Kort sagt:

+ Elegant interiør

+ Fin girkasse

+ God styrerespons for biltypen

+ Stillegående

+ God fremkommelighet


- Relativt høyt forbruk

- Moderate ytelser

- Lite plass i forhold til størrelsen

- Pris

Audi Q5 er merkets "lille" snobbe-SUV - liten i hermetegn fordi den tross alt er en av de relativt store bilene i denne klassen, med en lengde på 463 cm og egenvekt på betydelige 1770 kilo i vår testversjon.

Vi har tidligere kjørt Audi Q5 med tre-liters dieselsekser på 240 hk, og som 2,0 TDI med 170 hk og manuell kasse. På startstreken står denne gangen bilen med samme 170 hk dieselmotor, men med S tronic girkasse. Audi-språk for DSG, altså en manuell girkasse som kombinerer det beste av manuell og automatisk giring ved hjelp av hydraulikk, elektronikk og to clutcher.

Kjøreegenskaper: 5

Vi har i tidligere tester spredt godord om veiegenskapene til Audi Q5, og S tronic-giret endrer selvsagt ikke noe på det. Q5 er fortsatt svært velkjørende til å være en tung, halvhøy SUV. Den er mer sportslig enn de fleste konkurrentene, og føles ordentlig på hugget inn i svingene. Du får tydelig tilbakemelding fra styring og hjuloppheng, og på vår testbil sørger et sett 19-tommere for bøttevis av veigrep.

Motor: 5

Den 170 hk og 350 Nm sterke to-liters common rail-dieselen har fått en nydelig "dieselfri" gange og flott kraftutvikling. Allerede fra lave turtall trekker den jevnt, og skilter med en utypisk turtallsvilje som strekker seg mot 5000 o/m. Audis syv-trinns S-tronic gjør ikke skam på teknologien, og girer smidig og sømløst i automatmodus, mens hendlene bak rattet lar deg gripe inn og overta kommandoen selv. Det føles ikke like interessant å overstyre automatikken i en tung SUV som i en mer sportslig A3 eller A5, men vi setter stor pris på å ha muligheten.

Audi Q5 20TDI=

Audi Q5 20TDI © Egil Nordlien HM Foto

Testdata: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

0-100 KM/T, SEK.:

11,3

60-100 KM/T, KICKDOWN:

6,6

80-120 KM/T, KICKDOWN:

8,7

STØY TOMGANG, dBA:

47,2

STØY 50 KM/T, dBA:

63,1

STØY 80 KM/T, dBA:

66,1

STØY 100 KM/T, dBA:

68,3

TESTFORBRUK, L/MIL:

0,91

Ytelser: 3

Fin gange og avansert girkasse rekker bare så langt når effekt og dreiemoment skal slåss med nesten 1,8 tonn bil, som kjapt blir godt over to tonn med litt folk eller last. Med kickdown bruker Q5'en 6,6 sekunder fra 60-100 km/t.

Til sammenligning gjør konkurrenter som Mercedes GLK 220 CDI og BMW X1 xDrive20d unna den samme akserasjonstesten på 5,6 sekunder. GLK med kickdown og automatgir, og X1 med manuell kasse og 3. gir inne. Selv en "beskjeden" Skoda Yeti 2,0 TDI med 140 hk snor Q5 i denne øvelsen, med 60-100 km/t på 6,4 sekunder i 3. gir.

I vår 0-100 km/t test brukte bilen 11,3 sekunder, mot fabrikktallene på 9,9 sekunder. Dermed er det er aldri fare for å føle seg overmotorisert, og vi ser for oss at skiboks på taket, fullt baksete og ditto bagasjerom gjør Q5-turen til en relativ rolig affære. Med tom bil er det akseptabelt skyv, men heller ikke mer.

Eksteriør: 4

Audi Q5 kjører i SUV-motorveiens trygge midtfelt og kan ikke mistenkes for å være noe annet enn en tradisjonell SUV i tradisjonell Audi-innpakning. Hvilket betyr småpent, rundt og med de typisk fallende karosserisidene som gjør bilen mindre bastant å se på, men barberer vekk innvendig plass her og der.

Les også:

Audi Q5 20TDI=

Audi Q5 20TDI © Egil Nordlien HM Foto

Interiør: 4

Det aller beste med Audi Q5 er innvendig design og kvalitet. Det ser kostbart ut, kjennes kostbart ut og er det også. I tillegg føles bilen nesten uknuselig og er totalt fri for alt som heter ulyder.

Noen veldig stor bil i forhold til pris og ytre mål klarer ikke Q5 å være. Det er grei plass i kupeen for fire normalvoksne og bagasjerommet på 540-1560 liter er akseptabelt, men heller ikke mer. Som på storebror Q7 skrår bilen merkbart innover fra en bred hoftelinje til en smal taklinje, noe som stjeler plass i bredden jo høyere opp i bilen du kommer. Det gjelder også den godt vinklede bakluken.

Komfort: 4

Det er nesten bare Audi som har for vane å sette opp understellet på en SUV så stramt som i Q5. Det merkes best i lav fart og på mindre ujevnheter, der gangen blir mer urolig enn man venter seg av en bil med slik pondus. Oppe i fart bedrer inntrykket seg og Q5 glatter over de fleste ujevnheter. Støynivået er behagelig lavt og sittekomforten svært god.

Audi Q5 Audi Q5 20090610=

Audi Q5 Audi Q5 20090610 © Egil Nordlien HM Foto

Tekniske data: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

MOTOR, CM3:

1968

EFFEKT, HK VED O/MIN:

170/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

350/1750

EGENVEKT, KG:

1845

TILHENGERVEKT, KG:

2000

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:

463/188/165

BAGASJEROM, LITER:

540-1560

DEKKDIMENSJON:

235/55-19

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,68

CO2-UTSLIPP, G/KM:

179

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

9,9

TOPPFART, KM/T:

200

PRIS FRA, KR:

550 600

Sikkerhet: 5

Audi Q5 er testet i EuroNCAP's nye testopplegg, og får fem av fem stjerner i totalvurderingen. Den gjør det spesielt bra i beskyttelse av voksne (92 %) og barn (84 %), men ikke fullt så bra for fotgjengerbeskyttelse (32 %). Bilen får ros grunnet en stiv karosseristruktur og bra utløsning av airbagene. Bilen får noe kritikk for marginal brystbeskyttelse i sidekollisjon med stolpe. Begge barnedukkene på 3 og 1,5 år klarer seg godt i alle testene.

Pris/utstyr: 3

Som vanlig byr ikke Audi på godsakene til spesielt snille priser. Bilen starter på drøyt 550 000 kroner, og lar seg greit utstyre med ekstra snadder for 50-100 000 kroner uten at den føles overdrevent påkostet. Dermed er den prismessig ganske tett på Mercedes GLK 220 CDI, men noe dyrere enn Volvo XC60 2,4D AWD i basisversjon. Du kan få Q5 relativt mye rimeligere med 143 hk motor og manuell girkassen (fra 469 000,-). Tradisjonelt sett har Audi vært relativt motstandsdyktige i kampen mot verditapet, og det kommer sannsynligvis til å gjelde Q5 også.

Audi Q5 Audi Q5 20090610=

Audi Q5 Audi Q5 20090610 © Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 2

På den positive siden tilfredsstiller Audi Q5-motoren Euro5-kravene. CO2-utslipp og normforbruk er greit for biltypen med 179 g/km og 0,68 l/mil. Dessverre klarer ikke bilen å følge opp disse tallene i praksis, og ender opp med et snittforbruk i vår faste testrunde på 0,91 l/mil. Det er et vesentlig høyere forbruk enn andre sammenlignbare SUV-modeller, der mange ligger rundt 0,7 l/mil

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Audi
Pris 550600

Konklusjon

Audi Q5 med S tronic skiller seg først og fremst fra den manuelle utgaven med en høyere betjeningskomfort og den smidigere kjørefølelsen en dobbeltklutsj-kasse leverer, samt en prislapp på drøyt 30 000 mer. Ellers er det stort sett samme pakken; sportslige veiegenskaper, kultivert motor og kvalitetsfølelse i bankhvelvklassen. Motoren blir litt slapp til å følge opp med ytelser som matcher veiegenskapene, og vi er noe skuffet over et høyt forbruk.

Les også:

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!