Veteranbiler

Fem kule veteranbiler du har råd til

Drømmer du om en veteranbil du kan kose deg med på finværsdager? Vi har plukket ut fem ”nyere” modeller du bør kikke nærmere på.

FRANSK SPORTSBIL: Renault Apline A310 er noe så sjeldent som en hekkmotorisert, fransk sportsbil. Den kan bli din for under 100 000 kroner.
FRANSK SPORTSBIL: Renault Apline A310 er noe så sjeldent som en hekkmotorisert, fransk sportsbil. Den kan bli din for under 100 000 kroner. Foto: FOTO: Renault
Sist oppdatert

En veteranbil defineres som en bil som ble førstegangsregistrert for mer enn 30 år siden. Med denne betegnelsen følger det med en del fordeler som gjør veteraner ekstra attraktive for mange.

For det første er de (nærmest) fritatt for engangsavgift. For mens prisen på en ny bil fort kan dobles takket være engangsavgiften, belastes biler over 30 år med en avgift på 3502 kroner - uavhengig av effekt og vekt. I tillegg slipper man unna med noen få hundrelapper i årsavgift, og forsikringen er også langt billigere enn på en litt nyere bil uten veteranstatus.

Det finnes ekstremt mange spenstige veteranbiler på markedet, og hver periode har sitt særpreg. Fra de runde formene på 40-tallet til 60-årenes voldsomme muskelbiler. Vi har imidlertid valgt å konsentrere oss om en periode som er litt nærmere dagens dato.

Periode fra midten av 70-tallet og frem til 1982 (grensen for veteranbiler i skrivende stund) er ikke kjent for å være den mest spenstige i bilhistorien. Likevel er det ikke umulig å finne noen godbiter om man leter litt. Det betyr imidlertid som regel at man må til utlandet. Der er utvalget større, og sjansen for å finne bilen du har lyst på er dermed mye bedre enn her hjemme.

Vi har valgt ut en blanding av biler som gjør at mange burde finne noe de liker. Noen av disse er allerede klassikere med relativt høy pris, mens andre har en god mulighet for å bli det. Verditapet på en veteranbil er uansett mikroskopisk sammenlignet med en nyere bil.

Golf 1 GTI

Den første generasjonen Golf GTI er legendarisk. Mange sier at dette var tidenes første "hot hatch", men det stemmer ikke. Renault 5 Alpine var på markedet tidligere, men det var likevel Golf GTI som gjorde klassen populær.

Bilen veier godt under tonnet, og med en 110-hesters 1,6-liter under panseret ble den kvikk (en oppdatert versjon med 1,8-liter ble lansert i 1983). Bilen er ikke voldsomt rask etter dagens standarder, men det er kjøreegenskapene som gjør bilen ekstremt gøyal å ratte.

Dette er allerede en klassiker, og prisene har steget voldsomt de siste årene. Hvis du er nevenyttig, og har tid og mulighet til å gjøre en del arbeid selv, kan du få tak i en bil for rundt 40 000 kroner. Hvis du skal ha en bil som er strøken, må du forvente å betale det mangedobbelte. Det ligger flere biler til salgs i Tyskland med prisforlangende på langt over 150 000 kroner.

Porsche 911

LEGENDE: Første generasjon Golf GTI er legendarisk, og det vises på prisene. Det som i utgangspunktet var en relativt billig morobil, koster nå opp mot 150 000 kroner.
LEGENDE: Første generasjon Golf GTI er legendarisk, og det vises på prisene. Det som i utgangspunktet var en relativt billig morobil, koster nå opp mot 150 000 kroner. Foto: FOTO: Volkswagen

911 er en legende, og det er en grunn til det. Den hekkmotoriserte sportsbilen fra Stuttgart byr på en kjøreopplevelse som få andre modeller kan matche.

Den klassiske 911-modellen med røtter tilbake til 1964 holdt det gående helt til slutten av 80-tallet før den ble avløst av modellen med internkoden 964.

Fra slutten av 70-tallet hadde standardmodellen en 3-liters boksersekser på 180 hester. Det finnes også en turbovariant som mellom 1978 og 1983 hadde 300 hester.

Siden 911 er en av verdens aller mest populære sportsbiler, er de ikke spesielt billige. De aller billigste eksemplarene koster rundt 80 000 kroner, men disse er det ofte greit å holde seg unna. Prisene strekker seg opp til over halvmillionen for spesielle eksemplarer.

Alfa Romeo GTV6

GTV6 er blant bilene som definerer det italienske 80-tallet på bilfronten. Skarpe, men elegante, linjer og en selvpustende sekser under panseret. Den er noe for seg selv, og vekker definitivt oppsikt på veien.

TURBO-VERSTING: Porsche 911 er en selvsagt bil å inkludere i en sak som dette. Her representert fra en Turbo-modell fra 1980.
TURBO-VERSTING: Porsche 911 er en selvsagt bil å inkludere i en sak som dette. Her representert fra en Turbo-modell fra 1980. Foto: FOTO: Porsche

Det finnes GTV-varianter med mindre motorer som ble lansert på 70-tallet, men det er ingen tvil om at det er modellen med V6 du vil ha i garasjen. Helst i rød. Flere hevder at V6-eren er blant de motorene som låter best gjennom tidene, og når du har hørt en Alfa-sekser gå for fulle mugger er det vanskelig å være uenig.

Prisene ligger på omtrent samme nivå som Golf GTI. Det vil si at de starter på rundt 40 000 kroner, og at du må ut med cirka 150 000 for et strøkent eksemplar.

Renault Alpine A310

Sportsbiler er kanskje ikke det første som dukker opp i hodet når man tenker på Renault. Når Alpine er med i navnet, vet man imidlertid at det er snakk om noe litt utenom det vanlige. Dette er et firma som, i likhet med for eksempel AMG, startet med å modifisere Renault-modeller. Etter hvert kjøpte produsenten opp selskapet, og de ble en del av Renault.

A310 er en spesiell bil som ble introdusert i 1971. Da hadde den imidlertid en firesylindret Renault-motor under panseret. Først i 1977 kom modellene med V6 på markedet. Motoren det er snakk om er den samme som man finner i kultbilen DeLorean, men takket være en vekt på under tonnet, har A310 vesentlig bedre ytelser enn "Tilbake til fremtiden"-bilen.

ITALIENSK TEMPERAMENT: Alfa Romeo GTV6 har en motorlyd som kan omvende selv de mest inbitte bilhaterne.
ITALIENSK TEMPERAMENT: Alfa Romeo GTV6 har en motorlyd som kan omvende selv de mest inbitte bilhaterne. Foto: FOTO: Alfa Romeo

Det ble bygget i underkant av 12 000 biler, og drøye 9000 av disse var V6-modeller. Med andre ord er det snakk om en relativt, men ikke ekstremt, sjelden bil.

Prisforlangende i Tyskland er mellom 40 og 120 tusenlapper - avhengig av tilstand og kilometerstand.

BMW 3-serie (E21)

For de som vil ha en litt mer praktisk bil, er den første generasjonen av BMW 3-serie et godt valg. Dette var forgjengeren til den mer kjente E30 (som ble lansert i 1982), og er i utgangspunktet en familiebil.

Det finnes imidlertid to versjoner som byr på mye moro for pengene - nemlig 320/6 og 323i. Spesielt den sistnevnte, som har en 2,3-liters rekkesekser på 145 hester, har krefter nok til å flytte seg fortere enn mye annet på veien. Antallet hestekrefter høres kanskje ikke voldsomt ut, men med en vekt på 1135 kilo og klassiske bakhjulsdrevne egenskaper er dette en morsom bil å ratte.

Du kan få et relativt slitent eksemplar for rundt 20 000 kroner, men hvis du vil ha en bil i god stand, må du regne med å betale fra 50 000 kroner. Disse er ikke like ettertraktede som etterfølgeren E30, og derfor er det mulig å få en strøken bil med lav kilometerstand for rundt 150 000 kroner.

LETT GLEDE: Med en vekt på under ett tonn, byr Renault Alpine A310 på kjøreopplevelser utenom det vanlige. Hekkmotoriserte biler krever imidlertid litt tilvenning, så ikke tråkk til for fullt fra første sving.
LETT GLEDE: Med en vekt på under ett tonn, byr Renault Alpine A310 på kjøreopplevelser utenom det vanlige. Hekkmotoriserte biler krever imidlertid litt tilvenning, så ikke tråkk til for fullt fra første sving. Foto: FOTO: Renault

Les også:

Peugeot 205 GTi er ikke veteran helt enda, men den er ekstremt kul

Dette er årets beste bilmotorer

Dette er drømmebilen for voksne gutter med bart

FAMILIEVENNLIG: For deg som vil på lengre turer med familie og bagasje, men likevel vil ha en sjarmerende veteranbil med nok kraft, er BMW 323i et godt valg. Nok krefter og klassiske kjøreegenskaper sørger for underholdningen bak rattet.
FAMILIEVENNLIG: For deg som vil på lengre turer med familie og bagasje, men likevel vil ha en sjarmerende veteranbil med nok kraft, er BMW 323i et godt valg. Nok krefter og klassiske kjøreegenskaper sørger for underholdningen bak rattet. Foto: FOTO: BMW

Denne saken ble første gang publisert 01/07 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også