED DIESEL: Subaru Impreza med dieselmotor gir mye moro for pengene. Spesielt på snøføre.
MORO MED DIESEL: Subaru Impreza med dieselmotor gir mye moro for pengene. Spesielt på snøføre. Foto: Andreas Handeland
Sist oppdatert

Firehjulstrekk kombinerer det beste fra to verdener og det blir stadig mer populært. Dette er motorredaksjonenes yndlinger, men fortell gjerne om dine favoritter i bunnen av artikkelen.

Framkommelighet er jo firehjulstrekksystemets sterkeste kort, og det kommer det alltid til å være. Men, firehjulstrekk er for mange også blitt et statussymbol. Det skal heller ikke feies under teppet at det kan være ganske så moro med trekk på alle fire vinteren igjennom.

Som de fleste andre liker vi gutta i motorredaksjonen fordelene et godt firehjulsdriftsystem fører med seg, og alle har vi våre favoritter. For en gangs skyld har vi valgt å se bort fra pris og praktiske egenskaper, her er det fokus på det som ligger vårt hjerte nærmest.

Har du ikke firehjulsdrift? Sjekk hvordan du kommer opp bakken likevel.

Her i redaksjonen i Vi Menn Bil varierer alderen like mye som behov og lidenskap i bilvalget - meningene er derfor mange. Her er våre favoritter:

GOD FAMILIEBIL: For en familiefar med stort plassbehov er Skoda Superb helt superb....
GOD FAMILIEBIL: For en familiefar med stort plassbehov er Skoda Superb helt superb.... Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Øyvind Jakobsen, 39 år, journalist

Øyvind er født og oppvokst i Trøndelag og er kjent for å gå rett på sak. Når jeg spør han kommer svaret kontant. - Med tre barn i barnesetealder og hyppig frakt også av andres barn trenger familien vår litt plass, og det styrer valgene.

Skoda Superb 2,0 TDI 4x4 stv. : En av de aller mest rommelige stasjonsvognene på markedet. Samtidig kan den fås til priser som ikke tar helt av.

Audi A6 Allroad: Gedigen kvalitetsfølelse, V6-dieselmotor og bra med plass. Koster mye, så vi måtte ha siktet oss inn mot de eldste av dagens modellserie.

Mercedes R-klasse: Stor som en amerikabåt, med firehjulsdriftssystemet fra Mercedes' store SUV-er som basis. Trygg, rommelig og komfortabel, og fryktelig dyr.

Pål André Skogen, 21 år, journalist

SKOGEN I AKSJON: Ikke en bil for veien akkurat, men definitivt Skogen sin villeste 4x4-opplevelse.
SKOGEN I AKSJON: Ikke en bil for veien akkurat, men definitivt Skogen sin villeste 4x4-opplevelse. Foto: Foto: Petter Handeland

Pål er yngstemann i redaksjonen og det er lett å se hva som fortsatt står i høyest i kurs når en firehjulstrekker skal velges. Her er det sport og luksus for alle pengene, men hvorfor ikke - unger og stasjonsvogn ligger et sted godt inn i framtiden. Alt eller ingenting.

Subaru Impreza (D): Impreza, selvfølgelig helst i verstingversjon men også dieselmotor, er et til dels praktisk leketøy man kan ha masse glede av hele året. Kvaliteten er for øvrig kjent for å være god.

Audi TTS: En skikkelig grom sports/cruisebil som takket være firehjulsdriften også kan brukes om vinteren. Tolitersturboen yter 272 hester og leverer ytelser og ikke minst motorlyd i superbilklassen.

Lexus LS600h: Helt rå luksusvogn med alt tenkelig utstyr og hybrid motorteknologi. LS600h oser av luksus og har faktisk ytelser -vekten til tross- som en sportsbil.

(Formula Offroad!): Pål klarer ikke å stoppe å snakke om hans hittil sykeste bilopplevelse. I og med at dette er en firehjulstrekker tar vi den med som litt snacks på siden. Les om opplevelsen og se de ville bildene her.

Andreas Handeland, 28 år, redaksjonssjef

Andreas er familiefar med lopper i blodet og kjører til daglig SUV med barneseter i baksetet. Loppene vekkes uansett til live når vi spør Andreas hva slags firehjulstrekker han ville valgt, og morofaktoren går foran det praktiske. Nummer tre på lista er dog et fornuftig valg sett med en familiefars øyne.

BEIST: Andreas var ikke seg selv etter møte med Nissan GT-R. Ikke så rart kanskje, dette er nemlig noe av det aller råeste som trekker på alle fire.
BEIST: Andreas var ikke seg selv etter møte med Nissan GT-R. Ikke så rart kanskje, dette er nemlig noe av det aller råeste som trekker på alle fire. Foto: Foto: Andreas Handeland

Nissan GT-R: Ingen over, ingen ved siden. En utrolig kjøremaskin som tøyer de fysiske lovene.

Audi R8 V10: Helt rått 4wd-system, sladdevennlig og med flott framdrift. Dessuten blir bilen både trygg og lettkjørt.

Subaru Impreza 2,0D: Bil per krone - uslåelig! Her får du rallyegenskaper til 300.000 kroner. Systemet fungerer akkurat som man ønsker, og er perfekt på vinteren. Minuset er at ESP ikke kan deaktiveres 100 prosent på produksjonsutgaven. STI med sine diff-programmer er selvsagt å foretrekke, men hva man får per krone er helt overlegent med 2,0D.

Knut Arne Glesne, 30 år, journalist

Knut Arne er oppvokst på bygda og er deltidsbonde ved siden av journalistyrket. Han er genuint opptatt av bil, og firehjulstrekk er en nødvendighet i hans bilvalg. Det skal nevnes at han kjører VW Passat 4Motion til daglig, og i garasjen står en gammel Audi Coupe Quattro.

Audi R8 V10: Dette må da være verdens beste bil? Den er ekstremt kjapp, ekstremt kjøreglad, og har en herlig lyd. Dessuten ser den tøff ut. Og mamma kan fint låne den til butikken.

SUPERBIL: Audi R8 V10 har alt en supersportsbil skal ha. Heftig motor, utrolige ytelser og kjøreegenskaper, rå design og ikke minst: firehjulsdrift.
SUPERBIL: Audi R8 V10 har alt en supersportsbil skal ha. Heftig motor, utrolige ytelser og kjøreegenskaper, rå design og ikke minst: firehjulsdrift. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Skoda Octavia 1,6D 4x4: Veldig mye bil for pengene, og den er attpåtil hyggelig å kjøre. Dessuten har den plass nok til en familie på tur.

Toyota Land Cruiser V8: "Den er ikke pen, men den virker!" sa tidligere kollega Førde da en slik klatret rett opp en steinur på presselanseringen. Den er trivelig på veien - men trenger egentlig ingen vei for å komme fram. Den har masser av plass, og den har en komfortabelt sprek motor. Perfekt for en bonde med kone, to unger og en gamp. Bortsett fra prislappen, da..

Petter Handeland, 26 år, journalist

Undertegnede har på linje med Pål ikke stiftet familie, og plassbehovene kommer også her i andre rekke. Sportslighet er viktig, men med en lang kropp og mange timer i bilen hver uke er komfort også en vesentlig del i prioriteringen.

Mitsubishi Evolution: En klassiker, rallybil for gata, ulv i fåreklær - et ultimat leketøy. Og jaggu er den ikke litt praktisk også!

Mercedes GLK 320 CDI: Tøff bil med god komfort og gode kjøreegenskaper. Dieselen leverer også nok skyv til å ha det gøy bak rattet.

RALLYBIL FOR GATA: Siden begynnelsen av nittitallet har Mitsubishi sine Evolution-modeller vært blant de mest ultimate vinterleketøyene som er å få kjøpt.
RALLYBIL FOR GATA: Siden begynnelsen av nittitallet har Mitsubishi sine Evolution-modeller vært blant de mest ultimate vinterleketøyene som er å få kjøpt. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Porsche 911 Carrera 4S: Utrolige kjøreegenskaper, moro-firehjulsdrift, motorlyden, osv. Den perfekte sportsbilen for norske forhold. Ulempen er prisen og at komforten på norske veier.

Fortell gjerne om dine favoritt-firehjulstrekkere i kommentarfeltet under.

Les også:

Denne saken ble første gang publisert 06/01 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også