Fakta Porsche Boxster

SJEKKPUNKTER

  • Feil på luftmengdemåler
  • Oljelekkasjer
  • Lekkasjer i kjølesystem
  • Feil på hjullager
  • Bremse/dekkslitasje
  • Ikke fagmessig utførte reparasjoner
  • Slitasje i forhjulsoppheng

ANBEFALTE MOTORVERSJONER

  • 2,5/204 hk: Tilstrekkelige ytelser, turtallsvillig og kultivert. Forbruk 0,9-1,2 l/mil
  • 2,7/220-245 hk: Meget gode ytelser, solid trekkraft, fin gange. Forbruk 0,9-1,2 l/mil
  • 3,2/252-295 hk: Svært gode ytelser, meget god trekkraft, fremragende lyd. Forbruk 1,0-1,3 l/mil

MODELL-HISTORIKK

  • 1996: Lansering med 2,5l/204 hk (type 986)
  • 1999: 2,7l/220 hk overtar som basismotor. Lansering av Boxster S med 3,2l/252 hk
  • 2002: Facelift med nye luftinntak på siden, modifisert front og hekkspoiler. Boxster med 227 hk, Boxster S med 260 hk
  • 2004: Ny Boxster (type 987) i oktober. Ny førerplass, tekniske og designmessige endringer,7/240 hk, S 3,2/280 hk
  • 2006: Modifiserte motorer i august: 2,7/245 hk og S 3,4/295 hk
  • 2008: Mot slutten av året facelift (type 987/2). Nye motorer: 2,9/255, S 3,4/310 hk
  • 2010: Boxster også med 211 hk, tilpasset høyavgiftsland som Norge

Porsche Boxster har en lang og solid karriere bak seg. Bilen kom på markedet allerede i 1996, og finnes dermed i et utvalg som passer nesten en hver lommebok.

Priser

Det er et greit utvalg av brukte Porsche Boxster på det norske markedet.

Prisene ligger fra ca. 190 000 til 230 000 kroner for biler fra 1997-1999.

Årsmodell 2000 til 2004 varierer fra ca. 250 000 til 350 000 kroner.

Den nye Boxstermodellen kom i 2005, og de to første årsmodellene ligger fra ca. 430 000 til 500 000 kroner.

Noen vanlige feil

Nå er det ikke bare innkjøpsprisen du skal ha råd til: Forsikring er dyrere enn hos de mer folkelige åpne toseterne, som BMW Z4 og Mercedes SLK. Også dekk-, service- og eventuelle reparasjonskostnader er høyere hos en brukt Porsche Boxster.

Den kompakte toseteren fra Stuttgart er ikke helt problemfri, selv om kvalitet og holdbarhet er på sedvanlig Porsche-nivå.

Det er meldt om visse gjengangere på teknikkfronten: Luftmengdemåleren i innsprøytningen, støy fra hjullagre, clutchslitasje og oljelekkasjer fra motor/girkasse.

Et råd som gjentas i Porsche-forum og av britiske bruktbilsider som What Car: Det er det viktig å velge biler med full servicehistorikk, uten kollisjonsskader. Det kan bli kostbart å kjøpe en halvgod bil til en tilsynelatende snill pris.

Mange av de brukte Porsche Boxster på norske veier er bruktimportert fra Tyskland eller USA. Det tyske kontrollorganet Dekra kan berette om en bil som har færre feil og mangler enn gjennomsnittet av sportsbiler og cabrioleter:

For Porsche Boxster med kjørelengde på 50-100 000 kilometer, går 76,7 % av de kontrollerte bilene gjennom uten anmerkninger, mot 70 % for gjennomsnittet i klassen. Kun 6 % har betydlige mangler, mot 10,4 % for gjennomsnittet. Det er faktisk noe bedre enn for eksempel Mazda MX-5 med tilsvarende kjørelengde.

I følge Dekra er oljelekkasje, slitasje i ledd i forstillingen og slitte dekk/bremseskiver gjengangere.

Brukt Porsche Boxster=

SKAPT FOR NORGE: Selv en standard Porsche Boxster har nok ytelser til å gjøre norske veier ekstremt underholdende. © Egil Nordlien HM Foto

Kjører fenomenalt

Når du har valgt ditt Boxstereksemplar med omhu og sørget for å kjøpe en bil i førsteklasses stand, er veien til kjøreparadis på jord relativt kort og utstyrt med mange underholdende svinger.

Midtmotorkonstruksjonen sørger for glimrende balanse; styringen er følsom og direkte, veigrepet suverent og boksermotoren har en så kjapp gassrespons at den grenser til det giftige.

Kombinert med suverene bremser og en kjøresikkerhet som er høyere enn på tradisjonelle midtmotorbiler, er Boxster underholdende uten å skremme vettet av deg.

Til syvende og sist dukker midtmotorspøkelset opp også i Boxster, men da går det så fort unna at du egentlig burde skjønt tegningen for lenge siden.

Med biler som har et så godt veigrep på tørr vei, er det greit å huske at våt og glatt veibane reduserer veigrepet forholdsvis mer enn i en standardbil.

Et overraskende plusspoeng scorer Porsche Boxster på bagasjeplass. Både foran og bak er det brukbare bagasjerom, med et samlet volum på 280 liter. Dermed er det plass til feriebagasje for to, og siden Boxster ikke har et ståltak som stjeler mye plass er plassen tilgjengelig også med taket nede.

Porsche Boxster bruktbil 2002=

OPPGRADERINGER: Jevnlige facelift har holdt Porsche Boxster frisk. Her interiøret etter facelift i 2002. © Porsche

Ung i 15 år

Historien om Porsche Boxster er historien om grundig tysk modellpleie: Det er ikke nødvendig å bytte ut modellen hvert fjerde år, så lenge man sørger for å tilføre noen doser solid teknisk, mekanisk og visuell oppgradering underveis.

Dermed har Boxster noen viktige milepæler i produksjonshistorikken som det er greit å være klar over. De viktigste finner du faktaboksen til høyre i artikkelen.

Allerede med 2,5-liters motor på 204 hk leverer Boxster brukbare ytelser med manuell kasse. Imidlertid gir 2,7-literen på 220 hk som kom i 1999 enda mer saft, spesielt på lavere og midlere turtallsområder. På disse motorene tar automatgir uforholdsmessig mye pepp ut av kjøreopplevelsen.

Porsche Boxster S med høyere ytelse så dagens lys som 2000-modell med 252 hk, og er naturlig nok dyrere enn tilsvarende standard Boxster. Faceliften i 2002 ga også nye egenskaper.

I november 2004 kom en ny versjon av Porsche Boxster på markedet som 2005-modell. Den identifiseres best ved en mer moderne front. Standardversjonen hadde 240 hk, S-versjonen 280 hk. For modellår 2007 (fra midten av 2006) ble effekten øket til 245 og 295 hk.

For modellår 2009 ble det foretatt en teknisk og optisk facelift, der det blant annet ble introdusert større motorer, mens en syv-trinns dobbeltclutch girkasse erstattet fem-trinns Tiptronic som alternativ for automatgir.

Uansett motorstørrelse - lyden er verdt halve prisen.

Porsche Boxster bruktbil=

NY VERSJON: For modellår 2005 fikk Porsche Boxster sin største oppgradering hittil. Særlig den nye fronten er lett å kjenne igjen. © Porsche

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!