BMW Z3

SJEKKPUNKTER

  • Slitasje i forstilling
  • Motorstyring
  • Elektrisk anlegg
  • Elektronikk
  • Kalesje

ANBEFALTE MOTORVERSJONER

  • 1,8-1,9/115-118 hk: Akseptable ytelser, bra gange. Forbruk 0,8-1,1 l/mil
  • 2,2/170 hk: Harmonisk sekser med livlige ytelser. Forbruk: 0,8-1,3 l/mil
  • 3,0/231 hk: Kraftig sekser med sportslige ytelser. Forbruk 0,8-1,4 l/mil

MODELLHISTORIKK Z3

  • 1996: Lansering av Z3 med firesylindrede motorer; 1,8l/115 hk og 1,9l/140 hk.
  • 1997: Z3 2,8 med sekser på 193 hk, M Roadster med 321 hk.
  • 1998: Ny 1,9l/118 hk erstatter 115 hk.
  • 1999: Facelift med ny hekk, toliter med 150 hk. Coupé og M Roadster uten endringer.
  • 2000: 2,2l/170 hk og 3,0l/231 hk erstatter 2,8l.
  • 2002: Etterfølgeren Z4 lanseres.

Motormessig er Z3 vanligst i Norge med 1,8- og 1,9-liters motorer med 115, 118 og 140 hk. Det holder til å gi den relativt lette Z3 underholdende ytelser og fin friskluftsfølelse.

Bilen har best pris/ytelsesforhold med en av de små sekserne, som øker kjøregleden merkbart.

I Norge er utvalget relativt smalt på bruktmarkedet. De eldste modellene med fre-sylindret motor koster per april 2011 fra ca 60 000 til 100 000 kroner.

Nyere biler, eller med større seks-sylindret motor kommer på alt fra ca. 120 000 til godt over 200 000 kroner. Og for de riktige entusiastene er det mulig å bla opp rundt 300 000 for en Z3 M Roadster med 321 hk.

Bak rattet på Z3 legger du fort merke til at interiøret er et av de mest spartanske som kom fra München på 90-tallet. Det gjelder så vel materialvalg som design.

Når du får lagt ned toppen, glemmer du fort slike trivialiteter. Z3 er nemlig underholdende å kjøre, med typisk bakhjulsdrevne egenskaper.

Z3 ble produsert i USA, og det var dessverre så som så med kvaliteten på de første Z3- årgangene:

Det var problemer med eksosanlegg, feil på elektriske vindusheiser og elektronikken. Dessuten var kalesjen utsatt for slitasje, og karosseriet ga med tiden fra seg stadig flere ulyder.

BMW Z3 1,8 bruktbil

SPARTANSK: Innvendig fulgte BMW Z3 90-tallets roadsterstil; enkelt og funksjonelt. © Terje Bjørnsen

Bedre fra 1999

Z3 er for det meste satt sammen av deler fra BMW 3-serie, understellet er fra 3-serie Compact-modellen. Det betyr gjennomprøvde komponenter som takler høy kilometerstand.

Fra 1999 ble kvaliteten på Z3 merkbart bedre. Heldigvis er det ikke mye feil på det mekaniske. Det er først og fremst slitasje i forstillingen på ledd og foringer, samt feilinnstilling av forhjulsgeometrien som slår ut på feilstatistikken.

Siden Z3 begynner en å bli en gammel er ofte bilens historikk og pleie - eller mangel på sådan - mer avgjørende enn rene typefeil.

I Dekras kvalitetsundersøkelse for 2011 kommer BMW Z3 med kjørelengde 100-150 000 kilometer ut noe svakere enn gjennomsnittet for klassen:

44,2 % av Z3-modellene går gjennom kontrollen uten feil og mangler, mens snittet er 52,8 %. Antallet biler som går gjennom uten anmerkninger er 23,3 % for BMW Z3, mot 18 % for klassen.

Har du erfaring med BMW Z3? Gi oss dine innspill i kommentarfeltet helt nederst i artikkelen.

BMW Z3 1,8 bruktbil

BMW Z3: Det er fortsatt mye kjøreglede i en velholdt BMW Z3. © Terje Bjørnsen

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!