Aero Coupe er basert på Supersports-kabrioleten. Den er faktisk veldig identisk, siden endringene i karosseriet ikke består av mer enn et solid tak. Men den koster 25 000 pund mindre.

Matt Humphries, som er Morgans sjefsdesigner, innrømmer villig at Aero Coupe ikke var hans tøffeste oppgave. Likevel er det en dramatisk sak å se på, og det alene kan nesten rettferdiggjøre prisen på 100 000 pund.

På innsiden er det enda mindre som skiller de to bilene. I likhet med motsatsen Plus 8 bruker Aero Coupe det stadig mer kjente aluminiumchassiset sammen med en BMW-produsert 4,8-liters V8-er med enten en sekstrinns manuell eller en automatkasse.

Denne utviklingen viser hvor langt Morgan har kommer siden den første Aeroen kom for over ti år siden. Gjennomføring og finish har blitt enormt forbedret, så du trenger ikke fire på kravene til Aero når du sammenligner den med moderne rivaler. I hvert fall ikke veldig mye.

Nonsjalant avslappet

Bortsett fra det klumpete rattet er kupeen et herlig, om enn sært, sted å befinne seg. Den er liten (i motsetning til bagasjerommet), så du har ikke mye plass å strekke deg på, men den er herlig innredet og overraskende fri for støy.

=

ANNERLEDES: Bilen ser annerledes ut, men har en 4,8 liters V8-er bra BMW under panseret. Foto: Produsent

Spesifikasjoner

Motor: 4799 ccm, V8

Drift: Bakhjulsdrift

Hk: 395

Nm: 502

Forbruk: 1,1 l/mil

CO2-utslipp: 256 g/km

0-100 km/t: 4,2 sek

Toppfart: 274 km/t

Vekt: 1175 kg

Pris: 99 950 pund i England, ca. 2 mill. kroner i Norge

Jo da, bryterhendelen er fra forrige generasjon BMW, og jeg mener bestemt av jeg også har sett luftedysene et annet sted, men resten er bare likendes. Særlig utsikten over det lange panseret.

Kombiner dette med åtterens avslappede sterke bånndrag og den overraskende smidige fjæringen, så har du en bil som sluker mil nonsjalant avslappet og får deg til å føle deg bra når den gjør det.

Svingene takler den også flott. Du vil nok neppe prøve å holde tritt med en 911, men du trenger ikke å måtte kaste den rundt for å ha det moro i Aero.

Og siden den veier under 1200 kilo og V8-motoren gir 395 hester (eller 373 om du glemmer å krysse av for sports-eksos), er den ikke treg.

Men husk at dette primært er en GT, og liker å bli kjørt og behandlet som en. Trenger du noen tips der? Tenk deg en litt simpel versjon av en Bentley.

DOMMEN:

Morgan setter taket tilbake på sin Supersports, og skaper en raffinert, men drønnende toseters kupé. Drømmebilen for voksne gutter med bart.

=

RART: Bortsett fra det klumpete rattet er kupeen et herlig, om enn sært, sted å befinne seg. Foto: Produsent

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!