Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden

Det største minuset med Audi A6 Allroad er at den burde ha vært tilgjengelig for flere.

Sist oppdatert

Audi A6 Allroad definerte sin egen klasse da den først kom i 1999. Den siste utgaven er best i den lille klassen.

Audi A6 Allroad er en schizofren bil. Den har stort sett alt du kan ønske deg av en familiebil, rent bortsett fra at den tross alt ikke er noen terrengbil - til tross for sitt SUV-aktige utseende. Klareste konkurrent, er Volvos ferske XC70. Øvrige som likner, er Subaru Outback og Alfa Romeo 159 Q4, men henvender seg i pris og image til et annet publikum.

Kjøreegenskaper:

Men med tre centimeter forskjell fra høyeste til laveste bakkeklaring, som kan stilles inn individuelt, banker A6 Allroad sin nærmeste konkurrent Volvo XC70 på allsidighet.

Systemet fungerer ved at luftfjæringen elektronisk kan justeres i fem forskjellige nivå - fra motorvei- til lett terrengoppsett. A6 Allroad føles gedigen på veien.

Motor:

Turbodieselmotoren på 2,7 liter utvikler 180 hestekrefter på sitt beste, som er allerede ved 3300 omdreininger. Dreiemomentet på 380 Nm er tilgjengelig allerede fra 1400 omdreininger. Det gir et kraftoverskudd som gjør at savnet av en større motor sjelden er der, selv om effektkurven bikker relativt raskt av etter maksytelsen. Kombinert med Tiptronic-girkassa, er 2,7-literen en meget harmonisk kraftkilde.

Ytelser:

Audi A6 Allroad er en tung bil med sine nær 1900 kilo å dra på, men vekten blir aldri noe problem så lenge motoren får jobbe innen det beste momentområdet fra 1400 til 3300 omdreininger. Automatkassa er ikke lynrask, men gjør en høyst tilfredsstillende jobb likevel. Forbikjøringer går greit. Manuell overstyring av girkassa er selvsagt mulig, men gir ikke noe annet enn en subjektiv følelse av at skiftene går raskere.

Eksteriør:

Audi A6 Allroad har et gjennomgående Audi-klassisk utseende. Modellen skiller seg fra standardutgaven ved at den har fått terrengoptikk i plast og aluminium. Skjermbredderne i plast gir bilen et bredere og mer majestetisk utseende enn en vanlig A6.

Interiør:

Interiørdesignet i Audi A6 Allroad er akkurat så oversiktlig som det bør være. Få knapper på dashbordet, men de har til gjengjeld flere funksjoner - som styres enkelt via kjørecomputeren. Testbilen var utstyrt med sportsseter, noe som i seg selv er en garanti for trivsel på en ergonomisk godt utformet førerplass. Med elektroniske justeringsmuligheter i de fleste retninger finner de fleste en ønsket sittestilling, og kombinasjonen av delskinn og alcantara sikrer at eventuell skinnklamhet i baken elimineres. Bakerst er det plass til 565 liter bagasje under lastetrekket.

Komfort:

Nær selvsagt, prisen tatt i betraktning, stiller Audi A6 med et høyt komfortnivå. Våre støymålinger viser at Allroad ikke har nevneverdig mer støy i kupeen enn en vanlig A6, og den passeres heller ikke av konkurrenten Volvo XC70. A6 Allroad klarer faktisk også å beholde noe av sportsligheten fra de ordinære quatttro-utgavene, selv om den framstår mykere i oppsettet. Minuset er hardere slag fra en noe mindre progressiv fjæring.

Sikkerhet:

Audi A6 Allroad er ikke kollisjonstestet av EuroNCAP, men standardutgaven av A6, som sedan, fikk fem stjerner for førerbeskyttelse etter lanseringen i 2004. Barne- og fotgjengerbeskyttelse fikk henholdsvis fire og én. Det er liten grunn til å tro at Allroad skulle komme svært mye dårligere ut av en tilsvarende test, til tross for den økte høyden. ESP er selvsagt standard på en slik bil. Av annet sikkerhetsutstyr, har A6 Allroad blant annet ISOFIX-barnesetefester og åtte kollisjonsputer.

Pris/utstyr:

A6 Allroad med 180-hesters V6-diesel, tiptronic og dieselpartikkelfilter koster fra 715 900 kroner (billigste med 163 hk ytelse koster 688 900). Audi har imidlertid en rikholdig liste for ekstrautstyr, og tar seg godt betalt for godsakene. Dermed går det fort unna 150 000 kroner før bilen er på det nivået man ønsker, akkurat som testbilen. Erfaringsmessig lønner det seg også å bruke kroner på litt ekstra, selv om annenhåndsverdien på denne bilen trolig vil holde seg godt uansett. Dyreste utgave av A6 Allroad, er med 4,2-liters bensinmotor (FSI) og 350 hestekrefter. Basisprisen er 1 238 900 kroner.

Denne saken ble første gang publisert 26/10 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også