Volvo XC60 2,4D man

  • Lengde, mm: 4628
  • Bredde, mm: 1891
  • Høyde, mm: 1713
  • Motor: R5, 2400 ccm
  • Effekt, hk: 163 v/ 4000 o/min
  • Dreiemoment: 340 v/1750 o/min
  • 0-100: 10,5 sekunder
  • Toppfart: 195 km/t
  • Forbruk, l/mil EU-mix: 0,75
  • CO2-utslipp, km: 199
  • Pris testbil, fra: 528 800 kroner

Kort sagt:

+ Herlig komfort

+ Kjøreegenskaper

+ Sikker

+ Tøft utseende


- Aldrende motorpakke

- Dyr, spesielt ekstrautstyret

XC60 er Volvos billigste SUV. Rett etter denne testen ble skrevet, ble den dessuten enda billigere! Les XC-modellene ned 50 til 100 000 kroner.

Det kryr av gode, folkelige alternativer hvis du ønsker deg en kompakt-SUV. Den eksklusive delen av denne klassen har derimot stort sett bestått av BMW X3 og Land Rover Freelander fram til nå.

Volvo har nylig kommet på banen med sin XC60, en slags nesten-oppnåelig lillebror til den større XC90. Samtidig har Audi kommet med sin kjøreglade Q5 og Mercedes med sin GLK.

Så hvordan ser det da ut for den lovende svensken, som vi her tester med rimeligste motorversjon?

Kjøreegenskaper: 5

På samme tid som XC60 oppleves som litt typisk "volvosk", overrasker den med presise og lettbeinte kjøreegenskaper - til tross for en matchvekt på over 1700 kilo.

Vår bil har det justerbare understellet Four-C, som tillater føreren å velge mellom tre ulike understellsoppsett; comfort, sport og advanced. Dette hjelper selvsagt godt på veiegenskapene, og i sport- og advanced-modus kjører XC60 overraskende presist og sporty.

Men det er ikke sportslighet som er XC60s sterkeste kort, for både Audi Q5 og den aldrende BMW X3 oppleves som mer direkte og lekne. Derimot vil vi si at Volvoen byr på et tilnærmet perfekt kompromiss for daglig bruk. Vi fikk også kjørt bilen på humpete, isete vinterveier, og der oppførte bilen seg eksemplarisk.

Firehjulsdriftssystemet fra svenske Haldex gir bilen god framkommelighet, og gir en ekstra trygghet på glatta. Det gjelder bare å huske at bilen er tung, for det merkes under hard oppbremsing.

Vi har også kjørt den mer motorsterke D5-utgaven. Les test her!

=

BRUKSBIL: Volvoen byr på et tilnærmet perfekt kompromiss for daglig bruk.

=

Motor: 3

Før var den femsylindrede dieselmotoren fra Volvo en herlig kraftpakke. Den opplevdes som sterk og trekkvillig, og femmerlyden var ikke på langt nær like frastøtende som annen dieselknatring.

Slik er det ikke lenger. Det finnes flere tolitere på markedet med én sylinder mindre som oppleves som vesentlig piggere og sterkere, og som ikke minst bruker vesentlig mindre drivstoff.

Vår bil har denne gangen - som regel utstyrer Volvo testbilene sine med automatgir - manuell kasse med seks trinn. Endelig skal vi få kjenne på 163-hesteren uten et automatgir som "stjeler" effekt og sjalter litt tregt.

Men i praksis kjennes ikke motoren særlig sprekere, og igjen sender den tankene til firesylindrede moderne dieseljern som ville gjort en bedre jobb.

En annen detalj vi ikke føler gir fra seg noe veldig godt kvalitetsinntrykk, er at man kan bevege girspaken rundt samtidig som bilen står i gir.

Les også: En ny Volvo-femmer kommer snart

Ytelser: 3

En litt gammelmodig motor betyr ikke at XC60 oppleves som treg, men den føles "seigere" enn en pigg 170-hesters Audi Q5. På papiret skal 2,4D-utgaven klare 0-100 km/t på 10,5 sekunder, mens toppfarten visstnok skal ligge på 195 km/t.

Det er respektable tall, men de stemmer ikke helt med den subjektive opplevelsen bak rattet.

Det positive med effektkurven er at man slipper å gire så mye. Forbikjøringer kan stort sett foretas i det giret du har lagt inn, siden bunndraget er sterkt.

Men generelt sett føler vi at bilen i sin helhet hadde fortjent enn friskere og mer moderne motor.

=

VELKJENT: Designen og materialvalgene kjenner vi igjen fra fabrikkens øvrige modeller.

Eksteriør: 5

I våre øyne er XC60 en av de mer vellykkede kompakt-SUV-ene. Bilen har frekke linjer med en coupèaktig silhuett, og minner fra siden mer om en litt høyreist crossover enn en tradisjonell kompakt-SUV.

Fronten har et mer moderne preg enn snuten på storebror XC90, og måten baklyktene er dratt oppover bilens hekk på er svært så elegant. Faktisk er dette en Volvo som vekker oppmerksomhet - det har vi ikke vært bortskjemt med tidligere.

Interiør: 4

På innsiden er ting litt mer konservativt, uten at det nødvendigvis er en negativt for den trygghetssøkende Volvo-kunden. Designen og materialvalgene kjenner vi igjen fra fabrikkens øvrige modeller, og selv om ingenting overrasker, er det som vanlig en enkel jobb å finne seg godt til rette.

Skinnsetene er av beste sort, og selv om sidestøtten kunne vært bedre, er sittekomforten herlig og uanstrengt. Ellers er det godt med innvendig plass, selv om stasjonsvogna V70/ XC70 fortsatt er å foretrekke hvis plass er et viktig punkt på ønskelista.

Bagasjerommet på 490 liter er litt under snittet i forhold til de argeste konkurrentene, men i praksis føles det tilstrekkelig stort for hverdagslige utfordringer.

Les alle våre Volvo-tester her!

=

Komfort: 5

Volvo XC60 er et meget godt alternativ hvis du verdsetter komfort i jakten på en ny kompakt-SUV. Med understellet i comfort-modus flyter bilen fint over ujevnheter og humper i veibanen, og støynivået i coupèen er lavt.

Sittestillingen er meget god, takket være herskapelige, myke seter og gode justeringsmuligheter på sete og ratt. Dieselfemmeren oppleves som noe høyrøstet i forhold til mer moderne firesylindrede dieselmotorer, men under bruk er dette ikke nok til å bli et irritasjonsmoment.

Derimot er vibrasjonene fra den samme kraftpakken forstyrrende og irriterende, og oppleves som unødvendig i en bil som i utgangspunktet koster langt over halvmillionen.

Sikkerhet: 5

Ikke helt uventet gjør Volvo XC60 en god figur i EuroNCAPs kollisjonstest. Beskyttelsen av voksne og barn i bilen er meget god, spesielt ved en eventuell sidekollisjon.

Når det gjelder fotgjengersikkerhet, absorberer bilen enkelte steder treffet godt. Derimot er bilen lite skånsom i typisk hodehøyde både for voksne og yngre fotgjengere, noe den også får kraftig trekk for. Likevel er bilen om ikke den sikreste, i hvert fall blant de klart beste totalt sett i SUV-klassen.

Av sikkerhetsutstyr har XC60 det aller meste, samt at det meste tenkelige av sikkerhets-gadgets er tilgjengelig mot tillegg i prisen. Vår bil har ting som filskiftevarsler, blindsonekontroll, adaptiv cruisecontroll og parkeringssensorer.

XC60 er også tilgjengelig med City Safety-systemet. Dette hjelper føreren med å unngå kollisjoner i lave hastigheter og har en bremseassistent som hjelper til dersom uhellet skulle være uunngåelig.

En stor og tung SUV har ofte lang bremselengde. Se hvilke biler som bremser dårligst her.

=

ELEGANT: Måten baklyktene er dratt oppover bilens hekk på er svært så elegant. Dette en Volvo som vekker oppmerksomhet, noe vi ikke har vært bortskjemt med tidligere.

Pris/utstyr: 3

Volvo XC60 blir dessverre i våre øyne for dyr i forhold til hva man får. Startprisen for en manuelt giret 2,4D-utgave er 528.800 kroner, men det forteller lite om hva bilen koster med den forventede mengden av utstyr på plass. At det fort kommer 100.000 kroner oppå startprisen er ikke å ta i for hardt.

Det positive er at godt utstyrte Volvoer holder seg godt i pris.

For prisen av en velutstyrt XC60 kan du også få en godt utstyrt Audi Q5 eller en Mercedes GLK. Dessuten snuser man på de sekssylindrede utgavene av de samme tyske bilene. Riktignok er de ribbet for utstyr, men i den samlingen har ikke den svakest motoriserte utgaven av XC60 noe å stille opp med.

Når det gjelder forbruk og utslipp scorer heller ikke XC60 særlig godt. 199 gram CO2 og 0,75 liter per mil er for mye sett i klassesammenheng.

=

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Volvo
Pris 528800

Konklusjon

Det er synd at XC60 koster noen titusener mer enn den burde ha gjort, for på mange måter er den en herlig bil. Komforten er førsteklasses, plassen god og kvalitetsfølelsen meget bra.

Derimot oppleves motoren og girkassen som litt gammeldags, og interiøret holder ikke den samme eksklusive standarden som konkurrentene fra Tyskland, selv om Volvo-entusiaster neppe er enige i den påstanden.

Når det gjelder hvilken girkasse du bør velge, blir det opp til den enkelte å avgjøre. I praksis forandrer ikke ytelsene seg noe særlig, men likevel er vårt valg enkelt: Gir selv, og spar 43.000 kroner!

Det er faktisk det Volvo skal ha for automatkassen, og et skrekkeksempel på hva ekstrautstyr til XC60 koster.

Billigalternativene

Også de billige kompakt-SUV´er selger fortsatt godt her i landet. Og vi har testet alle:

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!