Bruktbilguide: BMW Z4 2003-2007

Slik kjøper du brukt BMW Z4

BMW Z4 har alle egenskaper som skal til for å gjøre roadsteropplevelsen maksimal. Her finner du det du trenger å vite for å kjøpe en brukt BMW Z4.

PÅ TUR: En brukt BMW Z4 på tur i Europa kan bli en herlig bilopplevelse.
PÅ TUR: En brukt BMW Z4 på tur i Europa kan bli en herlig bilopplevelse. Foto: Egil Nordlien
Sist oppdatert

Som forgjengeren BMW Z3, ble også den første generasjonen BMW Z4 produsert i USA. Den debuterte i USA høsten 2002, og kom på markedet i Europa våren 2003.

I likhet med den nye BMW Z4 som kom i 2009, var konseptet en større, mer GT-preget enn BMW Z3. Frem til en fire-sylindret versjon med 150 hk kom i 2005, var standardmotorene kraftige seks-sylindret saker. En 2,5-liter på 192 og en tre-liter på 231 hk sørget for bra trøkk. De gjorde også sitt med prisen og attraktiviteten i Norge.

I startfasen var den mest Norgesvennlige motoren den seks-sylindrete 2,2i med 170 hk som kom høsten 2003. Mange roadstervenner synes BMW Z4 er et rimelig alternativ til Porsche Boxster.

Det er den minste to-liters motorversjonen som er vanligst og rimeligst på det norske markedet. Årsmodell 2005-2007 ligger på mellom 240-280 000 kroner. Omtrent det samme koster litt eldre versjonen mer seks-sylindret motor på 170 eller 192 hk.

Viktig facelift i 2006

BMW Z4

SJEKKPUNKTER

  • Funksjon og skader på kalesje
  • Skader/slitasje på interiør
  • Slitasje/skader på bakfjærer
  • Slitasje i hjulsoppheng foran
  • Slitte bremser
  • Komplett servicehistorie

ANBEFALTE MOTORVERSJONER

  • Z4: 2,2/170 hk: Sportslige ytelser, fin gassrespons og gange. Forbruk 0,9-1,2 l/mil
  • Z4: 2,0i/150 hk: Bra drag i mellomregisteret, pent forbruk. Forbruk 0,7-1,0 l/mil
  • Z4: 2,5i/177 hk: Kultivert sekser med fine ytelser. Forbruk: 0,9-1,2 l/mil

MODELLHISTORIKK

  • 2002: Z4 lanseres i oktober med to seksere; 2,5i/192 hk og 3,0i/231 hk
  • 2003: Begge motorer også med Steptronic automatgir. I oktober 2,2i/170 hk
  • 2005: Lansering av 2,0i/150 hk i april
  • 2006: Teknisk og optisk facelift i mars. Nye modellvarianter 2,5i/177 hk, 2,5si/218 hk, 3,0si/265 hk, M Roadster/343 hk. Z4 Coupé lanseres i juni
  • 2007: Efficient Dynamics-systemer innføres på Z4 i september
  • 2008: Produksjonen innstilles i august for denne generasjonen av Z4

BMW Z4 fikk en større facelift i mars 2006. Har du lommebok til det, anbefaler vi en slik modell. Ved siden av mindre eksteriørmessige endringen og merkbare oppgraderinger på interiørkvaliteten, var det motor- og teknikk som fikk hovedfokus:

Understellet ble modifisert og en ny serie seks-sylindrete bensinmotorer kom på plass. Denne generasjonen gikk ut av produksjon i august 2008.

Vei- og motor egenskaper sitter som et skudd i BMW Z4. Den kjennes sportsligere enn Mercedes SLK. Sekserklangen er nydelig, og selv om det er tre-literen som virkelig smeller i ryggtavla, holder det fint med de mindre versjonene også.

Selv med to-liters firer går BMW Z4 bra, men lydbildet blir ikke helt det samme. Ikke bensinregningen heller, heldigvis.

Frem til faceliften gikk hovedinnvendingene på middels finish og litt billig preg i cockpiten. Dette ble betydelig forbedret, og BMW Z4 fremsto som et rimeligere, ikke fullt så sportslig, men likevel reelt alternativ til Porsche Boxster.

Noen viktige punkter

OVERSIKTELIG: BMW Z4 fikk før faceliften litt kritikk for et enkelt interiør, men ryddig er det.
OVERSIKTELIG: BMW Z4 fikk før faceliften litt kritikk for et enkelt interiør, men ryddig er det. Foto: Terje Bjørnsen

Som bruktbil gjør BMW Z4 er bra figur, i likhet med Mazda MX-5. De viktigste mekaniske sjekkpunktene går på bakfjærer som har en tendens til å bli dårlige på biler med lang kjørelengde. Også bremseslitasje er et viktig punkt, særlig siden det er en god del bruktimport fra Tyskland av BMW Z4. Dessuten skal forstillingen være i orden, her er det kuleledd som slites.

SITTER OK: Sportssetene er relativt moderate i utformingen. Men sittekomforten er fortsatt bra.
SITTER OK: Sportssetene er relativt moderate i utformingen. Men sittekomforten er fortsatt bra. Foto: Terje Bjørnsen

På biler med elektrisk kalesje er det viktig å sjekke funksjonen, det har vært rapportert om feil grunnet vanninntrengning i den elektriske motoren. For øvrig bør kalesjen sjekkes for slitasje og skader, det samme gjelder interiøret. I tillegg skal bør en BMW Z4 kunne skilte med et komplett servicehefte.

Hos den tyske kontrollinstansen Dekra gjør BMW Z4 med 50-100 000 km på telleren en grei figur. 77,2 % av bilene går gjennom den tekniske kontrollen uten feil, mens snittet for klassen er 70. På BMW Z4 har 11,7 % av bilene større feil, mens gjennomsnittet ligger på 10,4 %.

Har du erfaring med BMW Z4? Gi oss dine innspill i kommentarfeltet helt nederst i artikkelen.

Les mer

Test: BMW Z4 3,0i 2003-modell

AUTOMAT: Noen synes det er behagelig med automat, noen vil gjerne gire selv.
AUTOMAT: Noen synes det er behagelig med automat, noen vil gjerne gire selv. Foto: Egil Nordlien

Test: BMW Z4 2,5i 2004-modell

Test: BMW Z4 2,2i 2005-modell

Bruktbilguide BMW Z3

Bruktbilguide Porsche Boxster

Bruktbilguide Mazda MX-5

Bruktguide Mercedes SLK

Test av den nye BMW Z4

Denne saken ble første gang publisert 14/03 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også