Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac

Mercedes R-klasse er laget i USA, for USA. Hvordan fungerer da en R 280 CDI på norske veier?

Sist oppdatert

Mercedes R-klasse er en stor crossover-modell. Her vil Mercedes gi kundene både de praktiske fordelene ved en MPV, samt SUV-ens fremkommelighet og robuste egenskaper. Bilen er primært utviklet for det amerikanske markedet, og har visse problemer med å slå ordentlig an i Europa. Den er stor og komfortabel, og passer nok bedre på en amerikansk highway enn en norsk bygdevei. Men R-klasse har likevel sine positive sider.

Kjøreegenskaper:

Mercedes R 280 CDI er en svær og tung bil, utviklet med tanke på komfort og rette motorveier. Dette er ikke bilen du kaster fram og tilbake i svingene, men snarere en retningsstabil og stødig langtursmaskin. Veigrepet er relativt bra og kjøresikkerheten høy. Dessuten kommer du deg fram, takket være firehjulsdriften.

Motor:

Mercedes' V6-diesel er en harmonisk sak både når det gjelder støy og vibrasjoner. Du har solid dreiemoment, så i kombinasjon med tunge R-klasse gir motoren trekkraft i overflod. En harmonisk syvtrinns automatkasse sørger for at girene skiftes elegant og umerkelig.

Ytelser:

Selv en sterk V6-diesel har litt å jobbe med i R 280 CDI. Bilen er jo stor og tung i seg selv, samtidig som den kan svelge både storfamilier og svære bagasjemengder. Dermed blir ikke akselerasjonen mer enn det du trenger, samtidig som et kraftig mellomregister gjør at du aldri føler deg undermotorisert.

Eksteriør:

Vi skal ikke gjenta de morsomme betegnelsene Mercedes R-klasse har fått på folkemunne, men det lange karosseriet og avrundete formene har definitivt fått en blandet mottagelse. Konseptmessig er bilen en fin blanding av SUV og tradisjonell stasjonsvogn, men i dagens designbilde blir den kanskje litt for veik, særlig hvis man vil nå et SUV-fokusert publikum.

Interiør:

Mercedes R 280 CDI kan by på bra med plass, og det i mange ulike varianter; seteplasseringen kan varieres, og siden man nå har fått på plass et midtsete på andre seterad, er den viktigste innvendingen mot seteløsningen strøket. Dermed blir også bagasjeplassen variabel, fra dansesal til brevsprekk - men du har i alle fall valgmuligheten.

Komfort:

Det er lite å utsette på velbehaget om bord i R 280 CDI. Mercedes setter komfort høyt på listen over prioriterte egenskaper, og R-klasse er som nevnt ikke bygd for de raske svingkombinasjonene. Du flyter uforstyrret over de fleste ujevnheter, og støynivået er lavt. Når R-klasse i tillegg kan skilte med en fin førerposisjon og behagelige seter, bør du passe litt ekstra på så du ikke sovner bak rattet.

Sikkerhet:

Mercedes R-klasse har ikke vært testet i EuroNCAP. Sikkerhetsutstyret er det imidlertid ikke noe å utsette på. Mercedes har tradisjonelt vært et av de sikreste bilmerkene, og vi tror nok at du er godt beskyttet i en eventuell smell i den store og robuste bilen.

Pris/utstyr:

Vår "kortversjon" av R-klasse er den rimeligste modellen i serien. Mercedes R 280 CDI koster fra rundt 870 000 kroner med 4Matic, og er således ingen billigbil. Det er heller ingen heksekunst å plusse på med ekstrautstyr for 100 000-150 000 kroner; vår godt utstyrte testbil bikket millionen. På plussiden teller et relativt hyggelig forbruk: Bilstørrelse, vekt og firehjulsdrift tatt i betraktning er ikke et kombinert normforbruk på 0,89 l/mil så verst. Bruktverdien er vi litt usikre på - R-klasse har ikke vært av de mest populære på nybilfronten, og kan muligens slite mer enn en tilsvarende dyr SUV på bruktmarkedet.

Denne saken ble første gang publisert 02/11 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også