Brad Pitt, Madonna, Bill Gates, Barack Obama: Alle disse folkene må, på et punkt tidlig i livet, ha blitt født.

Men saken er likevel - og det er dette som interesserer meg - at ingen av dem visste, da de ble født, at de ville komme til å gjøre deg stort innen skuespill, synging, finne opp programvare eller ha et rart navn.

Bill Gates må ha gått med avisen, eller jobbet i en butikk, eller tatt imot telefoner på ett eller annet kontor. Og det gjorde han ikke som milliardæren Bill Gates, men som den fregnete gutten Bill Gates som likte Cadillacer, ikke likte brokkoli, og ville bli tømmerhogger.

Jeg bør presisere at ikke noe av dette er kjente fakta om Bill Gates. Poenget er at disse menneskene ikke var store; de oppnådde å bli det. Men de visste det ikke. Og sånn må det også ha vært med Golf GTI.

=

© FOTO: Justin Leighton

=

© FOTO: Justin Leighton

Spesifikasjoner VW Golf GTI Mk1

Produsert: 1977-1984

Motor: 1,6 liter, 4 sylindre

HK: 110

Dreiemoment: 140 Nm

0-100 km/t: 10,3 sek

Toppfart: 177 km/t

Vekt: 810 kg

En sporty versjon

Den ble skapt av en ung ingeniør: Alfons Löwenberg. I 1974 samlet han arbeidskameratene, og på fritiden sin i Wolfsburg begynte de å jobbe på hva de kalte 'Sport Golf'.

De hadde ingen forestilling om at skapelsen deres ville bli et gjennomført, bånnsolid, gullstandard, klasse A-ikon innen motorbransjen. De ville bare lage en sporty versjon av en liten bil. Men den rullet videre til å bli en bil med egenskaper og en intensitet som overgår popstjerner.

Et bevis på at de ikke hadde noen peiling på fremtiden får du når du vet at de planla å lage 5000 biler, og at den ikke ville komme med høyreratt. Altså bare litt moro, med en litt spesiell bil. Og flere millioner biler senere er den en legende.

=

© FOTO: Justin Leighton

Selvsikkert veigrep

Det er litt av en byrde som hviler på de slanke, skarpe skuldrene til MK1-bilen foran meg. Og den leverer.

Det rutete interiøret er lagt av stoff som varer lengre enn granitt. Golfballen på girspaken, det dønn ærlige dashbordet: alt skriker legende. Det er faktisk litt vrient alt sammen, for det er verken overraskelser eller skuffelser her.

Tenk deg alt du ville forventet deg at en MK1 Golf GTI skal være: Kvikk, velbygd, responsiv, med gromlåt, pen uten å bli jålete - så er den alle disse tingene. Hver sving tas med selvsikkert veigrep, og hver rette strekning er en gryntende liten eksplosjon.

=

© FOTO: Justin Leighton

En meget spesiell bil

Det urtypiske bildet av en Mk1 GTI er det med de fire hjulene i hvert hjørne.

Denne GTI-en er nokså spesiell, fordi den er den eneste VW har i England, og derfor dyrebar.

Jeg er litt redd for å piske den rundt banen vår, og sende den tilbake helt ødelagt. Så jeg kjører den så hardt jeg kan inn i en sving, legger på litt bremsepedal, svinger litt mer, og har du sett: Den kaster seg framover og blir trehjuling. Jeg ville at bilen skulle gjøre denne hjulløftingen sin, så det gjorde jeg.

Så enkelt. Den er ikke i stand til å skuffe deg.

=

© FOTO: Justin Leighton

Ikke akkurat Veyron

Men det rare er at oppskriften for å oppnå denne feilfrie perfeksjonen er så enkel.

Fjæringen er bra, men ikke noe grensesprengende. Den firesylinders 1600 kubikks motoren har respektable 110 hester, men igjen: Det er et godt stykke fra å være en samtidig Veyron.

Karosseriet er stål, de 13-tommers hjulene har magre 175-valser. Gummispoileren bak reduserer løftet med 30 kilo ved 160 km/t. Den går til 100 på 10,3 sekunder. Men den flyr ikke, det finnes ikke karbontitan-keramisk legeringskompositt, og den går på bensin.

=

© FOTO: Justin Leighton

Ganske enkelt en legende

Så hvorfor føles den så bra? Nettopp fordi den har disse tingene; fordi den ble lagd av folk som jobbet etter de høyeste standardene som fantes innen teknologi da. Hvis du aldri har kjørt en, bør du gjøre det.

Ikke forvent at den skal endre personligheten din eller få håret ditt til å ramle av, Men forvent heller ikke at den skuffer. Det kan den ikke. Den er ganske enkelt en legende.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!