Jeg har ved flere anledninger holdt fram BMWs nyeste treliters sekser på 231 hk som den nydeligste motoren man kan få uten resept. Det betyr ikke at jeg misliker BMWs øvrige seksere. Sekserne fra BMW - og de kommer heldigvis bare i rekke - er bilindustriens svar på champagne. Treliteren er svaret på Dom Perignon.

Det er klart at 2,5-literen ikke helt kan måle seg med Dom Perignon. Og 39 hk i manko, for ikke å snakke om 55 Nm ditto, er en del. Koblet til en 5-trinns automat mister man enda litt mer muskler til bakhjulene. I akselerasjon fra 0 til 100 betyr det rundt to sekunder.

Men så er spørsmålet: Gjør det noe?

Ja, litt. Men forbausende lite. For det som virkelig betyr noe, er at Z4 i utgangspunktet har et gnistrende fint chassis. Det er stivt. Veldig stivt til åpen bil å være, og hjulopphenget - for det meste tilpasset 3-Seriemekanikk - gjør en enda bedre jobb under en Z4 enn under en 3-Serie.

Styring og veifølelse er slik BMW gjør det når de er på sitt beste - noe de for så vidt er bemerkelsesverdig ofte. Z4 har elektrisk servostyring, og den bidrar til å gi en fabelaktig respons fra hjulene.

BMW Z4 bruktbil=

BMW Z4 © Egil Nordlien

2,5 l holder

Som du har skjønt, svarer vi ja på spørsmålet om hvorvidt det holder med en 2,5-liters motor i Z4. Det er lite som sladrer om at det "mangler" 39 hk og 55 Nm. Selv lyden er praktisk talt den samme.

Det jeg har mer problemer med å akseptere, er automatkassen. I utgangspunktet foretrekker jeg å gire en slik bil selv. Og BMWs sekstrinnskasse, som er standardutstyr i Z4, er en slik klikk-klakk-innretning som man liker å bruke mye mer enn man egentlig har behov for.

Vi har omtalt Z4 flere ganger tidligere, men alt har hittil vært basert på kjøring i utlandet. La det være helt klart at Z4 også gir en særdeles stor grad av kjøreglede i Norge. Man må bare finne veiene hvor svingene er brå nok og kommer tett nok.

Og da er det brillefint å spare en haug kroner - faktisk 127 000 - og ha det enda litt mer gøy under fartsgrensene. 2,5-litersversjonen leveres standard med noe mindre heftig skotøy enn treliteren: 225/50 R 16 V på 7Jx16-felger på 2,5-literen mot 225/45 R 17 W på 8Jx17-felger på treliteren.

Jeg ville altså absolutt ikke ha bladd opp de ekstrakronene som skal til for å få automatgir. Ikke på vilkår! Da hadde jeg heller bladd litt i BMWs felgkatalog og brukt noen kroner på det. De har mange lekre felger til Z4!

BMW Z4 2,5i automat

  • Motor:R6, 2494 ccm
  • Ytelse:192 hk - 6000 o/min
  • Dreiemoment:245 Nm - 3500 o/min
  • Dekkdimensjon:225/50 R16
  • Egenvekt:1365 kg
  • Bagasjerom:250 liter
  • Forbruk EU-mix:0,95 l/mil
  • 0-100 km/t:7,5 sek
  • Toppfart:227 km/t
  • Pris:506 000 kroner
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!