Snobbe-SUV til folkepris
BMW X3 fikk lenge lov til å dominere markedet for sportslige SUV-modeller. Det sørger for et godt utvalg av bruktbiler.

Denne bruktbiltesten ble sist oppdatert i oktober 2012.
Da BMW X3 debuterte som 2004-modell var avstanden både kjøre- og størrelsesmessig mindre opp til BMW X5 enn mange hadde forventet. Det eneste som mangler for at bilen skulle bli en suksess hos stadig mer SUV-gale nordmenn, var en avgiftsgunstig motor.
Det tok ikke lang tid, for allerede til årsmodell 2005 ble BMW X3 utstyrt med den velkjente 2,0-liters dieselmotoren på 150 hk og et dreiemoment på 330 Nm. Dermed ble BMW den første og mest populære premium-SUV'en på markedet, en posisjon som ikke ble skikkelig utfordret før Audi Q5, Volvo XC60 og Mercedes GLK dukket opp flere år etter.
BMW X3 er relativt rommelig, og kjører BMW-sportslig både på sommer- og vinterføre. Ulempen er en noe stram fjæring, i tillegg var ikke kvaliteten på materialene innvendig helt etter premiumstandard. Det gjelder først og fremst utseendemessig, for kvaliteten har det vært lite å utsette på.

Holder koken
Ifølge den tyske kontrollinstansen Dekra er BMW X3 blant de bedre SUV-modellene i deres 2012-undersøkelse. På biler med 50-100 000 km går 83,7 % gjennom kontrollen uten anmerkninger, mens snittet for biltypen er på 74,9 %. Øker kjørelengden til 100-150 000 km er tallene 78 % kontra 60,2 %.
Tallet på biler med større feil eller mangler er heller ikke avskrekkende: 7,6 % for 50-100 000 km og 11 % for 100-150 000 km. Dermed er X3 bedre enn gjennomsnittsresultatet for SUV-klassen, der henholdsvis 8,6 og 15,6 % har større feil ved tilsvarende kjørelengder.
Den viktigste typefeilen Dekra peker på er brudd i fjærene, men det skal ikke opptre spesielt ofte. I tillegg skal man sjekke motor og girkasse for tegn på oljelekkasje.
God hos ADAC

Selv med kjørelengde på 100-150 000 kilometer holder BMW X3 seg godt innen områdene understell, styring, motor, bremser og elektrisk/elektronikk i undersøkelsen fra Dekra.
Det er også på høy kjørelengde at bilen holder seg best i forhold til konkurrentene. Det tyder på at bilen har solid grunnkvalitet og blir tatt godt vare på.
Veihjelpstatistikken for 2011 fra tyske ADAC har BMW X3 på tredje plass i sin klasse. Det er sjeldne tilfelle av feil på turbolader for dieselbiler fra 2006 til 2008 og feil på startmotor som er de viktigste feilpunktene på listen.
Hos britiske What Car er det først og fremst slitasje på bremseskiver og -klosser som understrekes som viktig sjekkpunkt. I tillegg anbefales du å kontrollere at all elektronikk fungerer, blant annet parkeringssensorene nevnes som et problemområde.
Bra bruktutvalg
Her i Norge er det et godt utvalg av brukte BMW X3 på markedet. Rundt 200 biler var til salgs da vi sjekket markedssituasjonen i oktober 2012.

Det er dieselmotor som dominerer utvalget med drøyt 90 % av bilene. Her er det to-literen som dominerer, men det finnes en og annen sekssylindret versjon om du vil ha mer krefter.
Automat er populært hos X3-eierene. Rundt 40 % av dieselbilene var utstyrt med det da vi sjekket markedet.
Det er årsmodell 2006-2008 som er de vanligste, her finner du drøyt halvparten av de brukte BMW X3 med diesel som er til salgs. De fleste av bilene i disse årsklassene har gått mellom 70-150 000 kilometer.
For disse bilene starter prisene rundt 240 000 kroner og ender på drøyt 400 000 kroner.
Satser du på en av de tidligste årsmodellen, koster disse fra ca. 200 til 280 000 kroner. Om det er nesten ny X3 du vil ha, vær forberedt på å åpne lommeboka:
2009-2010-modeller koster opp mot 480 000 kroner med automat og mye utstyr. Er du villig til å velge en nyere årsmodell med mindre utstyr og høyere kilometerstand, kommer du ned mot 370 000 kroner.
Bensin er sjelden vare
Som nevnt er det ikke solgt mange BMW X3 med bensinmotor i Norge. Den firesylindrete toliterene på 150 hk fungerer ok om du ikke trenger det ekstra dreiemomentet i dieselmotoren med tungt lastet bil eller henger.
Den vanligste bensinmotoren per oktober 2012 på markedet er 2,5i med 192 til 218 hk. En ekte BMW-sekser med nydelig gange og spenst. Om du ikke bryr deg om den ekstra drivstoffregningen, er det en langt mer komfortabel kjøreopplevelse enn med firesylindret diesel.
Prisbildet for denne motoren varierer med årsmodell, utstyr og kjørelengde. 190-240 000 kroner for de eldste, og opp til drøyt 300 000 for nyere varianter.
Les mer
Litt større: Brukt BMW X5 2000-2006
Helt ny: Test BMW X3 2011-modell
