Mercedes SLK

SJEKKPUNKTER

  • Ulyder fra tak og dører
  • Lekkasje fra differensial (1996-2003)
  • Takfunksjon
  • Forhjulsoppheng
  • Styring

ANBEFALTE MOTORVERSJONER

  • 2,0/163 hk: Kompressormotor med bra ytelser og trekkraft,
  • noe støy over 5000 o/m. Forbruk 0,8-1,1 l/mil
  • 2,3/193-197 hk: Sterk og rask kompressormotor. Forbruk 0,9-1,2 l/mil
  • 1,8/163-184 hk: Bra dreiemoment og gode ytelser. Forbruk 0,7-1,1 l/mil

SLK kom på markedet i 1996 og fikk avløsning av ny SLK-modell i 2004. Og i mars 2011 lanserte Mercedes den tredje utgaven av SLK.

Prismessig finner du Mercedes SLK over et bredt register. Det starter med de eldste versjonene av første generasjon til rundt 100 000,-. Nyere utgaver av den første SLK fra 2001-2003 ligger på ca. 150-210 000 kroner.

Ser du etter en nyere bil er det 2. generasjon som gjelder. Disse koster fra ca. 250-450 000 kroner. Generelt sett er det et godt utvalg av brukte SLK på markedet.

Den første versjonen av den kompakte Mercedesroadsteren var en av de første bilene i moderne tid som fikk et nedfellbart ståltak. Det gjør bilen til en ekte tusenkunstner - coupé og roadster i ett, langt bedre isolasjon og støydemping enn en kalesjeløsning og null behov for en plasskrevende og uhåndterlig hardtop.

Den manuelle girkassen er ikke så presis som man kunne ønske, og tanken er i minste laget på langtur. Inntil faceliften tidlig i 2000 var heller ikke setene av de mest komfortable.

Velger du en kompressormotor under panseret, stemmer også ytelsene med resten av kjøreopplevelsen. Den trekker bra fra bunnen og har en jevn kraftutvikling.

Mekanisk er SLK en solid bil. De tekniske løsningene baserer seg i stor grad på første C-klasse, som var kjent for sin soliditet. En gjenganger er imidlertid oljelekkasje fra differensialhuset. Takløsningen fungerer som regel uten feil, men vær observant på ulyder og vannlekkasjer. Den hører definitivt med til de tingene du skal sjekke grundig på en brukt SLK.

Modellhistorikk

1996: Lansering på sommeren som SLK 200 og SLK 230 Kompressor

1997: Sidekollisjonsputer og bremseassistent

2000: Facelift, sekstrinns girkasse og modifiserte motorer, SLK 200 Kompressor og SLK 320 med V6-motor.

2001: SLK 32 AMG med V6-kompressormotor og 354 hk

2004: Ny SLK på vårparten. Modellvarianter 200K/163 hk, 350/272 hk og 55 AMG/360 hk

2005: SLK 280/231 hk i juni

2008: Facelift med kosmetiske og tekniske endringer. SLK 200 K/184 hk erstatter 163 hk, SLK 350/305 hk

2011: 3. generasjon SLK lanseres i mars

Mercedes SLK 1996 til 2004 bruktbil=

FØRSTE VERSJON: Finner du en pent brukt SLK av første generasjon, står en hyggelig roadsteropplevelse for døren.

Mercedes SLK 1996 til 2004 brukt=

TYPISK: Interiøret i den første Mercedes SLK holder god Mercedes-standard.

Sjekk styrefølelsen

På eldre modeller er det naturlig nok blitt en del feil som skyldes elde og mange kilometer. Sjekk at styringen fungerer smidig, og vær på vakt overfor uventede bevegelser i rattet eller manglende retningsstabilitet. Slitasje i styring/forhjulsoppheng er nemlig et kjent fenomen.

I følge den tyske kontrollinstansen Dekra ligger den første SLK-generasjonen på gjennomsnittet for feil og mangler i bilklassen:

På biler med kjørelengde 100-150 000 km går 49,9 % av bilene gjennom kontrollen uten feil, mens 17,3 % har alvorlige feil. Snittet ligger på 52,8 og 18 %.

Mercedes Benz SLK 2005 bruktbil=

MER SPORTSLIG: Da nye SLK kom i 2004, var den mer komfortabel, men også sportsligere enn forgjengeren. © Terje Bjørnsen

Ny modell i 2004

Da etterfølgeren kom på markedet i 2004, var resepten noe av den samme som for BMW Z4; litt mer av alt og for Mercedes' vedkommende enda mer polert og i retning av komfort fremfor sportslighet.

Imidlertid beholdt Mercedes den populære kompressormotoren i 200 K med 1,8 liter og 163 hk i tillegg til flere sekssylindrete versjoner i SLK 350 og 280. Selv den minste motoren sørger for tilstrekkelig ytelser, og gjør i kombinasjon med automatgir for at Mercedes SLK blir den mest behagelige roadstermodellen i klassen.

For årsmodell 2008 ble andre generasjon Mercedes SLK kraftig oppgradert. Blant annet med mer omfattende utstyrsmuligheter, og modifiserte motorer.

Vi kjørte test av bilen med 1,8-liters kompressormotor på 184 hk, og var spesielt fornøyd med utviklingen av veiegenskapene. Ikke minst takket være aktiv styring som ekstrautstyr.

Mercedes Benz SLK 2005 bruktbil=

GÅR BRA: 1,8-liters kompressormotor på 163 eller 184 hk fungerer fint for norske forhold. © Terje Bjørnsen

Få feil på nye biler

Det er relativt få feil å melde på nye SLK; noe elektronikk og problemer med takmekanismen er nevnt. I tillegg har den også tendenser til slitasje i forhjulsopphenget, som kan gi seg utslag i mindre presisjon i veiegenskapene. Ujevn støtdempervirkning kan også forekomme.

Motor og girkasse holder solid Mercedes-standard, og skal fungere uten plett og lyte. Det samme gjelder interiør og eksteriør, samtidig som kvalitetsfølelsen i en SLK skal være høy. Og et komplett servicehefte skader heller ikke.

I Dekras bruktbilundersøkelse kommer andre generasjon Mercedes SLK relativt godt ut. Med kilometerstand 50-100 000 km har 6,5 % av bilene større feil, mot snittet på 10,4 %. 82,5 % av Mercedes SLK går gjennom kontrollen uten feil, mens snittet for klassen er 70 %.

Mercedes SLK 2008

FACELIFT: I 2008 fikk SLK en midtlivsoppgradering. © Foto: Andreas Handeland

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!